Annons:
Etikettprogram-appar-tjänster
Läst 1510 ggr
eldrött_yrväder
2014-03-19 10:03

Systemteckensnitt i OS X

Hej!
En av mina elever vill att förvalt typsnitt i alla program där man skriver ska vara Times New Roman. Vi har lyckats åtgärda det här i till exempel Mail MEN det står fortfarande Helvetica tills han börjar skriva. Det här är han inte nöjd med. 
Jag testade TinkerTool på min dator, men även om jag ändrade där så var där inget program som ändrade någonting alls. 

Jag minns inte exakt vilket OS han har, men jag tror att det är en lite äldre version än Mavericks, troligtvis Mountain Lion.

Tacksam för snabba svar!

Annons:
Niklas
2014-03-19 12:05
#1

Är det alltså inte att det blir fel teckensnitt, utan att det står fel som är problemet?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

eldrött_yrväder
2014-03-19 12:20
#2

Ja, precis.
Och sen önskar han att han kunde ändra på ett ställe för ALLA program, istället för att leta upp det i varje program.

Niklas
2014-03-19 14:23
#3

Okej. Det finns inget gränssnitt för det. Kanske går det att lösa det med terminalen men jag vet inte hur. Om jag hittar det återkommer jag.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2014-03-20 14:27
#4

Jag hittade några terminalkommandon som verkar ändra system-teckensnitten i OS X. Var försiktig om du tänker använda dem. defaults write -g NSSystemFont LucidaGrande defaults write -g NSSystemFontSize -int 13 defaults write -g NSBoldSystemFont LucidaGrande-Bold defaults write -g NSBoldSystemFontSize -int 13 defaults write -g NSFont Helvetica defaults write -g NSFontSize -int 12 defaults write -g NSFixedPitchFont Menlo-Regular defaults write -g NSFixedPitchFontSize -int 11 defaults write -g NSMessageFont LucidaGrande defaults write -g NSMessageFontSize -int 13 defaults write -g NSLabelFont LucidaGrande defaults write -g NSLabelFontSize -int 10 defaults write -g NSToolTipsFont LucidaGrande defaults write -g NSToolTipsFontSize -int 11 defaults write -g NSTitleBarFont LucidaGrande defaults write -g NSTitleBarFontSize -int 13 defaults write -g NSPaletteFont LucidaGrande defaults write -g NSPaletteFontSize -int 10


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MagArne
2014-03-20 15:40
#5

#4 Tror det är exakt samma inställningar man kan ändra i TinkerTool.
Satt en stund igår och kollade runt och tycks inte finnas något sätt alls att ändra rubbet. Verkar som om man får ändra alla templates i typ Pages och Word m.m.

Återkom gärna om ni hittar en lösning.

eldrött_yrväder
2014-03-22 21:10
#6

Hum. Jäkligt synd. Jaja, jag hoppas att någon annan har ett bra svar. Ibland saknar man windows även om det inte är ofta xD

Annons:
Upp till toppen
Annons: