Annons:
Etikettprogram-appar-tjänster
Läst 4350 ggr
LajvKrattan
2013-08-22 08:17

Era favoritappar för OS X

Hej! Jag sökte på forumet men hittade ingen sån här tråd så jag skapar en istället. Här kan vi dela med oss av våra favoritappar (och andra program) så att alla kan få ut det mesta av sin mac. Jag kan börja med två av mina favoriter: Pocket Pocket installeras som en plug-in i din webbläsare (ej safari) och dyker sedan om som en ikon till höger om adress/sökfältet. Genom att trycka på knappen sparas hela hemsidan i din "pocket" så att du kan läsa den offline. Andra delen av programmet installeras från app store. Där sparas alla sidor så att du kan läsa dem. Sidor kan taggas och stjärnmärkas och längre texter som t.ex. Wikipedia-artiklar formateras till ren bild och text på samma sätt som safaris läsarfunktion. Appen finns också till iPhone och iPad så att du kan ha dina sparade sidor överallt. Pris: Gratis Alfred Alfred är den bästa buller du någonsin haft! Han kan öppna appar och filer tusen gånger snabbare än Finder eller spotlight. Alfred öppnas med en tangentbordsgenväg du bestämmer själv (cmd+mellanslag är standard) därefter börjar du skriva på namnet på programmet eller filen du vill ha. När den dyker upp väljer du den med hjälp av piltangenterna och enter. Alfred gör att du kan flyga fram mellan programmen! :D Pris: Gratis!

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Annons:
MagArne
2013-08-22 13:32
#1

Path Finder
http://www.cocoatech.com/pathfinder/
En betydligt vettigare filhanterare än Finder.
Kostar dock 39,95$, men dollarn är låg så det är den värd

iStats menu
http://bjango.com/mac/istatmenus/
Övervakning av minne och cpu m.m.
Kostar 16$

Airfoil
http://www.rogueamoeba.com/airfoil/
Används för att skicka ljudet från ett specifikt program till Airplay-högtalare eller Airport express. Mountain Lion fixar bara att skicka allt ljud till annan enhet och det kan ju vara lite störigt att spela musik i stora stereon och samtidigt få in ljudet från spel och dyligt.
Kan även användas för att göra en dator till Airplayhögtalare. T.ex. om man har en mac mini som mediadator till hemmabion.
Kostar 25$

Hugin - Panorama photo stitcher
http://hugin.sourceforge.net/
Program för att göra panoramabilder.
Kostar gratis

Apple Aperture
http://www.apple.com/se/aperture/
Avancerat bildbehandlingsprogram. När iPhoto inte duger längre kan iPhotobiblioteket öppnas i Aperture för betydligt fler justeringsmöjligheter.
Kostar 599kr i Appstore

LajvKrattan
2013-08-22 22:32
#2

Bra program! :)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[Jens]
2013-08-22 23:40
#3

Pocket låter intressant men jag skulle gärna vilja ha något som funkar till safari. Eller snarare en app för det är på iPad jag tänker på fördelen med den. Finns det? Alla andra förslag har jag laddat ner och ska testas =)

Niklas
2013-08-23 21:02
#4

Oj oj, jag har många favoriter.

Spotlight

Den använder jag till att starta program, söka på diskar och nätet, öppna inställningar med mera. Snabb och lättanvänd med tangentbordsgenvägar.

Instapaper

Tycker jag bättre om än Pocket och Readability. Det finns bra iPad-, och iPhone-appar och en webbversion som är bra.

Pixelmator

Min favorit-Mac-foto-editor. Snabb, snygg, billig och kraftfull. Finns dessutom i Mac App Store, vilket jag föredrar om jag får välja.

Bartender

Skapar ordning i menyraden genom att dölja de ikoner jag inte vill se hela tiden.

ClipMenu

Ett klippbord med mycket bättre minne. Håller reda på hundratals klipp som kan återanvändas med kortkommandon så att jag inte behöver flytta händerna från tangentbordet.

Yoink

En tillfällig lagingsplats för filer som ska flyttas. Öppnas så fort jag börjar dra en eller flera filer.

Singlemizer

Hittar snabbt och lätt filkopior. Har hjälpt mg att återvinna hudratals gigabyte.

Signal

Visar signalstyrkan på trådlösa nätverk. Jag tycker bättre om dEn än den inbyggda.

Snap converter

Expert på masskonvertering av bilder.

Sparrow

Bästa och snyggaste mejlprogrammet för OS X. Jobbar mot Gmail. Tyvärr uppköpt av Google och uppdateras inte längre

Moom

Storleksändrar och positionerar programfönster med en knapptryckning. Du kan spara hur många varianter du vill.

FreeMemory Pro

Frigör RAM-minne som inte används automatiskt när ledigt minne når en förvald nivå.

iTeleport

Anänder jag för att styra en dator från en annan. Finns även för iPhone och iPad.

Copy

Som Dropbox fast mer gratis utrymme. Inte lika stort stöd av externa appar än dock.

Dropbox

Alla vet vad Dropbox är. :-)

Ulysses

Suverän texteditor med stöd för Markdown. Inte lika bra som Editorial för iPad däremot.

DaisyDisk

Visar grafiskt vad som tar plats på diskarna. Det finns andra liknande, men det här är min favorit.

Cloud Clipboard

Klippbord som synkar mellan Mac, iPad och iPhone

Sophos Anti-virus

Gratis virusskydd som tar lote systemresurser.

BitTorrent Sync

Synkar mappar och filer mellan datorer. Märks knappt tt den finns men gör jobbet.

1Password

Förmodligen mitt mest värdefulla program eftersom det håller reda på mina hundratals lösenord, kreditkortsnummer, bankkonton, kortkoder, licensnycklar och liknande. Synkas automatiskt via Dropbox till iPhone och iPad. Gör att jag kan ha jättelånga slumpade lösenord som jag inte kan hålla i huvudet.

Fantastical

Kalender. Förstår text. Om jag exempelvis skriver “Middag med Åsa 19-21” skapar den en kalenderhändelse automatiskt.

iDraw

Verktorbaserad bildeditor. Kan även synka via iCloud med iPad-app.

iWork

Det snyggaste office-paketet.

Better Rename

Döper om filer på alla möjliga och omöjliga sätt.

Marked

Visar Markdown- och html-filer i realtid medan jag redigerar dem i texteditor.

Lightroom

Som Aperture fast bättre, tyvärr. Vill hellre använda Aperture.

Fontcase

Håller reda på mina teckensnitt. Hjälper till att välja rätt.

Boom

När du vill vrida upp högtalarvolymen till elva.

Rulers

Mäter saker på skärmen.

aText

Textexpander. Skriver jag “xvh” skriver den “Vänliga hälsningar, Niklas”. Sparar massor av tid eftersom jag skriver många saker om och om igen. Jag har hela brev som den skriver med en förkortning.

Smultron

Jag tror att det här fortfarande är min favorit-html-editor.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Jens]
2013-08-23 21:11
#5

Singlemizer måste jag fråga om för där är jag lite nyfiken på. Timemachine gör ju kopior av hdd, kommer det synas i Singlemizer? Fanns många andra godbitar där från dig Niklas som jag ska kolla vidare på och undersöka. Tack för att ni delar men sen jag köpte min iPad så känns min MAC så långt borta. Går den sönder så tänker jag inte köpa någon ny för jag är så nöjd med min iPad. Den fyller stort sett allt jag behöver. Jag kan inte vara utan den helt enkelt.

Niklas
2013-08-24 08:28
#6

#5: Du väljer själv vilka mappar den ska kolla. Väljer du inte Time Machine kommer den inte att göra något där. För mig är det framför allt bilder och filmer som blir dubbla så jag brukar köra på såna mappar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
LajvKrattan
2013-08-24 09:25
#7

Bartender?! Måste laddas ner! Äntligen kan jag få bort de jobbiga tredjepartsprogrammen därifrån. :D

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Upp till toppen
Annons: