Annons:
Etikettmacos
Läst 14682 ggr
Michaela-N
4/3/14, 8:29 PM

Kan inte använda volymknapparna på Macen

Igår råkade jag av misstag ställa in något som gör att volymknapparna (F10, F11 och F12) av misstag bytts ut till Visa skrivbord och Visa dashboard. Det innebär att jag inte kan höja/sänka volymen längre, dessa knappar har bytts ut. Jag har lyckats inaktivera dashboard/skrivbordsfunktionen men jag förstår inte hur jag byter tillbaka så att jag ändrar ljudet med knapparna som normalt. Just nu händer ingenting när jag trycker där. Hur gör jag?

Annons:
Michaela-N
4/3/14, 8:58 PM
#1

Jag blir bokstavligt talat galen av det här, enligt alla tips jag läser så ska jag bocka ur rutan "Använd F1, F2, osv. som vanliga funktionstangenter" men den är inte ibockad :(

Och jag har startat om datorn två gånger :(

Michaela-N
4/3/14, 9:19 PM
#2

Ja, det gäller för alla funktionsknappar. Jag kan inte använda reglaget för ljusstyrka eller tangentbordssljusstyrka heller. Allt talar för att det skulle lösa sig om jag bockade ur ovannämda ruta. Men det händer inget varesig den är ibockad eller inte.

Michaela-N
4/3/14, 9:21 PM
#3

Om man återställer datorn, försvinner alla bilder och filer man har på den?

Leon1973
4/3/14, 9:41 PM
#4

Skumt fel…  du har redan kollat det som behöver kontrolleras..
Ja, allt du har försvinner..

Testa att skapa ett nytt användarkonto och sen om allt fungerar som det ska där.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Michaela-N
4/4/14, 1:38 PM
#5

#4 Jag provade Gästanvändare (som redan fanns) och ett nyskapat konto, men det är samma där :(

Michaela-N
4/5/14, 4:23 PM
#6

Nu är något jääääättefel med mitt tangentbord, kan inte längre göra snabel-A, när jag trycker in alt + 2 blir det ™

Annons:
Leon1973
4/5/14, 5:58 PM
#7

Förhoppningsvis är detta lösningen åt dig…

http://forum.macworld.se/topic/128817-snabel-a-blir-tm/

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Michaela-N
4/5/14, 6:14 PM
#8

#7 Tack, haha nu löste sig TM-problemet, men problemet i #0 återstår… Förstår inte ens vad jag har gjort för att lyckas med det! 😃

Leon1973
4/5/14, 6:28 PM
#9

Jag har googlat lite på ditt problem och hittade detta som verkar vara en väldigt skum lösning på problem men värt ett test…

Koppla in ett par hörlurar i datorn, starta musik, testa knapparna igen…
"de ska fungera nu"

Koppla ur lurarna och knapparna ska fortfarande fungera..

Som sagt, väldigt långsökt, men den ligger på apples forum.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Michaela-N
4/5/14, 7:00 PM
#10

#9 Jag använder i princip alltid mina hörlurar och knapparna funkar tyvärr varken med eller utan hörlurar ikopplade, men tack ändå för tipset :)

Ska jag vara helt ärlig tror jag att datorn buggat sig på något vis, har svårt att tro att det är jag som åstadkommit det här… Borde återställa datorn till fabriksinställningar men vet inte hur jag ska göra för att inte gå miste om bilder och dokument :/

MagArne
4/5/14, 7:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Är det inte denna du har lyckats kryssa i?
Kolla under Systeminställningar -> Tangentbord

Michaela-N
4/5/14, 7:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#11 Tyvärr inte, se #1

MagArne
4/5/14, 7:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Hmm, knepigt fel. Vi kollar en till grej.

Kolla inmatningskällor under Systeminställningar -> Tangentbord.
Har du "Svensk - Pro" där? Om inte lägg till med + och se till att den hamnar överst i listan. Dra och släpp den överst om den inte hamnar där direkt.

Annons:
Michaela-N
4/5/14, 8:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#13 :(

Hade tyska och engelska förut men tog bort dom för att se om det funkade men det går ändå inte :(

Michaela-N
4/5/14, 9:05 PM
#15

Jag har inte tappat datorn i golvet. När jag bär den med mig (till och från skolan varje dag) ligger den alltid i sitt fodral (ett hårt)

Jag har inte installerat något nytt program. De enda programmen jag har på datorn är de jag har via skolan, samt spotify och något enstaka spel från AppStore.

Jag har inte laddat ner något dokument som kan ha virus

Jag har inte besökt någon särskild (ny) hemsida som kan ge virus

Så varför blir det så här :(

Jag ska gå till datagruppen i skolan på måndag och se om dom kan hjälpa mig.

MagArne
4/5/14, 9:40 PM
#16

Gör backup innan du går dit. De kanske vill installera om din dator.

Michaela-N
4/6/14, 10:57 AM
#17

#16 Hur gör man en backup?

MagArne
4/6/14, 11:27 AM
#18

Gå till systeminställningar och Time Machine. Det är apples backupprogram.

Anslut en extern USB-hårddisk till datorn och välj i Time Mashine att göra backup till denna så sköter datorn resten helt själv. Varje timme gör datorn backup på alla nya filer du skapar (så länge hårddisken är ansluten)

Med hjälp av din Time Mashinebackup kan du återställa hela datorn om olyckan skulle vara framme. Du kan även välja att bara läsa tillbaka gårdagens version av skolarbetet du jobbar med om du råkat spara bort ett kapitel.

Backup ska man ALDRIG snåla på. Så en extern 1TB 2,5" USB 3.0 för ca 700kr är väl investerade pengar.

Niklas
4/7/14, 10:21 AM
#19

Jag skulle till och med gå så långt att rekommendera minst två säkerhetskopior. Det har faktiskt hänt mig att både originalet och första säkerhetskopian har varit oanvändbara samtidigt. Då var det tur att jag hade den extra kopian som räddade mig.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Michaela-N
4/17/14, 7:42 PM
#20

Lät datorn batteriet ta slut och efter den omstarten så funkar alla knappar 😃

Annons:
Kvigan
11/19/14, 12:32 PM
#21

Hej! Jag måste bara fråga TS.. Visade sig volymikonen mitt på skärmen och bluppandet som hörs när man ändrar volymen?

För mina knappar har också fuckat ur , men ikonen och ljudet kommer fram. Kan dock inte ändra volymen eller stänga av den via knapparna.

👆 Djurnörd

MagArne
11/19/14, 12:51 PM
#22

#21 Fungerar ljudet om du stoppar i hörlurar?
Om du drar ut hörlurarna lyser det rött i uttaget och det står i systeminställningar att ljudkällan är typ "optisk ljudutgång"?

Kvigan
12/16/14, 12:34 PM
#23

Nepp, det fungerade inte med hörlurar heller. Men häromdagen uppdaterade jag till Yosemite och då funkade det som vanligt igen. Antar att datorn kanske hade lagt av lite på just den punkten. Jag trodde dock inte att en uppdatering någonsin skulle lösa den typen av problem ;)

👆 Djurnörd

Upp till toppen
Annons: