Annons:
Etikettövrigt
Läst 4468 ggr
CelsiusT
2013-12-28 13:06

Synka iphone med macbook

Jaha, så har jag ju nu köpt mig en Iphone 4s. Så nu undrar jag hur man synkar med macbook och vad som kommer att synkas (bara bilder, eller bilder och kalender osv).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
CelsiusT
2013-12-28 13:11
#1

En fråga till. När jag hämtar appar på min iphone så ber den efter lösenord, tycker det är lite segt att behöva skriva in det varje gång. Finns det något sätt att stänga av den funktionen?

Medarbetare på westernridning.ifokus

MagArne
2013-12-28 15:35
#2

Jag föreslår att du struntar i att synka telefonen mot datorn utan skaffar molnbasserad mail, kalender och adressbok. Kör på iCloud eller Gmail till exempel och spara inget lokalt i telefon eller dator. Gör du en ändring i telefonen så kommer datorn uppdateras automatiskt när den är kopplad mot internet och tvärt om. Supersmidigt :-)

Föra över bilder från telefonen till datorn gör du med USB-kabel och programmet Bildinsamling eller iPhoto. Föra över bilder till telefonen görs smidigast via Bildström i iPhoto. Dock är dessa bilder något förminskade och komprimerade men ska de bara visas i telefonen spelar det ingen roll.

Svaret på fråga två är att det går tyvärr inte få bort lösenordet. Möjligtvis med en tredjepartsapplikation som håller koll på lösenord men är ytterst tveksam till det.

CelsiusT
2013-12-28 21:17
#3

#2 Innebär molnbaserad att jag inte kan använda den kalendern jag har? Utan att jag måste skaffa en särskild som är anpassad till molnanvändning?

Supersegt ju att sitta och skriva in ett lösenord för varje app man laddar ner. 

Ska jag vara ärligt så känns det lite "gammalt o omodernt" med kabel för att överföra/synka. Mamma har samsung på dator, mobil och platta. Det första som hände när hon kom hem var att dom började kommunicera med varandra. Väldigt smidigt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

MagArne
2013-12-28 22:25
#4

#3 Jag vet inte vad det är för kalender du kör med idag så jag kan inte svara på det. Möjligt att du redan kör en molnbaserad historia. Var sparas din kalender? Du kan ju alltid föra över lokala kalenderposter till molnet/internet.

Japp, App Store och iTunes store suger, bara att gilla läget och skriva in lösenordet. Du får se det som en säkerhetsåtgärd.

iPhone och iPad är värdelös att föra över bilder till men lätt att ta bilder ifrån. Ska du föra över okomprimerade bilder till dem är Dropbox eller Google drive smidigast.

CelsiusT
2013-12-29 10:19
#5

#4 Jag har ingen aning om min kalender idag är anpassad till att köra molnbaserad. Så frågan är, måste man har nån särskild kalender för att kunna köra molnbaserat?

Medarbetare på westernridning.ifokus

MagArne
2013-12-29 11:47
#6

#5 Du kan köra molnbasserat med både iPhonens och Macens inbyggda kalender. Du behöver inte köpa eller ladda ner någon annan kalender.

Har du en gmail-adress så kan du använda deras kalender och adressbok.
Tror även att hotmail eller numera outlook också har kalender och adressbok i molnet som du kan användare av.

När du la till din epost i telefonen och datorn fick du inte upp valet om du vill använda dig av deras kalender och adressbok med?

Vad har du för e-post? vad står det efter @ i din adress?

Annons:
CelsiusT
2013-12-29 13:52
#7

#6 Jo jag använder iphonens kalender. Skulle gärna använda datorns kalender med, men då vill jag ha dom synkade så jag inte behöver oroa mig för att något finns på ena stället men saknas på andra så at tjag riskerar att missa det.

Jag har ännu inte hunnit med att lägga till min epost i telefonen. Har bara haft den sedan fredags (men simkortet aktiverades igår). Har en tele2-mail och på datorn använder jag ingen klient utan kör webmail.

Medarbetare på westernridning.ifokus

MagArne
2013-12-29 14:24
#8

Okej, då skulle jag föreslå att du skaffar en Gmail eller Apples iCloud

Du behöver inte använda e-postdelen även om denna är riktigt bra utan du kör bara kalender, adressbok och anteckningar.

Så länge dator och telefon har koppling mot internet kommer de synkas automatiskt i bakgrunden utan att du behöver göra något.

CelsiusT
2013-12-29 15:36
#9

#8 Du menar alltså att skaffa en ny mailadress? Eller hur menar du med "en gmail" eller apples icloud? Kommer inte att byta min adress iaf.

Är bara intresserad av epost och kalender.

Medarbetare på westernridning.ifokus

MagArne
2013-12-29 15:55
#10

Ja, du skaffar en ny e-post hos Gmail/Google eller iCloud/Apple. Ingen behöver ju skicka till din nya e-post om du inte vill utan du ska bara använda kalendern och adressbok som du får på köpet. Eller ja det är ju gratis 🙂

CelsiusT
2013-12-29 19:41
#11

#10 Okej, så för att kunna använda molnbaserad kalender så kan jag inte använda den kalendern som är i iphonen iaf? Utan måste skaffa en mail där jag får kalender med? Hmm.. känns lite krångligt. Kommer nog bara använda den jag har i telefonen då, som jag alltid gjort.

Trodde i min enfald av allt jag hört att jag skulle kunna synka min iphone med min macbook smidigt. Det var ju liksom det som var halva grejen med att köpa en iphone.

Medarbetare på westernridning.ifokus

MagArne
2013-12-29 20:15
#12

Troligtvis är din kalender bara sparad lokalt i din telefon. Detta är dumt då allt försvinner om telefonen blir stulen eller tvärdör. Mycket bättre att spara kalendern och adressboken på en server på internet. T.ex. Gmail eller iCloud (ja det finns tusen till ställen men dessa är smidigast)

Du använder samma app i datorn och mobilen så allt ser sig likt ut. Bara att appen pratar mot en server på internet och inte lokalt mot din dator eller mobil.

Blir telefonen stulen, skaffa en ny telefon, logga in på Gmail och allt är tillbaka på 2 minuter. Eller logga in på Gmail på webben med grannens dator och få fram allt där.

Så det du ska göra för att få detta fixat är att köpa en pizza och 50cl Coca Cola. Ring din lokala mobilnörd och datornörd så fixar han/hon detta på ett naffs och förklarar hur det fungerar och dess fördelar.

Verkligheten ser ut såhär snart 2014. Spara i molnet. Lokala kalendrar som man synkar mot andra lokala kalendrar gjorde man för 10 år sedan och de har aldrig fungerat lika bra som internet/molnet gör då telefonen alltid har kontakt med internet.

Och det spelar ingen roll om du har iPhone, Android eller Windows mobile. Alla dessa fungerar bäst om de får prata mot internet.

[SirKnasen]
2013-12-29 21:34
#13

Ett Apple-ID är du ju så illa tvungen att skaffa vilket fall som helst för att kunna köpa Appar och detta kan du använda för att använda iClouds tjänster som molnlagrad kalender och adressbok.

Du väljer själv om du vill koppla en befintlig epostadress till att bli ett Apple-ID eller skapa en ny mail xxxxxx@icloud.com som även fungerar som Apple-ID

Skapa Apple-ID

https://appleid.apple.com/cgi-bin/WebObjects/MyAppleId.woa/wa/createAppleId?localang=sv_SE

Men det troliga är väl att du redan idag har ett Apple-ID i och med att du har en MacBook? Använd detta i både MacBook och iPhone och slå på iCloud kalender och kontakter i både telefon och dator.

Annons:
CelsiusT
2013-12-29 22:45
#14

#13 Apple-ID har jag ju som jag kopplat min tele2-adress till, det var ju typ det första jag stötte på i min Iphone. Eftersom man måste ha det för att kunna ladda ner appar (både gratis o sådana man betalar för).

Men Apple-ID i macbook? Varför skulle man behöva ha det? Hur går man in på det från datorn? Hur går man in på icloud på datorn?

Hittade i Iphone att det stod Icloud, gick in där och då ber den om min apple-ID inloggning. Men när jag skrev in det nu så säger den att den inte kunde kommunicera med servern så inloggning misslyckades.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[SirKnasen]
2013-12-29 22:57
#15

Kör du OS X 10.7 eller nyare så har du tillgång till iCloud även i datorn.

Systeminställningar->iCloud

CelsiusT
2013-12-29 23:00
#16

#15 Det gör jag inte. Jag kör 10.6.8

Medarbetare på westernridning.ifokus

[SirKnasen]
2013-12-29 23:15
#17

Då använder du bara ditt Apple-ID i App Store i din dator. I App Store kan du köpa senaste OS X Mavericks 10.9. Kostar 0kr.

Men innan köp och uppgradering så ta backup och kolla så din dator uppfyller kraven på hårdvara för att kunna köra 10.9

CelsiusT
2013-12-29 23:26
#18

#17 Jösses vad jag känner mig dum… Ehm.. app store i datorn? Hur hittar jag dit?

Hur hittar jag kraven för hårdvara och hur vet jag om datorn uppfyller det?

Medarbetare på westernridning.ifokus

MagArne
2013-12-30 00:00
#19

Vad är det för dator du har? Är den vit eller silverfärgad? Om vit? Är datons undersida av ljudgrå gummi eller är den av hårdplast med avtagbart batteri? Om silver? Har datorn svarta eller silverfärgade tangenter?

CelsiusT
2013-12-30 00:17
#20

En gammal macbook. Har haft den i ca 3 år, och då jag köpte den var den ca 3 år gammal, så totalt ca 6 år gammal. Vit, med avtagbart batteri, hårdplast och små gummitassar i hörnen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
MagArne
2013-12-30 00:33
#21

Då kan du inte köra 10.9 Mavericks. 10.7 Lion borde gå om datorn har en Core2Duo-processor men lion går ju tyvärr inte få tag i längre hos Apple.

CelsiusT
2013-12-30 09:57
#22

Okej. Ja den processorn har jag, det vet jag. Men innebär det att jag inte kan använda icloud på min dator?

Medarbetare på westernridning.ifokus

MagArne
2013-12-30 10:24
#23

Nej, 10.6.8 har inget stöd för iCloud, det kom med 10.7
Lika så fungerar Gmail inget vidare på 10.6.8 heller 😕

Du har ingen i familjen som köpt OS X Lion 10.7 någon gång i tiden? Då kan du ladda ner det gratis till din dator via deras Apple ID i App Store.

[SirKnasen]
2013-12-30 11:51
#24

Du har fortfarande inte svarat på exakt vilken modell av MacBook du har. Och MagArne förhastar sig.

MacBook 13" Early-2009 (med urtagbart batteri på undersidan) klarar Mavericks 10.9

CelsiusT
2013-12-30 11:52
#25

#24 Hur vet jag exakt vilken modell jag har? Var hittar jag det?

Medarbetare på westernridning.ifokus

MagArne
2013-12-30 13:12
#26

#25 Gör såhär

1. Tryck på svarta äpplet längst upp till vänster på skärmen
2. Välj "Om den här datorn"
3. Klicka två gånger på den ljusgrå texten där det står "Version 10.6.8"
4. Texten kommer ändras till datorns serienummer
5. Surfa in hit https://selfsolve.apple.com/agreementWarrantyDynamic.do
6. Skriv in datorns serienummer i fältet

7. Vad står det för något om din dator på sidan som visas?

#24 Nja, då TS skriver i #20 att datorn är 6 år gammal borde det vara en dator som är äldre än early-2009 och därmed inte klarar Mavericks.

CelsiusT
2013-12-30 20:41
#27

#26 Det står:

~VIN,MACBOOK (13-INCH MID 2007)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
MagArne
2013-12-30 22:03
#28

#27 Ja, då är det Lion 10.7 som är det nyaste du kan köra på din dator.

Upp till toppen
Annons: