Annons:
Etiketttips
Läst 6755 ggr
Felicia244
2014-01-18 09:33

Dator till dottern, vilken MacBook?

Hej!

Jag har planerat att köpa en mac till min dotter i födelsedagspresent. Alltså inte förens om ca 4 månader. Men nu har jag funderat lite på om det blir en air eller pro. Ingen stationär vill hon ha.

Den skall användas till Sims 3 (Hon har väldigt många expasionspaket till simset) Den skall användas till musik, surfande och film. 

Är det något mer ni behöver veta så fråga så kan jag svara. 

Och en till fråga: Räcker det isånnafall med den billigaste macbook pro? Den med 13 tum, 2,5 GHz utan retina? Vill inte lägga ut alldeles för mycket pengar till en 14 åring även om hon troligen kommer använda datorn länge och väl.

Annons:
MagArne
2014-01-18 21:07
#1

Svårt att säga vilken som är snabbast till Sims 3. Macbook pro har snabbare processor än Air medens Air har snabbare grafikkort än Pro.

Men Air har ett ess i rockärmen, nämligen SSD vilket är en extremt snabb hårddisk.

Jag hade personligen kört på en 13" Air med 8GB RAM-minne. Lätt och smidig, bättre skärm än Pro (dock inte lika bra som Retina), SSD som får program att starta blixtsnabbt.

Felicia244
2014-01-18 21:54
#2

Tack för snabbt svar! Behöver jag välja mer tillval? Tex i7 processor eller fungerar det lika bra utan? :)

MagArne
2014-01-19 20:14
#3

Macbook Air kommer orka med Sims 3 med i5 processor. Men vet du med dig att det kommer köras tyngre spel så är väl en i7 att föredra.

Men då är man ju nästan uppe i samma pris som en 13" Retina som har ännu bättre grafikkort än Air samt likvärdig processor med Pro.

Niklas
2014-01-20 11:07
#4

#3: Och dessutom får man SSD i MacBook Pro med retina.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

adress
2014-01-22 11:22
#5

Utan tvekan MacBook Pro. Kanske en modell bakåt ( den nya släpptes innan jul med retinaskärm) Den får du för under 10.000 kronor. Betänk att hon är 14 år. Air tycker inte jag är ngt alternativ om hon skall använda den till annat och med kompisar. Den har ingen HD utan flashminne. Den har ingen DVD spelare. En utmärkt maskin beroende på vad man skall ha dator till - men i ditt fall skulle jag välja MacBook Pro. // Bosse

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

MagArne
2014-01-22 17:53
#6

#5 Nu hänger jag inte med i ditt resonemang?

Den enda bärbara mac du får för under 10.000kr är Macbook Air 11" och 13" Var hittar du Macbook Pro retina för under 10.000kr? Ens inte den vanliga Pro utan retina kostar under 10.000kr

Macbook Pro (utan retina) släpptes sommaren 2012 och är alltså 1,5 år gammal.

Varför förespråkar du en mekanisk 5400rpm hårddisk före en blixtsnabb stöttålig SSD-flashdisk? Vist SSD-diskarna är ganska små men då allt strömmas över nätet idag (Youtube, Spotify, Netflix m.m) klarar man sig ganska bra med en liten 128GB.

Vet inte när jag själv senast använde en DVD-spelare. Behöver man ha en för att installera spel kan man köpa andra billigare fabrikat än Apple. Denna fungerar t.ex. http://www.clasohlson.com/se/Ultraportabel-Extern-DVD-CDRW-br%C3%A4nnare/38-3206

Annons:
Niklas
2014-01-22 19:50
#7

#6: Så tänkte jag också. När det gäller pris antar jag att han menar begagnat.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[eevie Z]
2014-01-23 14:13
#8

Jag tänkte bara hoppa in och fråga, eftersom hon ska spela sims, om hon har pets exp, bryr hon sig om att ha "fluffiga" djur? För då måste du även kolla upp grafikkortet på datorn. Detta fluff-problemet är något som stör mig väldigt mycket. Har själv en vanlig MacBook 13" (vit, vet inte vad den heter specifikt) och den klarade knappt av att köra sims med exp. och dessutom så var djuren  inte fluffiga.

Jag är definitivt INTE en datorexpert överlag, men man kan säga att jag är en sims nörd :P och min mac klarade det inte så bra som jag ville. Jag köpte en pc istället som kör sims 3 med 8 exp galant! =D

Så ta inte mitt ord för att de är dåliga men ha det iaf i baktanke med grafikkortet och fluff, om det spelar någon roll för din dotter då :)

MagArne
2014-01-23 15:06
#9

#8 Den senaste vita Macbook är från mitten av 2010 och bestyckad med en C2D 2,4GHz och ett GeForce 320M grafikkort.
Den första intelbestyckade vita Macbook kom 2006 så svårt att säga om det ligger någet i det du säger då du inte sagt exakt vilken modell av Macbook du har samt vilken expansion samt sims du kör.

[eevie Z]
2014-01-23 16:18
#10

#9 Den från 2010 har jag. Kör inte på den men hade, bas, husdjur, nattliv, årstider och stadsliv prylpaket. Det var väldigt laggigt även på de allra lägsta inställningarna i spelet. Men som sagt så var det mest fluffgrejen jag ville få fram. Vet inte hur betydligt det är för hennes dotter.

Upp till toppen
Annons: