Annons:
Etikettövrigt
Läst 2598 ggr
Torin
11/28/13, 1:19 PM

Mina Mac-datorer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Många tycker att det är mossigt att använda gamla datorer, men det är faktiskt ekonomiskt. I varje fall som jag ser det.

Jag har fyra datorer. En blåvit G3, den där kompakta modellen som finns i flera färger inkl. en som är genomskinlig. Den har jag på köksbordet och använder bara till att skriva texter på, använder word 5 till det. För över texterna senare med en sticka. För långt avstånd för eternetkabel.

En Poverbook G4 har jag till bokföring "iordning",  och för att ta emot mail till mitt bokförlag.

Så har jag en G4 som är kopplad till en 22tums skärm. Den surfar jag på och skriver en del texter. Är på väg att byta ut den, eftersom det är en del krångel. Ständigt blir det fel som jag måste rätta till, hjälper ej att byta system.

Så kommer vi till G5. Köpte en begagnad från en snubbe som inte packade den väl. Har bara krånglat. Till att börja med fick jag köra Diskwarrior för att få igång hårddisken. Installerade leopard på den. Men det funkr inte bra längre, trots upprepade rep. Nu har även släden till dvd-facket hängt sig.

Nu har jag köpt två andra G5. Det var då sjutton om jag inte skall få ordning då. Skall köra Indesigt och Photoshop på den ena. Avsikten är att göra ett par böcker på den. Körde tidigare Pagemaker på G4:an men tryckeriet måste ha Indesign.

Problemet när man bor i en by långt från allfartsvägarna är att man alltid måste ha någon som hämtar, då behöver ju inte datorn sändas per post osv. Nu har jag löst det och om någon vecka har jag två datorer G5, pris 1,400 + 1,500 Det är mycket billigare än att köpa nytt och dessutom kan jag använda äldre program. Har f.ö. använt mac sedan SE-modellen om nu någon minns den, gissar att det var 1989.

Bilden tagen år 2000, då var Internet i sin linda och jag hade den här Performan, den ersatte SE.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Annons:
MagArne
11/28/13, 1:35 PM
#1

Respekt! 😃

Niklas
11/29/13, 10:19 PM
#2

#1: Tack för berättelsen! Kul att datorerna hänger med så länge i dina händer. Du som har eget förlag och skriver böcker, har du sett Självpublicering iFokus? Där kan du nog ha en del att tillföra också. http://sjalvpublicering.ifokus.se


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Torin
11/30/13, 10:14 AM
#3

Är inget för mig.

Men om du är intresserad av avancerat jobb i datorn så gå in här.

http://www.animate.se/

titta särskilt på exemplen.

De gör bilder som ser verkliga ut, men som inte finns.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Niklas
11/30/13, 10:37 AM
#4

Jag träffade nyligen en kille som livnär sig på att göra såna där filmer. Det var intressant att se.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Torin
11/30/13, 4:43 PM
#5

Paulo Kiefe är en kille i Halmstad som är en hejare på animationer. Han både säljer program och utbildar. Sök på hans namn.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Upp till toppen
Annons: