Annons:
Etikettmacos
Läst 3713 ggr
Thaeri
4/9/13, 3:13 AM

Uppgradera OS X på MacBook Pro

Ja… är det idé att göra det?

Har en MacBook Pro 7,1 med en 2,4 GHz Intel 2 Core Duo, 4 GB RAM, och Snow Leopard.

Jag har funderat på Mountain Lion ett tag, som vissa av er kanske vet, men ja… datorn känns inte som att den lever upp till det helt.

Annons:
Niklas
4/9/13, 7:08 AM
#1

Jag vet inte vilken årsmodell av MacBook Pro du har, men det borde gå. Om du vet när du köpte den kan du titta här:

Teknisk information om OS X Mountain Lion


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Thaeri
4/9/13, 6:58 PM
#2

Jag vet att det funkar, den är från sommaren 2010, frågan är om det är värt det 😉

Niklas
4/9/13, 7:20 PM
#3

Jaha, ja, det är rätt subjektivt. Jag skulle tycka det. Det är två generationer du uppgraderar i så fall. Vi kör Mountain Lion på en MacBook Pro från 2010. Den är visserligen uppgraderad med SSD och 8 GB RAM-minne.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Thaeri
4/9/13, 7:34 PM
#4

Segar det inte ner datorn för mycket så vill jag absolut uppgradera, men ja…

Har vanlig hårddisk för övrigt, så det går ju inte direkt jämföra med SSD.

Niklas
4/9/13, 8:40 PM
#5

Systemkravet är 2 GB RAM. Jag tycker du borde klara dig bra. Det är ju egentligen inte en långsam dator du har.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Thaeri
4/9/13, 9:14 PM
#6

Då testar jag, och i värsta fall så är det bara 150 kr i sjön 😛Har ju kvar installationsskivan som kom med datorn oavsett.

Annons:
Niklas
4/9/13, 10:12 PM
#7

:-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MagArne
4/10/13, 8:05 PM
#8

Det är en Macbook Pro 13" mid 2010

Mountain Lion fungerar bra på den. Minne är ju så pass billigt idag så 8GB kan man ju kosta på den utan att bli ruinerad.

Thaeri
4/12/13, 4:16 AM
#9

För min del är 4 extra GB RAM inte billigt, köpte nyss en hårddisk för 1500 till den stationära datorn och där rök hela årets semesterkassa, och fjolårets också.

(Nej så illa prioriterar jag inte, det var bara det att jag inte fick ledigt innan min belgiska kompis försvinner till Nya Zeeland så det blev 4 TB istället för Ghent. Och det tog 1,5 år att spara ihop till det.)

Så ja, måste jag köpa ny hårdvara för att Mountain Lion ska funka står jag helst över. Alla Macanvändare är inte medelklass med relativt gott om pengar…

MagArne
4/12/13, 7:12 AM
#10

Okej tråkigt

Det rör sig om ca 500kr och mid 2010 ska ha 1066MHz minnen
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/internminne/sodimm-ddr3/corsair-sodimmddr38gb1066mhz/179226.7062/

Niklas
4/12/13, 10:02 AM
#11

#9: Jag tror att du klarar dig bra med det du har nu. Snow Leopard är inget dåligt operativsystem. Det kan hända att du kan få datorn att gå snabbare om du gör andra saker som inte kostar pengar. Rensa på disken, defragmentera, eventuellt installera om den helt, till exempel. 

Vill du höja prestandan ordentligt kan du på sikt satsa på en solid state disk (SSD). Det kostar en del, men det ger en rejäl turbo-kick.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Thaeri
4/14/13, 12:29 AM
#12

#11, jag är jäkligt pedant när det kommer till mina diskar, och inför Mountain Lion så kommer jag absolut ominstallera. Och ja, en SSD står på önskelistan.

Jag har lyxen att ha två datorer (fick dem innan min ekonomi blev såpass tight [1 PC (Linux Mint) och 1 MacBook Pro]), så inga problem att synka det jag har på ena till andra🙂

Men ja… om 2 GB RAM är minimum så borde mina 4 GB funka, som du redan var inne på.

MagArne
4/14/13, 8:45 AM
#13

Synd att inte Snow Leopard har stöd för iCloud. Annars är det som sagt riktigt bra.

Mountain Lion tycker jag är lite väl minneshungrigt med bara 4GB då det inte är många program som behöver vara igång innan minnet tar slut.
Har sett det många gånger på datorer med bara 4GB ram. Räcker med att starta Word, Outlook och Safari så är det helt slut.

Annons:
Thaeri
4/18/13, 2:06 AM
#14

#13, Word, Thunderbird och Firefox (med Adblock Plus och Flashblock aktiverat) då?

Eller ännu viktigare: Skype, Adium, Firefox (med dessa tillägg) och Thunderbird?

MagArne
4/18/13, 7:08 AM
#15

Du kan se i aktivitetskontroll hur mycket ledigt minne du har kvar.
Av de program du nämner är det helt klart Firefox som förbrukar mest minne.

Niklas
4/18/13, 7:49 AM
#16

#14: Om du inaktiverar Flash kan det bli bättre.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: