Annons:
Etikettövrigt
Läst 4380 ggr
Inaarah
6/1/12, 8:03 PM

Synpunkter på MacBook-val

Till hösten kommer jag gå in i en period i mitt liv där jag kommer pendla, och lär spendera cirka tre timmar per dag på buss/tåg. Eftersom jag samtidigt måste sköta mina studier har jag planerat att köpa en ny dator - då den jag har nu börjar bli lite gammal, men också är otroligt otymplig att pendla med - och har så gott som bestämt mig för att köpa en MacBook. Har tidigare inte haft någon Mac, och är inte heller särskilt van vid Apple-prylar (mer än min iPhone).

Efter den information jag läst mig till, är jag mest intresserad av en MacBook Air. Ska främst använda datorn till studier, men har även intresse av att kunna förvara bilder (till viss mån) på den, samt gärna ha bra bildredigeringsprogram på datorn. Däremot har jag hört mycket negativt om en Air, likväl jag hört det om en Pro. Har samtidigt fått till mig att en Air har något mer passande system för pendling. Är därför ganska förvirrad, och vänder mig hit.

Vad tycker ni, Mac-vana? Bör jag köpa en Air, Pro eller satsa på något annat alternativ? Är öppen för de flesta förslag. Just nu spelar inte heller kostnaden någon roll, då det är väldigt angeläget för mig att jag får en bra dator som passar för de användningsområden jag kommer ha den till.

Annons:
Niklas
6/1/12, 9:22 PM
#1

Jag skulle vilja be dig att ställa frågan igen om några veckor. Apple väntas nämligen presentera nya MacBook Pro vid sin utvecklarkonferens i mitten av juni och de kan eventuellt bli mer lika MacBook Air i storlek och vikt. Vad vi svarar idag kan alltså vara ogiltigt inom kort och det låter inte som om du har så bråttom med ditt köp.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Inaarah
6/1/12, 10:12 PM
#2

Åh, det hade jag ingen aning om! Tack så mycket. Ska vara uppmärksam på detta. Vill inte stressa med köp av datorn under sommaren, köp blir nog aktuellt i början/mitten av augusti.

Niklas
6/3/12, 7:54 AM
#3

Det låter bra.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Thaeri
6/6/12, 6:34 PM
#4

Ska man jämföra prestanda så får du det här för 10 995 kr om du väljer en MacBook Pro i dagsläget:

Processor: 2,4 GHz Dual-Core Intel Core i5
RAM: 4 GB
Hårddisk: 500 GB seriell ATA-hårddisk (5400 varv/min)
Optisk enhet: SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
Skärm: 13,3″, 1280x800 bildpunkter
Vikt: 2,0 kg

Och du får det här för samma pris om du väljer en MacBook Air:

Processor: 1,6 GHz Dual-Core Intel Core i5
RAM: 4 GB
Håddisk: 128 GB flashminne
Optisk enhet: ingen
Skärm: 11,6″, 1366x768 bildpunkter
Vikt: 1,1 kg

Visst, flashminnen är snabbare än traditionella hårddiskar, och tåligare, men det blir väldigt lite utrymme med bara 128 GB, och vill du ha 256 GB kommer datorn kosta 13 725 kr istället, och då kan du uppgradera den i en MacBook Pro till 750 GB och ändå komma billigare undan: 11 905 kr.

Processorn är dessutom bra mycket långsammare i Air:en, och vill du kunna läsa eller bränna skivor blir det också en extra kostnad för en optisk enhet, plus att den kommer bli extern så du måste komma ihåg att ta med den om du behöver den någon annanstans än hemma.

Fördelen jag kan se med Air:en över Pro:n är att den är mindre rent fysiskt, men jag personligen tycker inte att det är tillräckligt för att väga upp nackdelarna.

En 13,3″ MacBook Pro är dessutom fortfarande betydligt smidigare än den stora stora majoriteten av laptops på marknaden, och det är inte som att man vill bära runt på en såpass dyr sak som en MacBook Air i handväskan ändå, så man behöver ändå en rycksäck med laptopfack eller en datorväska, vilket gör att den skilnaden mer eller mindre försvinner oavsett.

Niklas
6/6/12, 7:59 PM
#5

#4: Är 128 gigabyte SSD så lite? Jag har 120 och har omkring 30 till 40 gigabyte ledigt. Jag använder externa diskar för allt jag inte använder ofta och till det hade 256 eller 500 gigabyte inte räckt långt i alla fall.

Jag tror att det handlar om att ha lite disciplin med vad man sparar. Glad För egen del skulle jag inte vilja återgå till traditionell hårddisk. Snabbheten är så skön. Jag behöver i princip inte vänta på någonting.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Thaeri
6/6/12, 8:24 PM
#6

#5, det beror ju lite på vad man har på hårddisken, jag lägger gärna in TV-serier och filmer på den när jag är ute och åker så jag slipper släpa med mig skivor eller externa diskar eller vara beroende av internettuppkoppling för det, och de flesta jag känner gör likadant.

Nu vet jag iofs inte exakt hur mycket bilder TS hade tänkt att förvara, då det mest var det hon var intresserad av, men min fotointresserade kompis kan lätt klämma in hundra-hundrafemtio gigabyte med sådant på sin laptiop i väntan på sortering, redigering och så.

Annons:
Inaarah
6/8/12, 11:25 AM
#7

#4: Tack så mycket för användbar information! Mycket uppskattat från min sida. Jag har tidigare fotograferat väldigt mycket, och har idag närmare tjugotusen bilder förvarade på hårddiskar, och några i datorn. Jag har aldrig varit särskilt duktig på att underhålla min bildförvaring, men tänker i samband med datorbyte gå igenom vad jag har intresse av att spara. Det tror jag inte är jättemycket, och lösningen till det är att jag ska samla dem på en hårddisk för Mac. På datorn i sig tänker jag nog mest ha vardagsbilder från min iPhone eller bilder i väntan på redigering, men det lär inte bli särskilt mycket. Om jag jämför med den mängd bilder jag har idag och vilken plats de tar på min hårddisk, borde det inte vara några problem att ha dem på en Air. Huvudsyftet med datorn är för att samordna med mitt företag och studier, framför allt. Ni får ursäkta ett möjligen luddigt svar, men skriver från telefonen. Återigen, tack!

Suskiv
6/11/12, 2:10 PM
#8

Jag är i precis samma läge och valde en pro. Mer dator för pengarna. Tycker inte viktskillnaden är så stor och jag hivar ner den i ryggsäcken mest hela tiden ändå.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Inaarah
6/14/12, 6:01 PM
#9

Sitter nu här med en MacBook Air - som jag alldeles nyss fick i min ägo. Har ännu inte hunnit utforska den särskilt väl… Blev en total överraskning för mig, då jag inte haft någon aning om köpet i fråga. Känns trots allt som en mer lämpad dator för mig när jag ska pendla så pass mycket och långt. Ska sköta en del företagsarbete och framför allt studier på den, och av personer i min närhet har jag hört att den är perfekt för det ändamålet. Givetvis deras åsikter.

Lär troligtvis hänga här på Mac iFokus en del i framtiden, om och när det dyker upp frågetecken om min nya lilla skönhet. Glad

Niklas
6/14/12, 7:30 PM
#10

#9: Oj, grattis! Det låter som en ordentlig present. Jag har också beställt en MacBook Air som kommer om två veckor. Är det 11-tums- eller 13-tumsmodellen?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Inaarah
6/14/12, 9:53 PM
#11

#10: Ja, minst sagt. Jag hade dock gjort en deal med min pappa, och skjutit till pengar själv, men var inte beredd på att den skulle komma idag. Men han hade kommit över en till ett bra pris, så han valde att överraska mig. Det är 13-tumsmodellen. 120 GB har jag för mig, men lär köpa externa diskar. Passar fint att rensa ur mina bilder ordentligt också.

Niklas
6/15/12, 8:47 AM
#12

Jag har 120 gigabyte i min MacBook Pro och det räcker mer än väl för allt jag använder ofta.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: