Annons:
Etikettövrigt
Läst 1800 ggr
[Jens]
2014-01-25 11:45

Arbitrary saknas i Pixelmator!

Arbitrary är ett verktyg som jag använde mig ofta av i photoshop men hittar inte något liknande i Pixelmator. Är det någon som vet hur man kan lösa det på bästa sätt? Hittade en sida http://support.pixelmator.com/viewtopic.php?f=4&t=8425 där de beskriver hur man ska göra men det funkar inte hos mig. 

Någon som har ett bra förslag?

Annons:
Niklas
2014-01-26 10:33
#1

Jag har läst texten i länken. Vad är det du vill göra? Jag använder inte Photoshop längre och för mig säger inte ”arbitrary” mer än ungefärlig, vilket inte är till någon hjälp. Vill du snurra en bild eller nåt?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Jens]
2014-01-26 11:22
#2

Mycket användbart verktyg tycker jag. Det är för att räta upp en bild så att den är rak och inte sned. Bättre att se en video på det jag pratar om så förstår du vad jag menar.

[Jens]
2014-01-26 11:24
#3

Ibland när man t ex skannar en textdokument så blir den texten sned och man vill ha den rakt och då använde jag arbitrary-verktyget i photoshop. Väldigt lätt att justera än att använda free transform-verktyget som inte är exakt utan man får kämpa med justeringen.

[Jens]
2014-01-26 11:26
#4

Video 2

[Jens]
2014-01-26 11:30
#5

Jag använder inte photoshop utan har gått över till pixelmator men saknar just denna funktion som photoshop har. Det verktyget var otroligt bra.

[Jens]
2014-01-26 11:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Man kan visserligen ta fram 'rulers' och lägga in en linje för att räta upp bilden men det är ändå inte lika lätt som arbitrary-verktyget i photoshop.

Annons:
Niklas
2014-01-26 12:07
#7

Om jag förstår dig rätt:

1. Välj View > Show Grid.

2. Tryck C för att aktivera beskärningsverktyget.

3. Markera hela bilden.

4. För muspekaren utanför bilden så att den blir en dubbelriktad vinklad pil och dra tills bilden blir rak.

5. Ändra beskärningen till den storlek du vill ha.

6. Tryck Enter för att genomföra beskärningen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Jens]
2014-01-26 12:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag förstår dig men det blir inte hundra procent. Om du vill t ex zooma in bilden och sedan justera som du beskriver så fungerar inte det eftersom du inte kommer åt beskärningsverktyget i zoomat läge.

[Jens]
2014-01-26 12:17
#9

Jag får nöja mig med det här så länge men får hoppas på att skaparna till pixelmator gör något åt detta problem i framtiden för jag är inte ensam om att sakna just arbitrary-verktyget som är så briljant bra.

Niklas
2014-01-26 12:40
#10

#8: Det är nog något fundamentalt jag inte begriper i det du vill göra. Jag kommer åt beskärningsverktyget när jag är inzoomad. Det är bara att trycka C.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: