Annons:
Etiketttips
Läst 2770 ggr
[dagdrommarn]
2013-10-09 23:18

Hjälp, Macen kraschar!

Jag håller på att kasta ut min dator genom fönstret. Alla mina program jag har öppet crashar dagligen. Det finns inga uppdateringar och jag har inte installerat ngt program då det började krångla. har tagit bort en del bla garageband för att få lite mer minne problemen är fortfarande kvar. Sen en månad tillbaka kommer jag inte in på min nätbank heller och jag har den senaste versionen av java som jag kan ha på denna datorn. den är köpt i januari 2009…hoppas ngn kan komma med förslag om vad det kan vara och vad jag ska göra, annars går den snart i graven..tack

Annons:
Niklas
2013-10-10 08:09
#1

Vad är det för dator du har? Hur mycket RAM-minne har den? Hur stor del av hårddisken är ledig?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2013-10-10 08:10
#2

Har du rensat historiken i webbläsaren nyligen?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MagArne
2013-10-12 15:39
#3

Misstänker att du har för gammalt operativsystem för senaste javan som bankerna kräver. Vilket operativsystem har du?

Vi behöver mer specifik information om din dator, operativsystem samt program som kraschar. För att kunna ge dig något annat svar än att gå och köp en ny dator för att den är för gammal.

MagArne
2013-10-13 09:53
#4

I januari 2009 skeppades mac-datorer med OS X 10.5 Leopard och har du inte uppgraderat till senare operativsystem så har du säkert problemet där gällande internetbanken.

Senaste Java 7 kräver minst 10.7.3 Lion så det du behöver göra är att först uppgradera datorn till 10.6.8 Snow Leopard för att sedan köpa 10.8 Mountain Lion i App Store. Eller lägga in 10.7 Lion om du har tillgång till det.

Jag har kollat runt på internetbankerna men jag hittar inte vilken lägsta version av Java de tycks kräva. Vilken internetbank har du?

Här kan du köpa Snow Leopard om du inte redan har. Jag rekommenderar dig att göra det omgående efter vi har rätt ut vad det är för fel du har på datorn. Jag misstänker att produkten kommer utgå inom kort.
http://store.apple.com/se/product/MC573/mac-os-x-106-snow-leopard

[dagdrommarn]
2013-10-29 22:19
#5

Hej, tack för era bra råd!Tyvärr hann hårddisken krascha haha…skrattade in för 2 veckor sedan kan jag säga men nu har min gamla trogna vän fått en 500gb disk ist för 120 och snow leopard. Ska uppgradera operativsystemet snart, men vore det värt att lägga pengar på mer RAM minne också? nu har jag två 512 kort vilket inte är så mkt..vill bara undvika att hårddisken går i graven igen=P

MagArne
2013-10-29 22:39
#6

Vad är det för dator du har?

Annons:
[dagdrommarn]
2013-10-30 20:53
#7

Jag har en vit Macbook från tidigt 2009

MagArne
2013-10-30 22:30
#8

Utöka till 4GB RAM är snudd på krav om du ska köra nyare operativsystem utan att det går segt som sirap

Tyvärr har ju din dator det äldre DDR2 minnet som är ganska dyrt på väg bort från marknaden. Men om du chansar på minnen som inte är mac-certifierade borde du kunna få 4GB för ca 600kr. SO-DIMM DDR2 PC5300/667MHz heter minnestypen till din dator.

[dagdrommarn]
2013-10-31 21:23
#9

Tack så mycket MagArne!=)

Upp till toppen
Annons: