Annons:
Etikettmacos
Läst 2913 ggr
Niklas
2013-06-04 13:00

Hur styra Mac i ett rum från ett annat?

Jag har en Mac mini i ett rum. Av olika anledningar vill jag inte ha något tangentbord och skärm i det rummet. Hur styr jag den enklast från ett annat rum? Jag vill kunna göra allt, inklusive starta om den från det andra rummet.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
MagArne
2013-06-04 14:43
#1

Skärmdelning
Systeminställningar/Delning/Skärmdelning

Från datorn du sitter vid kommer du se din mac mini i Finder. Markera denna så kommer du kunna se knappen "Dela bildskärm". Logga in med användarnamn och lösenord för din mini.

Kör på denna lösning själv vilket fungerar bra. Går även slå på VNC så kan du routa port 5900 om du kör utifrån. Eller ännu hellre kör server på din mini så kan du skapa en VPN-tunnel till ditt hemmanätverk och komma åt samtliga datorer så länge du kan deras IP-adresser. Har du en Airport router (ja även andra routrar) så kan du ju låsa att dina datorer alltid får samma IP via DHCP.

Niklas
2013-06-04 15:40
#2

Tack för förslaget! Startar skärmdelning och VNC innan någon är inloggad på datorn? Finns det något sätt att få skärmdelning att fungera med iPad, eller är det VNC som gäller då?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MagArne
2013-06-04 16:07
#3

Japp, skärmdelning fungerar innan någon loggat in på minin. Tror VNC också gör det.

Jag har bara testat VNC på iPad och iPhone med hyffsat resultat både lokalt wifi och och routat via mobilnätet. Går ganska segt men man kan ju göra små snabba jobb utan att bli galen.

Du aktiverar VNC på samma ställe som skärmdelning. Vissa windowsversioner av VNC-klienter har dock inte fungerat alla gånger att styra macarna

Niklas
2013-06-04 16:35
#4

Tack! Jag har kört iTeleport så jag tror att VNC redan är aktiverat. Jag ska se om jag får ordning på VPN i servern också.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: