Annons:
Etikettprogram-appar-tjänster
Läst 2188 ggr
mopsen12
2013-03-18 16:46

Filmer från iPhone förvrängs i iMovie

När jag öppnar mina filmklipp från min iphone i imovie på min mac är klippen helt utsträckta på bredden. Alla i filmerna ser ut som när man står framför en sådan där knasig lustiga huset spegel och man är kort och ihoptryckt. Det ser likadant ut med standard upplösning, iphone upplösning och den där tredje upplösningen. Vad ska man göra då?

Annons:
Niklas
2013-03-18 20:35
#1

Är det alltså när du har exporterat filmerna från iMovie eller vad menar du med olika upplösningar?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

mopsen12
2013-03-18 21:21
#2

Tror jag tänkte fel med upplösningar. Vet inte vad det heter, något med ratio. Vi har ju filmat allt med iphonen när den varit rak uppåt, eller vad det heter. Vi glömde att vända på den och filma liggandes. Är det där problemet ligger tro?

Niklas
2013-03-19 10:00
#3

Det låter inte så. Det brukar inte påverka proportionerna på det man filmar. Du tänker kanske på aspect ratio, alltså proportionerna mellan bredd och höjd.

Jag tror att det är någon inställning i iMovie. Ser filmerna ut som de ska om du tittar på dem i något annat program än iMovie, exempelvis Qucktime?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

mopsen12
2013-03-19 22:10
#4

De ser normala, ut i quicktime!

Niklas
2013-03-20 16:40
#5

Bra, då vet vi i alla fall att det är just iMovie som förvränger dem. 

Var i iMovie är det de ser förvrängda ut? Är du inne i ett projekt? Kan du göra en skärmdump som visar hur det ser ut?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

mopsen12
2013-03-20 19:47
#6

Det löste sig i alla fall… vi spelade om alla scener idag… hehe! Men tack för hjälpen!

Annons:
Niklas
2013-03-20 20:13
#7

Och då blev det bra? Vad konstigt. Men bra.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

mopsen12
2013-03-21 07:10
#8

Ja, men vi höll iphonen horisontalt, inte som vi gjorde sist alltså, och då funkade det!

Niklas
2013-03-21 09:12
#9

Okej.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

jander_downunder
2014-12-21 18:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag fortsätter på denna tråd. Jag har nämligen samma problem men hittar ingen lösning. Oavsett om jag filmat på höjden eller på bredden så förvränger iMovie bilden, drar ut den. I andra program blir filmbilden normal. Jag tar en skärmdump där filmen syns dels normalt i ett annat program och dels hur den blivit när den importerats i iMovie. Jag har iMovie 09. Har letat under inställningar. Förut kunde jag importera sådana här filmer utan att det blev ngt problem. Jag förstår inte vad som har hänt

Niklas
2014-12-21 20:07
#11

Jag skulle tro att det beror på vilken storlek du har ställt in iMovie att använda för filmen. Kan du ändra om du trycker på I under bilden?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: