Annons:
Etiketthårdvara
Läst 4473 ggr
[Malin3033]
2/19/13, 7:31 AM

Vilken MacBook?

Den här frågan dyker sannerligen upp ofta men jag blir bara mer och mer förvirrad ju mer jag googlar på liknande diskussioner. Jag önskar att någon kunde ruska om mig och säga "den här blir perfekt för just Dig" - vi har alla olika behov. Nackdelen är att jag är ruggigt dålig på att tolka "datorspråket" med alla dessa minnen, upplösningar osv.

Men till saken; Jag har bestämt mig för att köpa en MacBook och det är en 13" jag är ute efter - så långt enkelt. Nu när jag har bestämt mig för att lägga så pass mycket pengar på en dator vill jag vara säker på att den kommer hålla för mig och inte göra mig begränsad om bara något år. Sedan är det den stora frågan om man ska ha en Air eller Pro? Pro med Retinaskärm eller utan? Vad för utrymme är viktigt och hur mycket minne krävs? Jag menar, det skiljer 2000 mellan de olika Retina-modellerna på samma storlek så nått viktigt måste ju skilja dem åt.

Datorn ska bli min nya bästa vän när det gäller foto och filmredigering. Använder mig av Adobe Elements och Adobe Premiere av senaste modell. Annars är det filmtittande och surfande mest. Bilderna lagrar jag främst på externa hårddiskar. Så egentligen är inte mina krav särskilt höga(?). Jag vill bara vara säker på att jag blir nöjd och känner stora möjligheter med min nya dator.

Tacksam för råd.

Annons:
MagArne
2/19/13, 11:15 AM
#1

Något du ska tänka på när du väljer Macbook Air och Retina är att det går inte att byta RAM-minne på dem. Välj en modell med mycket RAM från början.

Macbook Air och Retina har snabba SSD-hårddiskar. Dessa är även tysta och stötsäkra vilket gör att det är okej att gå runt med datorn när de är igång. SSD-hårddiskarna går att byta men är ruskigt dyra så det är bäst att välja tillräckligt stor från början. Ska du inte lagra en jäkla massa musik och film klarar du dig säkert på 120GB.

Vanliga Macbook Pro är det lätt och billigt att byta RAM-minne och hårddisk. Så här kan du köpa till minne och en SSD-hårddisk senare om du känner för det. Nackdelen är att bildskärmen är lite tråkig att jobba med då upplösningen är ganska låg. Macbook Air 13" har högre upplösning än Macbook Pro 13". Retina har ännu högre upplösning.

Personligen hade jag kört på en Macbook Air med 8GB RAM.
De är så lätta att man kan bära den med bara en hand utan att bryta handleden. Men smaken är som baken.

[Malin3033]
2/19/13, 1:34 PM
#2

Tack för ditt svar! En följd fråga, vad jag har förstått det som så är de senaste från juni 2012. Planeras det nyare laptops inom snar framtid så att det är smartare att vänta eller är det klokt att köpa en dator nu? Även om det verkar som om en Mac inte blir uråldrig dagen efter man köpt den (som man kan känna med andra datorer) så vill jag ändå känna att jag köper något "nytt"

Niklas
2/19/13, 5:53 PM
#3

#0: Jag köpte precis en 13-tums MacBook Pro med retina-skärm och 8 gigabyte RAM-minne. Det verkar som om du och jag använder dem på ungefär samma sätt. Foto- och filmredigering, skrivande. Jag har ett gäng externa diskar för lagring och säkerhetskopiering.

Retina-skärmen är fantastisk. Jag som sitter framför datorn så mycket märker stor skillnad jämfört med MacBook Air från 2012, som jag också har.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MagArne
2/19/13, 7:57 PM
#4

Det kom nya Retina för en vecka sedan.

Nuvarande Macbook Pro (ej retina) tror jag är de sista av sitt slag. Blir nog bara Retina och Air kvar. Den kom sommaren 2012

Nuvarande Air kom sommaren 2012 och modellen innan sommaren 2011. Så svårt att säga när nästa Air dyker upp men troligtvis i sommar.

[Malin3033]
2/19/13, 8:17 PM
#5

Tack för era svar! Ska klura vidare.. Air eller retina står det emellan!

Thaeri
3/6/13, 3:16 AM
#6

Ska du ha en 13″ så är det klart med en gång tycker jag: en MacBook Pro.

Man får mer prestanda för pengarna, visserligen väger den mer, men vikten verkar ju inte vara något du är så oroad över🙂Och man behöver inte köpa till en optsik enhet som med en Air.

Annons:
Niklas
3/6/13, 10:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6: MacBook Pro med retinaskärm har inte någon DVD och MacBook Pro utan retinaskärm har inte SSD som standard. Det är inte helt säkert att en Pro är bättre än en Air. Det beror på hur den kommer att användas.

Här finns en jämförelse från MacWorld:

Prestanda-jämförelse mellan MacBook Air och MacBook Pro

MacBook Air vinner stort på en del tester.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: