Annons:
Etikettövrigt
Läst 1433 ggr
mopsen12
5/19/13, 11:55 AM

Bilderna i minneskortet försvann!

Jag hade på en klassresa tagit massa bra bilder som jag nu när jag kom hem skulle föra över till macdatorn. Jag satte i minneskortet i kortläsaren och kopplade in i datorn. Sedan öppnade jag DCIM mappen och tryckte på mappen i mappen, (100CM_04 eller något sådant heter den) där alla de nyast tagna bilderna ligger. Precis då matades minneskortet plötsligt ut trots att jag inte gjort något eller ens rört minneskortläsaren och ALLA bilder från klassresan är borta. Dessutom är det två bilder jag har där det nu står "bild kan inte visas" och det gjorde det inte innan. Vad hände? Vad ska jag göra? Kan man lämna in kortet och få tillbaka bilderna? 

Det har hänt tidigare att min mac 'matat ut' minneskort och det kommit upp en sådan där varning om att den matades ut oväntat och skador kan ha skett på minneskortet men då har ingen hänt med bilderna…

Annons:
Niklas
5/20/13, 8:42 PM
#1

Det låter olycksbådande. Jag skulle börja med att leta efter bilderna med ett program som Disk Drill Data Recovery för OS X. Det ska kunna hitta raderade filer. Jag har dock inte använt det själv än.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

mopsen12
5/20/13, 9:01 PM
#2

Jag har använt diskdrill men när jag klickar på återskapa så finns bara som en länk i mappen till diskdrill. Bilderna flyttas liksom inte över till diskdrill.

Niklas
5/21/13, 10:03 AM
#3

Kunde du förhandsgranska bilderna i Disk Drill?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

mopsen12
5/21/13, 10:13 AM
Niklas
5/21/13, 10:18 AM
#5

Bra, då ska det gå att få tillbaks dem. Gick du igenom de tre stegen i programmet:

Select disk > Scan it > Recover


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: