Annons:
Etiketthårdvara
Läst 2666 ggr
jessipeach
1/7/14, 5:54 AM

Mac med hårddisk som klickar

Min Macbook Pro 13 tum som jag köpte i somras ger ifrån sig ett klickljud när jag lutar den på olika sätt, lyfter upp den i luften eller lägger ner den på sängen etc etc. Ljudet kommer ifrån höger sida om datan. Tog av skalet till den, men problemet kvarstår. Borde jag lämna in den? 

I övrigt är det inget fel på den, förutom ibland då man haft den i viloläge och startar upp den igen, då kan den helt plötsligt bli svart som om den stängts av. Efter några sekunder vaknar den igen utan att jag behövt starta den. 

Min kompis säger att hårddisken alltid ska vara lite lös och att det är därför som ljudet finns. Vill dock inte riskera en trasig data om några månader då garantin på ett år är slut. Den har inte utsatts för hårda smällar eller blivit tappad i golvet. 

Vad borde jag göra?

Annons:
jessipeach
1/7/14, 5:55 AM
#1

Skal = Alltså ett klickskal, inte datans!

MagArne
1/7/14, 3:36 PM
#2

Det är hårddisken som klickar. Fullt normalt då hårddisken sätter läshuvudet i parkeringsläge för att skydda hårddisken. Datorn är utrustad med rörelsesensorer som känner av när du lyfter datorn.

Sluta spring runt med datorn när den är igång för det är inte nyttigt för hårddisken. Byt till en SSD utan rörliga delar om du ofta går runt med din dator när den är igång.

Och om du inte redan har, börja gör regelbunden backup på din dator. Den är inte odödlig! Timemachine är ett bra inbyggt program för backup till t.ex. en extern USB-hårddisk.

Niklas
1/7/14, 6:30 PM
#3

#2: Vad kul, det visste jag inte. Det lät som om det kunde vara en trasig hårddisk.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MagArne
1/7/14, 7:04 PM
#4

#3 Ja, trasiga hårddiskar kan också klicka så det är ju ingen garanti att den är frisk. Gör backup 😉

jessipeach
1/7/14, 8:38 PM
#5

Okej, då vet jag! "Springer" inte runt med datan direkt, förflyttar mig mellan olika rum, reser inte runt med den. 

Jag gör backup redan, men om datan går sönder efter att garantin gått ut så står jag utan dator. Skulle hemförsäkringen täcka då istället? 

Vart hittar man en prisvärd SSD?

Tack för hjälpen!

MagArne
1/7/14, 8:56 PM
#6

#5 Nä det räcker med att lyfta datorn eller ställa ifrån sig den så kan läshuvudet ställas i parkeringsläge med ett klick.

Ja, hemförsäkringen kan täcka felet men personligen hade jag nyttjat konsumentköplagen istället. Datorn måste då vara köpt av privatperson och den får inte har några yttre skador eller skavanker som Apple kan tycka vara orsaken till felet. Då byts felaktig komponent kostnadsfritt. Inköpskvitto är ett krav. Tappar du datorn i golvet använder du dig av hemförsäkringens allriskförsäkring. Det blir med största sannolikhet en självrisk.

Kör på en Samsung 840 pro i valfri storlek. Säkert kort till mac.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s157768362

Annons:
jessipeach
1/7/14, 10:08 PM
#7

#6 Jag förstår :) 

Okej, tack för all hjälp!

Upp till toppen
Annons: