Annons:
Etikettapple
Läst 4286 ggr
Ove555
7/16/13, 3:45 PM

Frågor om iMac

Har precis köpt en imac. Har inte haft den mer än knappt ett dygn ännu, är mycket nöjd med den. Gav 11.500 kr med ett års försäkring. Och det ingår 90 dagar gratis support.

Datorn är inbyggd i skärmen och bildkvalitén är mycket bra. Har även köpt till en appletevedosa så jag kan se allting på teven som jag kan se på dataskärmen trådlöst.

Har nu pratat med apple support ungefär 2 timmar och lärt mej lite av de viktigaste sakerna.

Det blir nog mycket fler saker jag behöver fråga om, och en del av de frågorna hoppas jag kunna få svar på här.

Sökte nu upp svtplay och dubblerade bilden till teven. Då märkte jag att det var ljud på datorn, men inte på teven. 

1. Så min första fråga här är, hur får man ljud på teven när man gör som jag här har beskrivit.

2. Sen undrar jag om det finns någon app som ungefär motsvarar photoshop, och går det att koppla till en dvd/cd-spelare och t,ex installera photoshop?

Annons:
MagArne
7/16/13, 7:27 PM
#1

1. Om du bara vill ha ljudet till din Apple-TV så hål alt-knappen nedtryckt och klicka på högtalaren uppe till höger på skärmen. Där kan du växla mellan "Enheter för utljud". Är din Apple TV rätt inkopplad till din TV/hemmabio så ska du få ljudet dit.

Om du vill ha både ljud och bild så använder du dig av AirPlay-dubblering som finns på samma menyrad uppe till höger på skärmen.

2. Om du inte vill köra Photoshop CS6 så finns det ju alltid Photoshop Elements 11. Pixemator sägs vara en vettig budgetersättare för Photoshop också. http://www.pixelmator.com/
Om man inte redigerar allt för avancerat och mer är inne på att optimera fotografier med kontrast, votbalans, skärpa m.m. kanske Apple Aperture är rätt program?

Ja, Apple har en egen DVD-brännare i sitt sortiment
http://store.apple.com/se/product/MD564ZM/A/Apple%20USB%20SuperDrive

Budgetalternativen kan vara denna
http://www.clasohlson.com/se/Ultraportabel-Extern-DVD-CDRW-br%C3%A4nnare/38-3206
Ja, jag har testat den med Mac och den fungerar.

Niklas
7/16/13, 8:31 PM
#2

Pixelmator är riktigt bra för enkla och mer avancerade amatörredigeringar. Om du mest ändrar kontrast, ljusstyrka, färgmättnad och sånt kan jag rekommendera Snapseed. Det uppdateras visserligen inte längre, men det är bra nog. http://www.snapseed.com/


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Ove555
7/17/13, 1:54 AM
#3

Tycker bildkvalitén när jag dubblerar bilden till teven är riktigt dålig med imac när jag tittar på svtplay. 

Kan det vara något inställningsfel?

MagArne
7/17/13, 2:29 AM
#4

Nä kvalitén är kass vid bilddubblering. Du får köra med HDMI eller VGA-kabel i stället för att få bra bild.

Ove555
7/17/13, 4:29 PM
#5

Det var inte bra.

Men då har jag ett par frågor.

1. Blir det bättre trådlös överföring till en teve med andra datorer än imac apple?

2. Har en router zyxel som är ungefär 2 år gammal. Har hört att bilden ska bli bättre med trådlös överföring från en datorer till teve om man har en nyare och bättre router. Är det så?

MagArne
7/17/13, 5:16 PM
#6

1. Nej, kvalitén är lika kass med samtliga Apple-datorer och iPad/iPhone

2. Nej, en ny router påverkar inte bildkvalitén såvida inte din gamla zyxel har urkass överföringshastighet och en ny skulle öka på denna. Du kan koppla samman allt med nätverkskablar om du vill och se om du märker någon skillnad men jag är tveksam.

Annons:
Ove555
7/17/13, 5:36 PM
#7

#6 Det håller jag inte med om riktigt. Har provat trådlös överföring på svtplay från min ipad till teven, och det blir klart bättre bild än om jag överför svtplay trådlöst från imac till teven.

Ringde till apples support nu och han jag pratade med tror att det kan bli bättre trådlös överföring från imac till teven med en ny router och att jag flyttar routern närmare teven än vad den är nu.

Men i första hand sa han att jag kan prova med att bara flytta routern närmare teven. Men då måste jag ha en sladd som räcker från ADSL-modemet till teverummet.

MagArne
7/17/13, 6:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Om du håller inne alt-knappen och klickar på din wifi-symbol uppe till höger så ser du din överföringshastighet som datorn är uppkopplad med mot routern. Man ska väl ta denna siffra med en nypa salt, kabel är alltid att föredra om möjligt.

Hur man kollar upp vilken mottagning Apple TV har vet jag tyvärr inte men det kanske någon annan kan svara på?

Jag har även jämfört HDMI-adaptern på iPad mot trådlöst/Apple TV och det är helt klart skillnad i bildkvalité. HDMI-kabel klart bättre bild.

Ove555
7/17/13, 7:15 PM
#9

#4 Nu har jag tittat på de uttagen som finns på baksidan på min nya imac. Det är hörlur, SD kortplats, usb 3, thunderbolt och gigabit Ethernet.

Så då kan man väl inte koppla in hdmi-sladd och få bättre bild när där inte finns något hdmi-uttag?

Googlade lite nu, det ser ut som man kan koppla hdmi till usb via en adapter. Men hade det inte varit bättre om där funnits ett hdmi-uttag? Någon sådan adapter har jag inte.

Kan nog få tag på en trådlös router till min teve om det behövs, och då behöver jag ju ingen sladd från modemet.

Ove555
7/17/13, 8:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#8 Har gjort det testet nu, min överföringshastighet stod bara på 5.

MagArne
7/17/13, 8:46 PM
#11

Du behöver en Mini display-port till HDMI
http://store.apple.com/se/product/HA824ZM/A/belkin-mini-displayport-till-hdmi-adapter?fnode=51

Har du bara 5 i överföringshastighet så förstår jag att det ser ut som apa. Det är verkligen uruselt.

Ove555
7/17/13, 9:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#11 Tack för svaren! Då ska man alltså koppla den sladden i ett av de här kontataktuttagen på baksidan av imac.

Ska man sen koppla ihop den sladden med HDMI-kabeln till teven?

Men förresten, detta är väl en adapter till ipad, eller den går kanske både att använda till ipad och imac?

MagArne
7/17/13, 9:40 PM
#13

Japp, i ett av uttagen med blixten. Den så kallade thunderbolt-porten.

Sen en HDMI-kabel till TV:n så kan du föra över både ljud och bild

Annons:
Ove555
7/18/13, 10:18 AM
#14

#1 Sen en av de sakerna jag tycker är dumt med mack gentemot pc är att om jag t,ex öppnar någon av dina länkar där i inlägg #1 0m dvd-spelare så kommer det ju upp ett nytt fönster, när jag sen klickar bort det fönstret så försvinner både det och detta fönstret på foto i fokus.

Men gör jag samma sak med pc så försvinner bara sidan med dvd-spelaren och inte detta fönstret på foto i fokus och det är ju mycket bättre.

Eller finns det något man kan göra så inte båda fönsterna försvinner om man bara vill klicka bort det ena (i mack) när man öppnat en länk så?

Förmodar att man kan ha menyraden med klockan där uppe synlig hela tiden man har datorn på, så man slipper att föra upp muspekaren för att se den. Hur är det med det?

Niklas
7/18/13, 11:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#14: Använder du Safari? Stäng bara den flik du har öppnat i stället för hela webbläsarfönstret. Antingen med krysset eller med Cmd - W.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Ove555
7/19/13, 8:01 PM
#16

Jag funderar på hur jag ska göra med min nya imac. Det finns fördelar, men tycker tyvärr de negativa sakerna överväger. Så jag kanske lämnar tillbaka den.

Vad tycker ni som har övergått från pc laptop till imac?

MagArne
7/19/13, 8:12 PM
#17

Först bara hatade jag mac då jag inte fattade nånting men var tvungen att köra mac i jobbet. Nu kan jag inte tänka mig något annat än mac och mina vänner jag lurat över säger samma sak.

Om du inte gillar Safari så testa Firefox eller Google Chrome.

Niklas
7/19/13, 9:22 PM
#18

#16: Om du berättar vilka nackdelar det är du upplever kanske vi kan hjälpa dig att hitta lösnngar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Ove555
7/20/13, 10:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

#18 Ok.
När man jämför mac och pc här så här så ser mer man ju att pc är mer praktiskt och lättare att överblicka olika saker än mac. Jag vet inte om det går att få det så bra på mac.

Måste man t,ex föra upp muspekaren varje gång för att t,ex se klockan?

Klockan, favoriter, internetikonen och olika programikoner tycker jag är bra att ha i bild hela tiden.

Niklas
7/20/13, 8:38 PM
#20

#19: Om du väljer att visa programmen i helskärmsläge döljs menyraden och klockan. Väljer du att inte visa en app i helskärmsläge ser du dem. Du väljer själv.

Vill du se programmen i dockan väljer du Systeminställningar > Dock och ser till att Göm och visa Dock automatiskt inte är förbockad. Sen är det samma sak där. Väljer du helskärm, väljer du att inte se ikonerna ändå, och vice versa.

Vad är det mer?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Niklas
7/20/13, 8:40 PM
#21

Om du vill göra en skärmutskift i OS X kan du till exempel trycka Cmd - skift - 3. Den sparas på skrivbordet.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
7/20/13, 9:02 PM
#22

Jag glömde: Cmd - Alt - B visar alla bokmärken hela tiden.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: