Annons:
Etikettprogram-appar-tjänster
Läst 2091 ggr
amlis
2/7/14, 2:05 PM

Gimp på MacBook?

La en frågan under "Bildredigering"  angående en misslyckad installation av GIMP på en mac. Kanske någon här kan ha några tips också? Svara helst i den andra tråden så det blir samlad :-)

Tack! (nybörjare på mac)

http://bildredigering.ifokus.se/discussions/52f4d8508e0e747379001951-gimp-pa-macbook

Annons:
Niklas
2/8/14, 8:41 AM
#1

Är det alltså en dmg-fil du försöker köra när du får meddelandet att Gimp avslutades oväntat?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Leon1973
2/8/14, 10:58 AM
#2

För att köra GIMP på mac måste du aktivera X-11 har jag för mig.

Själv lyckades jag inte få igång det, så jag jag kör det i Windows som jag ändå kör i VMware Fusion eftersom jag måste köra Windows i arbetet.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

amlis
2/9/14, 9:44 PM
#3

Tack :-) det löste sig till slut

X-11 behövs inte längre, de har ändrat sen gimp 2.8 har jag för mig.

Vet ej om jag fick först fel fil kanske också, började om från början och laddade ner direkt från gimp.org istället nu.

Tror dock att problemet var mer att jag försökte starta .dmg filen när ikonen väl hade lagt sig på skrivbordet. Hittade i ett annat forum att man alltid ska flytta .dmg direkt efter downloaden till program mappen och bara starta därifrån?  Vet ej om den packar ut sig på ett annat sätt då eller..?

Funkar utan problem nu i alla fall :-)

Niklas
2/10/14, 7:14 AM
#4

Skönt att du fick till det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Thaeri
3/9/14, 4:12 AM
#5

Startar man .app-filen från .dmg-filen blir det ungefär som att man startar den från skiva. Så den finns bara där och inte på datorn.

Kopierar man .app-filen till Applications blir den däremot installerad på datorn helt och hållet.

Upp till toppen
Annons: