Annons:
Etikettapple
Läst 3293 ggr
Harahapsson
6/20/17, 1:40 PM

Vilken Apple dator är bäst för bildredigering

Jag ska köpa en dator för att kunna redigera bilder, vill naturligtvis ha en apple dator :-) troligtvis en iMac. Kan någon ge förslag på vilken typ av dator och hur den bör vara konfigurerad för att funka bra. Behöver inte ha den absolut värsta modellen utan mer en som uppfyller kraven. Har Time Capsule så hårddisken behöver inte vara så stor.

Annons:
Niklas
6/20/17, 2:46 PM
#1

Lite beror det på vilka krav du har. Jag använder en liten MacBook Air för bildredigering så det krävs inte särskilt mycket. Vill du ha stor skärm är det nog iMac du är ute efter och bland dem kan du välja 21- eller 27-tumsskärm.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Harahapsson
6/21/17, 1:27 PM
#2

Jag använder mig av Lightroom och NIC, tänkte även prova mig på Photoshop.

Funkar "standard" grafikkort?  Hur stort RAM minne behöver man? Hur viktigt är processor valet? Ska man välja Retina 4 K skärm? Är 27" skärm för stort, måste man ha ett visst minimi avstånd till den? Eller är 21" tillräckligt stor för att kunna se detaljer på ett tydligt sätt?  Gällande MacBook, ska man då välja 15"?

Många frågor :-), men jag skulle vilja ha lite tips av er som använder iMac eller Mac Book om vad ni skulle recommender, det blir ju en del pengar som man måste spendera för detta och man vill ju ha en dator som klarar kraven idag och i morgon om man säger så :-)

Niklas
6/21/17, 2:53 PM
#3

Lightroom har jag aldrig haft några problem med. Som alternativ till Photoshop kan jag rekommendera Pixelmator om det inte är så att du har för mycket pengar. RAM-minne tycker jag att du ska välja minst 8 GB. Ju mer du väljer desto längre tar det förmodligen innan du behöver byta dator igen. Grafikkort har jag alltid klarat mig med de som ingår från början. Likaså processor. Sen är det väl så att ju bättre allt är från början, desto längre kommer du att vara nöjd med den. Fast det kostar. När det gäller skärmstorlek är det en smaksak. Välj det du tycker känns bäst. Köper du en bärbar dator är ett alternativ att köpa en mindre för att den ska vara så bärbar som möjligt och i stället lägga till en lös stor skärm att använda vid skrivbordet.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Harahapsson
6/21/17, 4:24 PM
#4

Tack Niklas, då vet jag att jag inte behöver lägga allt för mycket på upgradering av en dator, lägger nog på 16 GB RAM-minne så får det räcka med det.

Niklas
6/21/17, 6:45 PM
#5

Det är nog vad jag hade gjort också.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: