Annons:
Etikettprogram-appar-tjänster
Läst 7006 ggr
russin
2014-04-10 11:12

Bilder/bildprogram för Mac

hej

Jag har nu haft min IMac några år, men det finns några saker jag fortfarande har svårt att göra när det gäller bilder. T ex hur man gör ett enkelt "bildcollage" där man sätter ihop två,tre, fyra bilder bredvid varandra så det blir som en bild eller en så enkel sak som att kunna skriva text i bilder !

Tidigare hade jag ett simpelt program till PC, men till Macen vete tusan hur man gör. Har det vanliga IPhoto, har Apperture (varför jag nu skaffade det, då jag är dålig på engelska och tycker det programmet är svårt och så några småprorgram som inte ger mig det jag vill ha.

Kan jag få lite tips tro 🙂 gärna något enkelt och utan stor kostnad, då det inte är några större grejer som jag behöver göra.

Annons:
Niklas
2014-04-10 13:26
#1

Skriva på bilder gör du enkelt i Förhandsgranskning. Collage finns det mängder av appar för i Mac App Store. Allt från gratis till väldigt inte gratis.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2014-04-10 14:05
#2

Det går för resten att göra collage i iPhoto också.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

russin
2014-04-10 14:37
#3

Men se där - hade absolut ingen aning om att man kunde skriva i förhandsvisningen - tackar och bockar. Smidigt och går tom få tankebubblor. Kul😃

Men collage i iPhoto, hur - hjälp😂 Det vore ju smidigast av allt. Det enda jag hittar är typ skapa vissa saker som går att beställa för pengar (bok, födelsedag mm kort och kalender,)

Niklas
2014-04-10 15:13
#4

Markera bilderna i iPhoto, välj Dela och markera att det ska vara som collage. Står i tunnelbanan så jag kan inte bifoga bilder.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

russin
2014-04-10 15:31
#5

Men under dela kommer ju bara Icloud, meddelanden, facebook, twitter, flickr osv upp - finns inget collage någonstans ?

Niklas
2014-04-10 15:50
#6

Välj exempelvis e-post så ser du valen du har till höger.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
russin
2014-04-10 15:51
#7

Nope, kommer inte upp några val 😕

russin
2014-04-10 21:08
#8

Upptäckte jag kunde göra collage via Picasa 🙂

Niklas
2014-04-10 21:50
#9

Vad bra. Konstigt att du inte hittar det i Förhandsgranskning. Har du senaste versionen av OS X, Mavericks?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

russin
2014-04-10 22:38
#10

Jaha, jag tyckte du skrev att det skulle gå att göra collage i IPhoto🙂 men där har jag letat som en galning och det går bara inte.

Jag har Mavericks ja

Niklas
2014-04-11 08:55
#11

Jo, det är iPhoto jag menar. Jag skrev fel. Har du senaste versionen av iPhoto, skulle jag ha frågat.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

russin
2014-04-12 08:29
#12

#11 - ja det borde jag ha då jag uppdaterar så fort det går🙂

Niklas
2014-04-12 19:53
#13

Då är det konstigt att det ser ut på ett annat sätt än hos mig.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
russin
2014-04-12 20:55
#14

Du får gärna slänga ut några bilder på hur det ser ut hos dig :) Vart du hittar collage osv 🙂

Niklas
2014-04-13 10:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Så här.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Fjäril
2014-04-13 22:29
#16

Hoppas det är okej att jag kapar tråden lite? 🙂

Min bror rensade hela datorn innan hans utlandsresa och nu när den är tillbaka i mina händer saknar jag just iPhoto. Är det bara via appstore den går att köpa? Hade för man att den fanns med från början. Dessutom går den inte att köpa då jag tydligen inte har den senaste programuppdateringen (trots att jag kört dem)?

Finns det andra program, lika smidiga, som automatiskt startar (likt iPhoto) när man kopplar in iPhonen?

Sajtvärd på Övernaturligt

russin
2014-04-14 08:30
#17

#15 - aha, där. Nu hittar även jag. Tack 🙂

Fast jag måste medge att Picasas var enklare att göra roliga, men nu har jag lärt mig flera sätt på några dagar😃

Niklas
2014-04-14 11:35
#18

#16: iPhoto går bara att köpa i Mac App Store nu. Vilken version av OS X har du? Om den inte är alltför gammal kan du uppgradera till senaste versionen, OS X Mavericks, helt gratis. #18: Vad bra att det i alla fall fanns där.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Fjäril
2014-04-17 18:39
#19

#18

Tack för svar!

Är det de enda programmet man kan använda för att spara ner bilder på datorn?

Det är nog 10. något 🤪 Den är knappt två år gammal. En Macbook Air. 

Tips på en trogen sida för att uppgradera?

Sajtvärd på Övernaturligt

Niklas
2014-04-17 22:31
#20

Du kan använda det medföljande programmet Bildinsamling för att hämta in bilder till en Mac. Om du inte har uppgraderat OS X något är det nog Lion du kör. Då kan du uppgradera till OS X Mavericks via Mac App Store. Öppna programmet App Store i program-mappen och sök efter Mavericks.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Fjäril
2014-04-17 22:40
#21

#20

Jag har uppgraderat datorn och iPhoto håller på att ladda ner nu :)

Gick via apple´s sida. Tror det ska fungera nu.

Tack!

Sajtvärd på Övernaturligt

Niklas
2014-04-18 07:21
#22

🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: