Annons:
Etikettövrigt
Läst 5182 ggr
Inaarah
2012-11-12 19:59

Varm MacBook Air

I juni i år blev jag med MacBook - en Air som jag är jättenöjd med. Ett av de största plussen med den, enligt mitt tycke, är att den inte haft någon ljudlig fläkt och inte heller blivit särskilt varm, som mina tidigare PC:ar varit. 

Nu, cirka fem månader senare, låter fläkten ljudligt nästan varje gång jag använder datorn, liksom den blir fruktansvärt varm. Att säga att jag bränner mig på den är väl att överdriva, men det är inte långt ifrån… Varför har detta uppstått, just nu? Eller är detta vanligt förekommande? Är inte alls insatt i Mac-världen, men detta är ingenting jag stött på någon annan stans. T.ex har inte min pappa dessa problem med sin Pro. 

Problematiken med ljudet från fläkten är det jag upplever som värst. Det stör koncentrationen (möjligen just på grund av att jag är osäker på om detta är en vanlig företeelse eller ej), men även då jag lyssnar på musik upplever jag detta många gånger vara irriterande. 

Har gott om ledigt lagringsutrymme, ser inte på film, spelar inte, har inga tunga program på datorn eller annat jag tänker mig kunna påverka detta. Vanligtvis surfar jag bara, lyssnar på musik via Spotify eller skriver på diverse skolarbeten. Sitter inte heller med datorn i sängen, om det gör någon skillnad…

Någon som kan bekräfta om de problem jag upplever är vanliga, eller om det är något jag borde kolla upp/åtgärda? Tack på förhand!

Annons:
Niklas
2012-11-13 10:32
#1

Det är väldigt beroende av vad du kör för program. Därför kan två identiska MacBook Air låta olika. Mitt förslag är att du tittar i programmet Aktivitetskontroll vad som använder mycket resurser. Här finns en artikel om det:

Aktivitetskontroll: Berättar hur Macen mår

Säg till om du behöver någon hjälp med det. Om du lägger in skärmdumpar av det du ser där kan jag hjälpa dig att tolka dem.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: