Annons:
Etikettapple
Läst 6049 ggr
[lenniiis]
2013-09-28 20:37

Vilken Mac är bäst för mig?

Hej! :)

Jag funderar på att köpa en apple-dator av något slag. MBP, MBA eller iMac? Vad är bäst? Det jag gör på datorer är redigerar bilder, tittar på film, spelar sims (ganska sällan), surfar, bloggar osv. Anledningen till att jag vill ha just en apple dator är för att jag har hört att de är så bra! De är ju dessutom supersnygga.

Annons:
MagArne
2013-09-28 23:04
#1

iMacen är bäst på allt utom att vara bärbar 😉

LajvKrattan
2013-09-28 23:24
#2

Om du vill redigera bilder och spela sims men ändå ha en viss mobilitet skulle jag rekommendera MBP. Jag har haft min som huvuddator i 1,5 år och använt den till allt det där (utom bloggande :P) med goda resultat. MagArne har dock rätt i att iMacen är bäst på allt utom bärbarhet. 😃

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

MagArne
2013-09-29 08:52
#3

Jag har tillgång till nästan alla modeller. MBA, MBP 13", MBP 15" Retina, Mac Mini och iMac 21,5" då jag jobbar med Mac dagligen både på jobbet och hemma.

Är det mycket foto du pysslar med så är det en stor och bra bildskärm du ska ha. En 13" MBP är ingen kul upplevelse. Prestandan är det inga problem alls med på någon av modellerna utan bara skärmarna som begränsar. Men det kan man lösa med en extern bildskärm och tangentbord/mus. Då har du både bärbar och bra stationär i samma.

Köper du till en bildskärm så satsa på 24" med upplösningen 1920x1200 eller 27" 2560x1440 och använd DVI-anslutning

Tänk även på att det INTE går att utöka RAM-minnet i MBA samt Retina så köp ordentligt med RAM från början.

[SirKnasen]
2013-09-29 09:10
#4

Tänk dock på att Apples minidisplayport till DVI adapter enbart är "Single Link" och klarar som mest 1920x1200

Se därför till att skärmen har en vanlig DisplayPort och köp en minidisplayport till vanlig displayport-kabel istället.

Niklas
2013-09-29 17:30
#5

#0: Alla datorerna klarar av det du vill. Det handlar mest om vilka önskemål du har i övrigt. Spelar priset roll kan MacBook Air vara det bästa. Vill du ha retina-skärm är MacBook Pro ett bra val. Behöver du inte bärbarhet men en stor skärm är iMac bra. Jag använder datorn ungefär på det sätt du beskriver och valde Macbook Pro med retina-skärm. Fast i ärlighetens namn använder jag den sällan. Till 99 procent använder jag iPad både på jobb och fritid.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[lenniiis]
2013-09-29 22:43
#6

Tack så mycket för alla era svar! 🙂

Måste dock erkänna att jag inte förstod allt av det…

Tänk dock på att Apples minidisplayport till DVI adapter enbart är "Single Link" och klarar som mest 1920x1200

Se därför till att skärmen har en vanlig DisplayPort och köp en minidisplayport till vanlig displayport-kabel istället.

Haha… Eh… Okej? 😛 Känner mig lagom intelligent… 🤔

Haha åh, vad svårt ni gjorde det för mig nu! Tycker alla verkar så himla bra på sitt egna sätt. Jag tycker dock inte om iMacens tangentbord… Det känns skitplastigt och jag fattar inte hur man kan skriva på det! Men det är säkert bara en vanesak.

#3 Är en MBP 13" inte roligt alltså? Är 15" mycket bättre? (Hade tänkt mig en 15" ändå, 13" är så små och jag har en stor bärbar HP dator nu!)

#5 Jag har alltid undrat vad som är charmen med en iPad… Jag fick en på min sextonde (eller om det var femtonde…) födelsedag (hade givetvis önskat mig en, vet inte varför), men den har jag bara använt högst två gånger i mitt liv. Vad gör du på din ipad och varför är det bättre än en dator? Det är ju roligare att t.ex kolla in klipp på youtube på en stor dator 😐 Eller?

Annons:
MagArne
2013-09-30 03:00
#7

MBP 13" har lägst upplösning på sin skärm. Duger utmärkt att surfa på men jobba längre stunder med bilder skulle jag inte vilja göra utan en extern bildskärm. Ja, även en 15" retina är ju tråkigare att jobba med än en 21,5" iMac.

[lenniiis]
2013-09-30 10:26
#8

Ahaa. Jo, så är det ju säkert. Får se vad det bliir 😛

Niklas
2013-09-30 10:50
#9

#6: Jag använder som sagt MacBook Pro med 13-tums retinaskärm för bildredigering och tycker att det funkar bra. Jag har en extern 22-tumsskärm, men den har jag inte använt på flera år. Den inbyggda funkar tillräckligt bra för mig och retina är suveränt. Jag använder som sagt iPad till nästan allt. Jag skriver alla mina inlägg och texter på iFokus med den, gör sidhuvuden till sajterna här, redigerar väldigt mycket bilder om det inte rör sig om stora bildserier, läser böcker, ser på film och TV (vi har gjort oss av med TV och DVD hemma och använder bara iPad), surfar, skriver böcker, mejlar, och så vidare. En av fördelarna är att den är så lätt att ta med sig och att jag kan sitta var som helst och jobba. På kontoret använder jag den med ett externt tangentbord. Ligger jag i soffan, sitter i en fåtölj, sitter i bilen (som passagerare) eller står på tunnelbanan använder jag den som den är. Varför är det roligare att titta på Youtube med datorn? 🙂 iPad kan du skicka över till kollegan mittemot så att han kan titta. Dessutom tycker jag att det är bekvämare att sitta obekvämt med en iPad än med en dator i knät. 😉 I början var det en del saker som inte gick att göra med iPad. De flesta av dem har jag hittat lösningar för. Nu är det ytterst lite jag omöjligen kan göra med iPad. En del saker är mindre smidiga med iPad än med datorn, men många saker är mycket smidigare så för mig överväger plussidan helt klart.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2013-09-30 10:59
#10

Här är ett kul exempel på saker som jag tycker är lättare med iPad än i Macen. Det går att göra det i en dator, men att måla på effekterna direkt på skärmen känns väldigt intuitivt. Appen heter Facetune och kostar 28 spänn.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: