Annons:
Etikettövrigt
Läst 2437 ggr
Kefa
7/24/12, 2:02 PM

Övergången från Windows till Mac

Jag har nu i princip bestämt mig för att byta till MAC, det är ett stort steg men av olika skäl är det dags nu. Några frågor inför bytet:

Jag  har idag en extern hårddisk formaterad med NTFS. Hur hanterar jag det bäst, vad jag förstår kan MAC läsa men inte skriva NTFS.

Jag funderar på multiboot men är skeptisk sedan windows tiden, behöver jag vara det? Jag har bla släktforskning och hemsidesredigering som tyvärr endast fungerar i PC eller inte känns motiverat att byta ännu.

PST filen från Outlook kan jag exportera den? Jafg funderar ev på att skippa Outlook, är det dumt? Den är tyvärr ganska dyr.

Kan jag flytta mina filer rakt av eller behöver jag tänka på något särskilt?

Annons:
Thaeri
7/24/12, 2:49 PM
#1

Vad gäller Outlook kan du installera Mozilla Thunderbird parallellt med det i Windows och importera alla dina konton och mejl från Outlook dit. Sen kan du kopiera den profilen och lägga på rätt ställe i din personliga mapp på Macen, installera Thunderbird på den och öpnna programmet. Då ska allt finnas där och det är bara att köra Glad

Thunderbird är gratis och finns till både Windows, OS X och Linux.

Niklas
7/24/12, 8:48 PM
#2

#0: När jag bytte från Windows till Mac konverterade jag mina externa diskar till Mac OS Extended (journalförd). Det är OS X filsystem.

Ett alternativ till Multiboot är att köra Parallels Desktop eller liknande och installera Windows där. Enligt vad jag har läst ska det gå riktigt snabbt att köra Windows så.

Det är svårt att svara generellt på om du behöver göra något med dina filer. Det mesta brukar gå att läsa med olika program i OS X. Bilder är ju inget problem heller. För mig fungerade i stort sett allt från början. Photoshop Lightrooms installationsskiva innehöll installationsfiler för både Windows och OS X så jag behövde inte ens köpa en ny licens.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Kefa
7/25/12, 12:50 AM
#3

Är Mac OS Extended att rekomendera? Jag kommer nog att behålla en laptop för bl.a. släktforskning istället för att köra multiboot, en vän har problem med sin (bilden vill fladdra) så jag är tveksam. Men jag hade tänkt dela extern disk, är det dumt?

Niklas
7/25/12, 7:21 AM
#4

FAT32 ska både Windows och OS X kunna läsa och skriva till. Det lär vara lite långsamt, men vill du dela diskar får du kanske stå ut med det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Thaeri
7/25/12, 5:49 PM
#5

Man kan installera drivrutiner för NTFS i OS X, det finns en gratis – NTFS-3G – men den verkar inte ha uppdaterats sen 2010, och så finns det en kommersiell – Tuxera NTFS som kostar €25.

Har man filer som är större än 4 GB på disken är det ett måste, FAT32 klarar inte dem.

Niklas
7/25/12, 9:19 PM
#6

Jag tror att man ska kunna köra exFAT på både Windows- och Macdatorer.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Kefa
7/26/12, 2:58 PM
#7

En fråga: Jag har nu installerat Thunderbird och importerat mailen, mm. Kan jag nu bara flytta den mappen rakt över till MAC? Jag hittade ingen exportfunktion.

Thaeri
7/26/12, 3:08 PM
#8

Ja, det ska du kunna Glad

Kopiera mappen Thunderbird i C:\Users\\AppData\Roaming i Windows till mappen Bibliotek (eller Library om du kör på engelska) i din personliga mapp i OS X.

Sen ska det som sagt bara vara att installera Thunderbird på Macen och öppna programmet Glad

Upp till toppen
Annons: