Annons:
Etiketthårdvara
Läst 2877 ggr
Fridborg
8/6/12, 8:18 PM

&"€)/%#€! Irriterande fel på tangentbord i MacBook

Kom hem igår och min ENTER-knapp funkar inte öht. Ä funkade inte heller ett tag men har ju uppenbart kommit tillbaka. När jag skulle testa att starta om hamnade jag i nån back-up boot-whatever och skulle skriva in ett lösenord jag inte kan. Testa att starta om igen, då kommer jag in i OS, men CAPS LOCK är på fast det inte är på. Provar att starta om igen och hamnar i lösenords-&%€#€&% igen. Startar om igen och nu befinner jag mig i en knepig situation där enter och stjärna inte fungerar men jag vågar inte starta om ännu en gång. Det tog mig timmar att komma hit. Jag har en gammal macbook från urminnes tider. Och nej, jag har inte råd att köpa en ny, inte heller nya hårdvarudelar. Är detta ett vanligt problem och hur fixar jag det?

Annons:
Niklas
8/6/12, 10:49 PM
#1

Jag antar att du inte har spillt något i den. Har den krånglat på det här sättet tidigare? Har du ändrat något nyligen i den? Installerat nya program innan problemen började? Vilken version av OS X har du?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Denna kommentar har tagits bort.
Fridborg
8/6/12, 11:17 PM
#3

#1 Allting flöt på som det skulle. Jag åkte på ett ärende i tre timmar och kom hem till detta. Det enda jag installerat nyligen är senaste versionen av skype. Den har aldrig betett sig såhär tidigare. Versionen e tydligen 10.6.8 (antar att det är från faraoernas tid?) tyvärr kan jag inte ge så mycket mer :/ Jag har fått datorn så jag kan inte lösenordet när jag kommer till back-up-vad det nu är.

Niklas
8/7/12, 8:41 PM
#4

Du kan prova att avinstallera Skype. Du märker antagligen rätt snabbt om det hjälper.

Annars har jag sett tips om att starta Macen i säkert läge. Det gör du så här:

1. Stäng av datorn.

2. Sätt på datorn och håll skift-knappen intryckt tills den grå Apple-loggan syns. Logga in.

3. Vänta tills Mac OS X är helt färdiginläst. Det kan ta upp till 10 till 15 minuter.

4. Starta om datorn som vanligt.

Med lite tur fungerar den bättre efter det.

OS X 10.6 kallas Snow Leopard och kom, om jag minns rätt, 2010.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Kefa
8/7/12, 10:37 PM
#5

Skype verkar inte vara helt stabilt. Det krånglar såväl i MAC som PC, även om det är mindre i MAC. Tyvärr är det svårt att vara utan.

Upp till toppen
Annons: