Annons:
Etiketthårdvara
Läst 4256 ggr
Maja
2014-01-06 22:49

MacBook Air eller Pro

Jag ska köpa en ny dator. Har idag en MacBook Pro som jag trivs bra med, men då jag ska börja studera igen så behöver jag en ny dator privat. Jag har haft Mac genom hela livet och vill fortsätta med det. Valet står nu mellan en ny Pro eller en Air, men jag vet inte vilken av dem som jag ska köpa och vänder mig till er för hjälp. Vad ska jag använda datorn till? - Surfa (typ Facebook, iFokus, för skolan etc.) - Skype - Skriva (Pages alt. Word) - Spotify - Samla bilder …alltså inga överdrivet avancerade saker. Men den ska fungera som studiedator, vara enkel att ta med sig överallt (mellan hem och skola, på flygplan etc.), ha bra batteritid och helt enkelt fungera fint helt enkelt. :-) Vad rekommenderar ni och varför?

Annons:
LajvKrattan
2014-01-07 09:07
#1

Jag har fått en MacBook Air av skolan och den kan göra allt det där och mer därtill. Jag rekommenderar den över Pro eftersom den har SSD och därför startar upp mycket snabbare efter att ha varit avstängd eller i vila. Dessutom väger den mycket mindre och har längre batteritid.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Maja
2014-01-07 09:21
#2

Toppen, tack för det! :-)

MagArne
2014-01-07 15:38
#3

Macbook Pro med Retina har också SSD men då du ska bära datorn till skolan varje dag hade jag kört på en Air.

Tänk på att man inte kan utöka RAM-minnet på Air och Retina så snåla inte på det.

Niklas
2014-01-07 18:29
#4

#0: Det låter som om du skulle klara dig bra med en iPad. Den är dessutom lättare att ta med sig än en bärbar dator. Jag tycker du ska fundera över det som alternativ.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maja
2014-01-08 09:34
#5

#3 - Tack! Ja, jo, det har jag redan tänkt på! :-)

#4 - Tack för tipset och jo, en iPad skulle säkert kunna räcka, men jag vill ändå ha en "riktig dator" då den ska användas till skolarbeten också. :-)

Niklas
2014-01-08 11:59
#6

#5: Är det några speciella skolarbeten? Många skolor delar ut iPad just för att eleverna ska kunna göra skolarbeten. Jag sköter 99 procent av allt mitt jobb med iPad. Det är inte så mycket de inte klarar längre. Du kan spara en hel del pengar om du skaffar iPad i stället för Mac. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Maja
2014-01-08 12:37
#7

#6 - Universitet i Australien, så jag vet inte om de står för sådant… ;-) Det är ju uppsatser, tentor, anteckningar från föreläsningar (jag försökte ta anteckningar för hand när jag tog min förra examen - jag stod ut i två veckor, sedan tog jag med datorn) etc. :-)

Jag vet inte riktigt, men jag vill ha ett "riktigt" tangentbord. Kanske går att köpa externt till en iPad i och för sig. För att skriva direkt på skärmen när det gäller mycket text är jag inte så överförtjust i.

Niklas
2014-01-08 12:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

O ja, det går alldeles utmärkt. Så här jobbar jag idag. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maja
2014-01-08 13:24
#9

Det var ju smart! Hm, ja, det var ju ytterligare ett alternativ (…men det blev inte mycket lättare)! :-)

Det är ju inga tunga saker som jag ska ha den till egentligen. Det viktigaste är ju att den är smidig och har bra batteritid.

Hur ser batteritiden ut på en iPad? Finns det något som den saknar (som finns på en dator) känner du?

MagArne
2014-01-08 13:34
#10

Kör på en dator så är du mer säker på att få sakerna att fungera. Vill du göra något riktigt seriöst så som fotoeditering, beräkningar, cad, musik. Ja, vad som helst fullt ut så är det en dator du ska ha. iPad är ett bra komplement om man redan har en dator men tycker aldrig den ersätter fullt ut.

Vill du ha det så slimmat som möjligt kan ju en lite vassare Macbook Air 11" och en extern bildskärm hemma vara en bra kombination.

Niklas
2014-01-08 15:59
#11

#9: Räkna med 10 timmars batteritid. Jag sitter lätt hela dagen och kvällen. Utom när jag gör vektorgrafik i iDraw. Då räcker det kortare. Läs den här tråden om vad iPad är sämre på än en dator: http://ipad.ifokus.se/discussions/525eb5fd8e0e74192a000aa0-vad-saknar-du-med-din-ipad Det jag fortfarande använder dator till är Lightroom. Det är svårt att göra det Lightroom är bäst på med en iPad. Vanlig bildredigering föredrar jag däremot iPad för.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maja
2014-01-12 23:30
#12

Tack för alla svar! Idag var jag iväg och köpte en Air, min nya stora kärlek. Jämförde min Pro med en Air igår och insåg att Airen gott och väl räcker för vad jag vill ha. :)

Niklas
2014-01-13 09:55
#13

Vad kul! Då räknar vi med att du blir stambesökare här :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Maja
2014-01-13 10:44
#14

Det är jag redan med min MBP, Air och två iPhones… ;-)

Niklas
2014-01-13 10:49
#15

:-) Bra.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Miowi
2014-01-13 14:39
#16

Trivs du med din Air?

Det enda som får mig att vela är skärmen, det är ju mycket bättre skärm på retinan samtidigt vet jag inte om det är värt 2000 kr extra - budgeten är ju lite tight när man är student.

Maja
2014-01-13 14:46
#17

Mjo, jag köpte den ju igår så jag har inte hunnit lära känna den helt och hållet än. Men det jag har känt hittills har sett bra ut. Tanken är ju att jag ska ha min Air som studentdator. :-)

Miowi
2014-01-13 14:54
#18

#17 Är själv student så att den är lätt är ju ett stort plus, även om jag inte har gått runt med datorn än så länge. Så air är väl bästa valet!

Niklas
2014-01-13 15:13
#19

#18: Eller iPad. ;-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Miowi
2014-01-13 15:51
#20

#19 Sant, det har jag faktiskt en redan. Samtidigt känner jag mig på något sätt begränsad med en ipad, måste klicka runt med fingrarna och man kan ju inte spara filer hur som helst (av vad jag uppfattat)

Annons:
Niklas
2014-01-13 23:19
#21

Fundera över vad du känner dig begränsad med. Det kan finnas lösningar. Jag missionerar så hårt för det därför att jag har lyckats lösa nästan allt så att det fungerar tillräckligt bra för att iPad ska vara mitt favoritarbetsredskap. Vad tänker du på når du skriver "… spara filer hur som helst"? Var vill du spara dem?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Miowi
2014-01-13 23:42
#22

#21 Tror mycket att det jag känner kan vara svårt än om man ska skriva ett arbete och ska ladda ned dokument med instruktionerna från skolans sida alt om man vill ladda ned och spara powerpoints från föreläsningar till en mapp på skrivbordet - går det på ipad?

MagArne
2014-01-14 07:05
#23

#21 Hur säkerhetskopierar man sin iPad? Är olyckan framme vill man ju ha en pålitlig backup som innehåller allt från dokument, bilder och pågående spel.

Niklas
2014-01-14 10:06
#24

#22: Du får tänka lite annorlunda med iPad. Du använder inte skrivbordet på det sättet. Tänk dig att varje sak du vill göra använder du en app för. Generellt kan man säga att Dropbox (gratis) är lösningen på de flesta lagringsbehov. Jag gillar PDF Expert för lagring av många dokument som jag vill ha med mig eftersom jag tycker att det är ett bra program att arbeta med dem i. Särskilt pdf är det det bästa jag har hittat till. #23: iCloud är min rekommendation. Jag har hittills inte råkat ut för något som det inte löser. Varje gång jag byter iPad eller iPhone har det fungerat bra att flytta både inställningar, appar och dokument från den gamla till den nya. Fast dokument har jag som sagt till största delen i Dropbox.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: