Annons:
Etiketthårdvara
Läst 3585 ggr
loviisa
2012-07-28 20:57

Hjälp med val av MacBook?

Efter att ha suttit och knapprat på en Comcaq i 4,5 år nu så känner jag att det är dags för uppgradering. Jag är nu inne på spåret Macbook (passar ju toppen med paddan och iphonen) men vet inte vilken jag ska ha.

Har en del i min omgivning som har dessa men alla olika och jag vet inte riktigt skillnaden på dem? Vanliga macbooken, pro, air , finns det fler ? Vad är skillnaden på dem?

Jag börjar gymnasiet till hösten och kommer nog ha med den lite till skolan för arbeten, annars kommer jag att göra läxor på den hemma. Jag fotar mycket och redigerar samt bloggar. Kollar mycket på saker som tex svtplay, youtube. En och annan dvd film (dock ej krav att datorn ska kunna köra det). 
Det är vad jag använder min dator till så jag undrar vad DU rekommenderar? Vad har du för macbook?

Vilken är den billigaste i Macbook familjen och vilken är mest prisvärd? Lär ju vara sista datorn jag får av mina föräldrar (första med oxå) och jag lär ha den i många år (förhoppningsvis längre än den jag har nu).

Kanske också har missuppfattat det hela finns kanske bärbara mac datorer som inte heter macbook, isf vill jag veta om dem med - för är intresserad utav en bärbar från mac kort och gott :)

Med vänliga hälsningar,
Lovisa Boestad

http://lovisaboestad.blogg.se
Lidingös största blogg

Annons:
Niklas
2012-07-30 10:36
#1

Det finns två modellserier av MacBook. MacBook Air och MacBook Pro. MacBook Air är en liten och lätt dator. Den finns med 11- och 13-tumsskärmar. MacBook Air duger förmodligen till de flesta vanliga användares behov. Jag har en och den klarar alla mina bildbehandlingsbehov.

MacBook Pro är en maskin mer avsedd för riktigt krävande användare. MacBook Pro finns med 13- och 15-tumsskärm. Den finns också med en retinaskärm.

MacBook Air finns från 9.795 kronor och MacBook Pro från 11.795 kronor. MacBook Pro med retinaskärm startar på 21.495 kronor.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

loviisa
2012-07-30 11:18
#2

Tack så mycket för infon :)

Jag är nästan mer inne på Pro då jag tror jag skulle känna att jag skulle göra sönder Air då den är så tunn? Eller är det liksom ''mer'' dator då man håller i den än vad det ser ut på bild och är den känslig?
Jag är ju försiktig av mig men ja..

Med vänliga hälsningar,
Lovisa Boestad

http://lovisaboestad.blogg.se
Lidingös största blogg

Niklas
2012-07-30 12:24
#3

Om du är väldigt orädd om den kan du säkert ha sönder en MacBook Air, fast då tror jag i och för sig inte att en MacBook Pro räcker heller. Den är tyngre och bägge är byggda i aluminium.

Du kanske ska titta på Dells extra robusta modeller. Vad har du haft för Compaq?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Thaeri
2012-07-30 15:03
#4

Man får mer dator för pengarna med en Pro än med en Air, plus att Pro har inbyggd optisk enhet så du behöver inte skaffa en extern om du vill kunna kolla på DVD-film.

Fotar du och redigerar mycket skulle jag nog rekommendera en 15″ dessutom, och så stora Air finns ju inte.

Niklas
2012-07-30 16:40
#5

#4: Ja, Pro är mer dator för mer pengar, men den väger också mer. En 13-tums MacBook Air väger drygt 1,3 kilo medan en lika stor MacBook Pro väger drygt 2 kilo. Det kan låta lite men när man bär dem är det rätt stor skillnad. MacBook Pro är också större åt alla håll.

MacBook Air har solid state disk. Vill man ha det på Pro kostar det minst 2.000 kronor extra.

Jag använder extern skärm om jag ska göra större redigeringar på väldigt många bilder för då tycker jag att även 15 och 17 tum är för smått. Justering av kontraster, mättnad, vitbalans och andra bassaker går utmärkt på 13-tumsskärmen även om det är hundratals bilder.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[SarahOhrn]
2012-11-04 08:21
#6

Jag har en Air, ångrar liiiite att jag inte köpte PRO fast det är på två sätt! Air är lätt och smidig, jag känner inte att jag saknar dvd-läsare då jag aldrig använder DVD och skulle jag behöva leta bilder på nån gammal CD så har sambon en stationär dator. Annars funkar den utmärkt och tror inte det lättare går sönder än Pro! Däremot kan jag sakna en tyngre dator ibland då man måste hålla i den här för att man ska kunna öppna den t ex däremot lätt och smidig att ha med sig så det är helt klart på två sätt! Hade en vanlig vit macbook innan den va lite som Pro i tyngd och ja jag gillade den mer, utom när jag skulle ha med den! ;) Då ÄLSKAR jag att ha en Air! Har inte märkt att Air inte klarar ngt av det jag gör, redigerar bilder, småspel osv. Nä måste ändå påstå att den är väldigt bra och smidig! Hade inte heller haft råd att lägga till pengar även om Pro är mer för pengarna men nästa  gång kankse det blir ngn mer liknande Pro (vad som då kommit, lär dröja några år ;))

Annons:
Upp till toppen
Annons: