Annons:
Etikettmacos
Läst 8835 ggr
Yeahsussu
2013-06-14 19:16

Hur uppdaterar jag operativsystemet?

Hej på er,

I min Macbook, köpt 2009, har jag OS X 10.5.8 (Leopard), ganska gammalt alltså. Jag är nu intresserad av att uppdatera operativsystemet men jag vet helt enkelt inte hur man gör. Jag har aldrig gjort det tidigare och vet inte ens var jag ska börja.

Vilken version skulle ni rekommendera, den allra nyaste? Kommer allt jag har på datorn att försvinna i samband med uppdateringen?

Annons:
MagArne
2013-06-14 19:40
#1

Du måste köpa först 10.6.x SnowLeopard
http://store.apple.com/se/product/MC573/mac-os-x-106-snow-leopard

För att sedan kunna köpa Mountain Lion i App Store

Nä inget kommer försvinna vid uppgradering men du mister stöd för PowePC-emulering i Lion/MountainLion så har du riktigt gamla program kommer inte dem att fungera.

Starta Aktivitetshanteraren och kolla under "Typ" Program där det står PPC kommer inte att fungera. De där det står Inte kommer fungera.

Du bör även ha 4GB RAM eller mer för att Lion eller MountainLion ska fungera bra. Men att bara uppgradera till SnowLeopard är ett lyft.

Yeahsussu
2013-06-14 20:10
#2

Tack så hemskt mycket för ditt svar!

Så jag behöver alltså inte göra någon säkerhetskopiering innan jag uppdaterar? Ska testa att uppdatera till SnowLeopard då och se hur det funkar. Jag tror jag endast har 2 GB RAM så kanske det börjar gå för trögt då ifall jag uppdaterar till MountainLion?

MagArne
2013-06-14 22:38
#3

#2 Tänk till lite nu. Hur viktiga saker har du i din dator? Mail, fotografier, skolarbeten m.m? Får dessa saker försvinna?

Din dator är ju inte odödlig och tappar du den i golvet eller den blir stulen så försvinner ju innehållet. Lika så lovar inte apple på heder och samvete att en uppgradering kommer gå smärtfritt. Så gör regelbunden (dagligen) backup. Investera i en extern USB-hårddisk och läs på lite om TimeMachine som är apple's inbyggda backupprogram.

Det finns två versioner av Macbook från 2009. Har din dator ett löstagbart batteri eller undersida av gummi? Har din dator undersida av gummi så grattis, köp 8GB RAM till den för en billig peng.

Yeahsussu
2013-06-15 09:49
#4

Blev visst lite för ivrig där :) Givetvis sparar jag ju mina bilder och övriga viktiga dokument på extern hårdskiva. Det jag även undrade över är om datorn blir helt återställd när man uppdaterar OS X, alltså att jag måste lägga in alla program etc. på nytt?

Jag har aluminium Macbook, köpt i januari 2009. Ingen undersida av gummi, dock finns en lucka där under var jag antar att batteriet sitter.

MagArne
2013-06-15 11:57
#5

Det går bra att uppgradera utan att allt försvinner. Din dator klarar också 8gb ram. Tror jag har ett batteri över från min gamla dator. Har du vägarna förbi Norrköping så kan du få det.

Upp till toppen
Annons: