Annons:
Etikettmacos
Läst 9475 ggr
Godsagare
2012-05-31 13:59

Ominstallera OS X: Tidsåtgång? Att tänka på innan?

Tack för att gruppen MAC lagts till, jag har längtat.
Är en van PC-användare och det här med Mac förbryllar då jag är ovan.

NU behöver jag ominstallera.

Jag har kört Time Machine till en extern disk och även synkat min Iphone.

Önskar bra ovärderliga tips på vad mer jag behöver göra innan jag sätter igång, samt en hint om hur lång tid det kan komma tas och gärna också en länk till bra sida på nätet där jag kan följa steg för steg - printa ut innan ifall det tar lång tid innan Internet nås…

Jag har idag två partitioner men vill ha bara en. Inser att IPhoto tar massor av plats och funderar på att lägga bilderna direkt på en extern disk? Råd ang. det?

Jag har inte alla installationsskivor här på de program som är installerade nu, hur funkar det i Mac, kan jag lyfta över den gamla installationen från TimeMachine efter ominstallation? (misstänker svaret - inte)…

Tack på förhand!

Annons:
Niklas
2012-05-31 18:58
#1

Välkommen hit!

Det är svårt att säga någon generell tid för ominstallation. Det beror på så mycket saker. Exempelvis mängden data som ska återställas, vilken version av OS X du använder, vad du har för dator, och så vidare. Min senaste ominstallation och återställning från Time Machine tog någon timme eller två, men då hade jag inte så mycket data och en snabb solid state disk.

När det gäller bilder och filmer gör jag precis som du funderar över. De ligger på externa diskar. Det snabbar upp eventuella återställningar betydligt eftersom det mest är program och ytterst lite användardata som ska kopieras tillbaka. Se bara till att du har allt viktigt (bilder till exempel) på flera olika diskar. Förr eller senare går de sönder.

Om du vill se hur en återställning från Time Machine ska gå till enligt Apple kan du titta under rubriken "Återställa hela systemet från en säkerhetskopia" på den här sidan:

Grunderna i Mac: Time Machine

Om du har kopierat allt med Time Machine ska du inte behöva några programfiler. Vid en total återställning hamnar du i samma läge som på Time Machine-kopian. Fast beroende på vad anledningen är till att du ska installera om kanske du inte vill återställa allt.

Får jag fråga varför du ska ominstallera?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Godsagare
2012-06-01 11:00
#2

Tack för länk och tips!

Jag började med två partitioner men behöver mer plats där OS ligger.

Dels svämmar iPhoto över och den behöver placeras på extern disk. Hur behöver jag också veta. Så att alla sökvägar blir rätt och jag slipper dubletter.

Dubletter är en annan orsak. Jag tror att min ovetskap hur Mac fungerade gjorde att jag fått både en till fyra kopior av samma fil… I PC-världen går det ju inte att spara samma fil på samma ställe utan att byta namn. Mac sätter ju en siffra efter av sig självt och vips har man flera filer som är lika…

Jag har en MacBook Pro 13" från sent 2010.

OS version 10.7.3

Jag vill nog inte återställa allt då några program installerades på universitetet i Kina där jag köpte datorn som jag senare insett att jag inte behöver. De har bara tagit upp onödig plats.

Viktiga filer kommer nog läggas på en extern disk som sedan inkluderas när jag kör Time Machine. På så sätt borde jag ha torrt på fötterna ifall (när) en av dem går sönder?

Ska kolla filmen i helgen och kanske roa mig med ominstallation nu när vädret är kasst…

Niklas
2012-06-01 12:49
#3

Okej. Om du misstänker att det är mycket utrymme som tas upp av dubletter kan du börja med att gå igenom hårddisken med ett program som Singlemizer eller Gemini. Det kan finnas gratisalternativ också.

Hur du flyttar iPhoto-biblioteket har Apple beskrivit här:

iPhoto '11: Flytta iPhoto-biblioteket till en ny plats

När det gäller att återställa allt eller inte har jag för mig att du får en fråga när du gör installationen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Godsagare
2012-06-02 08:24
#4

Tackar!

Ska kolla upp tipsen hur jag får bort dubletter.

Även hur jag flyttar iphotobiblioteket då det är till stor del den som är boven…

Tar gärna emot andra tips också hur jag håller min mac städad och fin.

Niklas
2012-06-03 09:05
#5

Du kan göra en skivkontroll. Det kan rätta mindre fel i skivbehörigheterna och skadar aldrig.

1. Öppna Skivverktyg. Den finns under Verktygsprogram.

2. Markera disken i fönstret till vänster.

3. Se till att fliken Skivkontroll är aktiv i fönstret till höger.

4. Klicka på Kontrollera skivbehörigheter.

Om den hittar några fel kan du klicka på Reparera skivbehörigheter när den är klar med kontrollen.

Hur stor del av din disk är tom? Om det är mindre än tio procent kan det påverka prestandan. Jag brukar försöka ligga omkring 30 procent ledigt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Godsagare
2012-06-03 11:36
#6

#5

Disken är så gott som full och det är det som oroar mig. Datorn segar och jag vet ju sedan PC-tiden att det måste finnas plats över att arbeta med.

Jag kör kontroll nu men sen väntar nog en ominstallation… Men jag bävar, hatar att ta tag i det men jag måste ju. Vet med mig att det blir många nervösa timmar och hårda ord…

Men, bara ta tjuren vid hornen någon dag då tålamodet ligger på topp då jag tror jag klarar av några törnar. ;)

Annons:
Niklas
2012-06-03 11:45
#7

Okej. Jag håller tummarna.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Godsagare
2012-06-13 08:26
#8

Har inte kommit mig för än… *fegis*

Såg nu att om jag låter datorn stå på så kommer disken vara "full" och stoppa alla program som är aktiva. Senast rensade jag bland fotona och fick lös några Gb.

Men denna gång startade jag bara om den då jag tyckte det var märkligt att 7 Gb bara kunde försvinna av sig själv på tre dagar…

Efter omstart fanns de där igen.

Vad är det som fyller på utrymmet bara av att ha datorn påslagen? Låter märkligt ifall Firefox robbar åt sig 7 Gig i cache?

Niklas
2012-06-13 10:12
#9

Datorn har en del temporära filer som kan bli rätt stora. Om man har otur lyckas den inte alltid frigöra dem vid omstart heller. Jag skrev nyligen om ett program som visar vad som använder utrymme på disken. Prova att köra det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Godsagare
2012-06-13 13:21
#10

Tack för påminnelsen om programmet!

Det gjorde att jag kunde få loss över 15 Gb från iTunes. Cool

iPhoto är största boven… Måste nog ta en genomkörare där och rensa. Stora bilder och många riktigt usla bilder är ju helt onödigt att spara på.

Niklas
2012-06-13 15:06
#11

Vad bra. Glad


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: