Annons:
Etiketthårdvara
Läst 5988 ggr
Miowi
1/28/14, 3:54 PM

Vad vill man uppgradera i MacBook Air?

Hej!

Har efter mycket velande mellan air och pro retina bestämt mig för en air. Den kommer användas till främst studier, dvs arbeten och sådant. Sen lite serier/filmer, men är det något som laddas ned tar jag alltid bort det såfort jag tittat på det.

Men, min fråga är - är det något speciellt som skulle vara värt för mig att lägga en extra slant på? Processor, minne..?
Tänkte investera i en extern hårddisk så man slipper vara rädd för att saker försvinner, så då kommer jag kunna ha bilder på den. Men av tidigare erfarenhet där jag hade en dator med 4 GB så blev den till 75% fylld bara på någon dag bara när man fixat de nödvändigaste programmen (utorrent, spotify osv)? Då var det dock windows 8, som jag är något skeptisk till.
Var förbi apple butiken och han sa direkt att han rekommenderar en air för en tusenlapp mer till alla studenter - då undrar jag, vilka klarar sig med den "enklaste"?

Annons:
MagArne
1/28/14, 4:09 PM
#1

Enklaste modellen Air fast med 8GB ram är ju inte helt fel. RAM-minnet går nämligen inte att uppgradera i efterhand så då är det dumt att snåla och bara köra 4GB. Ju fler program du har igång samtidigt desto mer RAM-minne behöver datorn ha.

Hårddisken klarar man sig ganska bra med bara 120GB om man kör det mesta över nätet så som musik och film med spotify, youtube, netflix m.m.

Fotograferar du mycket med många megapixlar och kanske även RAW så har man ju snart förbrukat halva hårddisken. Lika så om du tankar mycket data med uTorrent och liknande. Kanske är så att du ska satsa på en modell med 256GB hårddisk i så fall?

Leon1973
1/28/14, 4:49 PM
#2

Efter att ha lekt med båda maskinerna så kan jag bara säga MBP Retina.
Inte bara för upplösningen utan även för prestandan, det är stor skillnad mellan Air och en MBP.

Visst är formatet på en Air frestande, men en 13,3" Retina är inte speciellt stor och klumpig, du får helt klart mer dator för pengarna i en MBP.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Miowi
1/28/14, 5:53 PM
#3

#1 jo det lan det ju vara värt kanske, är det närmar bör överbelastat (eller hur man ska formulera) som fläkten brukar dra igång i högvarv? Det störde kag mig något otroligt på på min gamla Sony vaio.. #2 kan inte säga att jag inte stått och suktar efter PRO retinan, men i och med att jag inte använder datorn till så tunga grejer känns det inte vättar betala några tusenlappar mer - just för jag inte behöver det extra.

MagArne
1/28/14, 6:10 PM
#4

#3 Fläkten går oftast igång när processorn och/eller grafikkortet får jobba hårt. Så kör du tunga program, spel, högupplösta filmer m.m kan det bli svettigt för datorn och fläkten kan surra en del. Det är få bärbara datorer som kommer undan med detta.

Se till att datorn står luftigt och inte på huvudkudden för att få maximal kylning och tystare fläkt.

Leon1973
1/28/14, 6:15 PM
#5

#4

Ingen Mac har ventilationshål på undersidan så det är lugnt med kudden. Det är värre för datorer som HP, Sony osv som har ventilationshål till fläktarna på botten.

Till TS, om du tvunget ska ha en Air så satsa på 8GB RAM, du kan inte uppgradera sen nämligen.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Niklas
1/28/14, 6:19 PM
#6

#0: Glöm inte att åtminstone förkasta att välja en iPad i stället. Du får oslagbar portabilitet och kan göra det mesta som vanliga användare gör.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
[SirKnasen]
1/28/14, 8:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#4

MacBook Pro retina

MagArne
1/28/14, 9:19 PM
#8

#5 Mina macar blir varmare om de står på en kudde än på ett bord.

Leon1973
1/28/14, 10:55 PM
#9

#7 där ser man..   de har flyttat venthålen

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Miowi
1/28/14, 11:52 PM
#10

Låter som om om de kansker är värt att betala 700 för extra ram ändå.. Samtidigt ha jag sådan enkel användning av datorn och som student blir man väl lätt dumsnål (trots studentrabatten)

Niklas
1/29/14, 10:11 AM
#11

#10: Jag tror att om tre, fyra år är det RAM du kommer att sakna och som gör att du funderar på att byta dator om du inte väljer till det nu.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Miowi
1/29/14, 6:42 PM
#12

#11 är just ram jag funderar på att ta lite mer av, dock undrar jag lite varför jag skulle ångra mig om 4 år om jag inte gjorde det, och inte ångra mig nu?

MagArne
1/29/14, 6:50 PM
#13

Kommande program och operativsystem kräver oftast mer av datorn än nuvarande versioner. Så det kan vara smart att framtidssäkra datorn en smula.

Annons:
Niklas
1/29/14, 7:29 PM
#14

#12: Ja, precis som #13 skriver.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Torin
2/2/14, 11:56 AM
#15

Apropå separat minne.

Köpte får några år sedan två La Cie diskar. Döpte dem till bilddisk resp. Backup.

Bilddisken fick alltid vara på och till slut la den av, som tur är har jag dragit över allt till Backup som jag bara hade på då och då.

Märkligt att diskar inte håller lika länge som de diskar som finns i datorerna.

Om man hade några garantier i den vägen så vore det bra. Nu lägger jag material på två olika datorer för att vara säker.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

MagArne
2/2/14, 1:15 PM
#16

Det är vanligt förekommande att nätdelarna till La Cie går sönder. Har du testat nätdelen?

Niklas
2/2/14, 1:20 PM
#17

La Cies Porschediskar har jag haft åtminstone fem stycken av. Samtliga usel kvalitet. Seagate och Western Digital har klarat sig betydligt bättre. Jag tror faktiskt inte att någon av dem har gått sönder än. Annars är Hitachi tydligen bland de bästa enligt Backblaze, som använder tiotusentals av dem och för noggrann statistik.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2/2/14, 1:21 PM
#18

Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Bellbooh
2/24/14, 3:23 PM
#19

Till TS:

Köpte också min macbook air 13-tum(2GB minne, 1,86GHz intel core 2 duo processor) till studier som huvudsyfte. Har använt den i stort sett varje dag sen tre år tillbaka och har inga som helst problem med prestandan. Mina kamerabilder har jag synkat till dropbox och därmed har jag tillgång till den via datorn även i offline läge. Musiken har jag i extern hårddisk. Dock använder jag mest office programmen, internet och förhandvisning-appen mest så det är inga jättekrävande program egentligen. Använder även ibland visa appar som chemdraw samtidigt. Utbildningen jag går kräver skriftliga rapporter ca 6ggr/månad i genomsnitt och jag har som sagt klarat mig bra på mina 2gb just för att jag mest använder mina dator för studier. Har några spelappar installerade som småkusiner får spela på när tillfälle ges och hade sims 3 installerat en sommar för längesen och det funkade utmärkt. 

Allt som allt tvekar jag på att du kommer behöva mer än 4gb(som är standard nu) i din macbook air om den mest ska användas för studier. Men det finns nog undantag, och det gäller väl om du ska studera någon civilingenjörs program där användningen av CAD, C++, mm  är nödvändig, för isåfall kan du behöva tillgång till bättre processor. Kommer ihåg att min bror lånade min dator ibland för att köra vissa process när han höll på med ett projekt innan han skaffade en bättre dator med fyrkärnigt processor. 

Kommer ihåg att jag inte uppgraderade hårdvaran i min macbook air på den tiden men ändå landade notan på strax över 14 tusen(studierabatt inräknat) eftersom jag köpte applecare(gällde i 2 år men behövde aldrig använda den, kostade 2 tusen extra så nu i efterhand känns det mer som en onöddig tillägg) och Office paketet(använder den än idag så rekommenderar den starkt).

Upp till toppen
Annons: