Annons:
Etikettmacos
Läst 2422 ggr
Michaela-N
9/12/13, 4:30 PM

Ny MacBook - nybörjarfrågor!

Hej! Idag fick jag min nya MacBook Air. Då jag haft Windows i 10 år är detta något helt nytt för mig.

Första frågan; jag har laddat ner några program till datorn. Om jag inte vill lägga dom i dockan där nere, då den börjar bli lite full, kan man inte lägga genvägar till programmen på skrivbordet? Hur gör man det?

Är det möjligt att skicka iMessage från sitt telefonnummer istället för Apple ID:et? Det blir så förvirrande när det skickas ifrån olika adresser.

Jag laddade även ner Google Chrome förut (i efterhand såg jag att det redan fanns installerat, men såg inte det eftersom det inte fanns någon genväg till programmet. Efter installationen blev det en ikon på skrivbordet som inte ville gå bort när jag drog den till papperskorgen. Jag kunde trycka på Mata ut, då försvann ikonen. Vad var det för någonting och varför hände det?

Annons:
[Jens]
9/12/13, 6:18 PM
#1

En liten visning på hur man lägger till och tar bort program från dock. =)

[Jens]
9/12/13, 6:21 PM
#2

Youtube är fantastisk! =) Här har du ditt svar angående iMessage! =)

[Jens]
9/12/13, 6:22 PM
#3

Ny MacBook och redan installerad Chrome? Det förvånar mig eftersom Chrome är inte standard utan Safari. Har du fått datorn via skolan, jobbet eller något?

Michaela-N
9/12/13, 7:56 PM
#4

Tack för videoklippen. Ska kolla in dom strax! 

Japp, jag har fått den från skolan.

[Jens]
9/12/13, 7:57 PM
#5

ahh, jag själv tycker fortfarande att Safari är den bästa webbläsaren i OS X. Kan inte se någon annan men det är vad jag tycker.

Michaela-N
9/12/13, 8:15 PM
#6

Nu har jag kollat igenom klippen. Det löste sig perfekt med iMessage, toppen att man kan skicka sms med mitt vanliga telefonnumer från datorn! Jättesmidigt!

Jag visste redan om hur man lägger till och tar bort saker från docken, men frågan är om det är möjligt att sätta shortcuts på skrivbordet istället.

Annons:
Niklas
9/12/13, 9:31 PM
#7

"Jag kunde trycka på Mata ut, då försvann ikonen. Vad var det för någonting och varför hände det?" Det var nog installationsfilen. "… frågan är om det är möjligt att sätta shortcuts på skrivbordet istället." Javisst. Högerklicka i Finder på det du vill ha en genväg till och välj att skapa ett alias. Det kan du sen flytta till skrivbordet. Läs artikeln om Spotlight ifall du inte har gjort det. Det kan vara ett snabbt sätt att starta program utan att använda alias.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: