Annons:
Etikettmacos
Läst 10069 ggr
ebzi
2012-11-17 15:12

Tangentbordet skriver inte å, ä och ö på MacBooken

Hej!

Som ni snart kanske marker kan jag inte skriva de 3 sista bokstaverna i alfabetet pa svenska. Datorn ar en Macbook och kopt for bara nagra dagar sedan fran inrego.se. Har forsokt hitta hjalp pa apple support men det finns inget svar dar.

Inte ett anda av kommandona fungerar forutom ! om jag ska skriva ett fragetecken blir det _.

Som ni kanske forstor ar det har oerhort irriterande och jatte glad om nagon kan hjalpa mig!!

Annons:
Perly
2012-11-17 15:18
#1

Har du haft mac tidigare? annars skulle jag ta o kolla manualen om jag var du då det är helt annorlunda kommandon för de olika tecknena som ? osv än på windows etc., angående tecknen kan jag ej hjälpa dig mer än att du dubbelkollar vilket språk tangentbordet är inställt på

Alltid Oavsett

Niklas
2012-11-18 10:23
#2

Välj Systeminställningar > Språk och text > Inmatningskällor i Apple-menyn uppe till vänster. Se till att Svensk - Pro är förbockat. Har problemet funnits ända sen du köpte den?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

ebzi
2012-11-20 14:15
#3

Sitter nu på min egna mac och skriver, macen jan behöver hjälp med är min mammas.

#1 Ska kolla i mannualen (om jag hittar den). Min mac är en nyare modell och intställningarna är inte exakt lika. Har kollat språket och det är på svenska.

#2 Tack för tipset! Har inte tillgång till mammas mac nu men ska testa det så fort som möjligt. Jag kunde fixa de inställningarna på min dator så hoppas det går på hennes också!

Glad

Perly
2012-11-20 17:48
#4

okey bra det iallafall, får hoppas det löser sig med allt nu (:

Alltid Oavsett

ebzi
2012-11-21 13:07
#5

Det löste sig! Mamma ringe och frågade så nu är det fixat Flört

Upp till toppen
Annons: