Annons:
Etikettmacos
Läst 5020 ggr
Johnny
2014-07-25 10:03

OS X Yosemite beta-version

Allt gick smidigt, förvånad hur smidigt det gick att installera Yosemite. 

Versionen är snygg, snabb och smidig! Testande så här långt, inga problem!😎

Någon annan som också testar?

Annons:
[Jens]
2014-07-25 14:21
#1

Nope. Är det på engelska eller svenska? Var laddade du ner det ifrån?

Johnny
2014-07-25 14:31
#2

Svenska. Från denna länk

https://appleseed.apple.com/sp/betaprogram/.

Jag var lite tveksam, hade läst en del om att beta inte är att leka med. Har kört runt lite varstans. Inga problem, inga hängningar, inga program, har strulat. Bara på Atg.se, som bekant kör flash. det finns version till Yosemite än. Får tippa från frugan Air i morgon.

Som sagt, så här långt bara lugna gatan.😎

[Jens]
2014-07-25 14:37
#3

Ja, jag använder inte flash och inte ATG heller så det är lugnt ;) Tack för svaret.

Anna
2014-07-25 22:27
#4

Har fått mejlet och länken till betan, men inte installerat det än. Väntar nog ett litet tag innan jag vågar mig på det. :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[Jens]
2014-07-25 23:31
#5

jag får hålla med AnnaA.. lite för feg att installera det nya på en dator som jag använder dagligen. Hade det varit en dator som har legat ett tag så hade det varit skillnad.

Johnny
2014-07-26 07:18
#6

Jag gjorde en partiton på 100 gb. Någon skrev att 50 gb räcker.

Installerade på huvuddatorn iMac 27".

Installerade på den, likt en skön sommarvind från sydväst. Klart. Inget strul. Till idag, lördag, har inget hängt sig. Använder ett par tredjeparts program, bl a släktforskning, Reunion 10. Dessa funkar som förväntat. Jag måste säga för att vara beta, så är den oerhört STABIL.

Annons:
[Jens]
2014-07-26 09:15
#7

Tycker det är för mycket kända problem som kan uppstå med Yosemite Beta och som jag idag inte vill att det ska krångla.

Known Issues

Safari

  • Safari may hang when playing certain Netflix content.

iPhoto and Aperture

  • iPhoto 9.5.1 and Aperture 3.5.1 are required on OS X Yosemite. Update to these versions from the Mac App Store.
  • When entering edit mode in iPhoto, a black screen may be displayed instead of the selected photo.
  • Photo Stream and iCloud Photo Sharing may not function properly when both iPhoto and Aperture are installed.

iCloud

  • The shared purchase history page on the Mac App Store is disabled for Family Sharing accounts.
  • iCloud Drive may appear empty in the Finder after first time setup. Restart to resolve this problem.

AirDrop

  • AirDrop may not show nearby Macs.
  • Sending files to another Mac using AirDrop may not work.
Niklas
2014-07-26 17:05
#8

Jag tänkte att jag skulle installera det i Parallels Desktop så att det inte kan paja något.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

LajvKrattan
2014-07-26 17:32
#9

Jag anmälde mig efter att ha sett keynoten men fick aldrig ett mail. Upprörande! Tur att det går att ladda ned i alla fall.🙂

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[Jens]
2014-07-26 19:13
#10

#9 Samma här LajvKrattan. Jag fick heller aldrig något mejl men jag avstår från detta och väntar till den riktiga versionen kommer ut.

MagArne
2014-07-27 00:05
#11

Jag kör betan men är inte så imponerad än. Slött och lite instabilt då inte alla program jag kör har stöd fullt ut för Yosemite än.

Kör på en Macbook Air 2012 med bara 4GB RAM så är väl ganska väntat att det går segt. Den är min laborator så inte hela världen, har fler datorer att köra på.

Johnny
2014-07-27 08:27
#12

Så, ännu en dag – utan problem, peppar, peppar. 😎

Den bara tuffar på som vanligt, snabbare, snärtigare och lite snyggare. Smaken är olika, jag, vet. Som pensionär, så har mitt intresset för så många andra program än släktforskning och något bildprogram. 

Det är väl därför som det flyter på som vanligt. Kan man nog på goda grunder anta.

LajvKrattan
2014-08-11 09:21
#13

Det… Det är sååååå vackert!😭

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Annons:
Johnny
2014-08-21 21:04
#14

Hallå, igen😎

Nu, en månad senare, undrar vän av ordning.

– Vad har hänt?

– Jo, ingenting av STRUL! Antingen har jag haft tur, eller så har Apple lyckats, så in i he…. BRA!

Nu har jag uppdaterat ikväll, den senaste versionen som släpptes. Återigen, snabbt, smidigt och enkelt! Nu körs det, om möjligt, lite snabbare. Åtminstone känns den ändå lite snääärtigare!

Åh, så snyggt!

Vi hörs om en månad, eller så😎

[Jens]
2014-08-22 07:24
#15

Haha, jag ser verkligen fram emot Yosemite när den väl kommer ut så det finns ingen tvekan om att jag kommer byta till det men jag är fortfarande fundersam över hur de ska fixa till så att mina bilder i programmet iPhoto går över till programmet Bilder. Kommer det fixas under uppdateringsprocessen när man installerar Yosemite eller sköts det manuellt efter installationen?

Jag är så vansinnigt rädd om dessa ca 15000 bilderna som jag har tagit genom alla digitala åren. Vill verkligen inte förlora dem och jag har på sistone verkligen kämpat med iPhoto för att sortera upp det snyggt och att jag ska hitta dem betydligt lättare än förr.

Nu kommer det nya programmet Bilder att ta över men hur? Det är det som är frågan.

Johnny
2014-08-22 07:51
#16

Ja, jag bara UTGÅR från att övergången från iPhoto till Bilder, går á la Apple, smidigt utan några som helst konstigheter. Jag har ca 9.000 bilder, är lika "rädd" som du. Och i världen rör det sig om miljarder.

Då måste ju bara fixa en smidig övergång!

MagArne
2014-08-22 08:02
#17

Photos/Bilder kommer troligtvis inte för än nästa år så det kommer säkert mer information efter Yosemite är släppt.
http://techcrunch.com/2014/06/27/apple-to-cease-development-of-aperture-and-transition-users-to-photos-for-os-x/

Niklas
2014-08-22 09:57
#18

Jag har kört den publika beta-versionen av Yosemite ett tag och har knappt stött på några problem heller.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Jens]
2014-08-22 10:03
#19

Tack, det låter mer betryggande det ni skriver så nu väntar jag bara på den fulla versionen av Yosemite ;)

Johnny
2014-09-27 12:08
#20
Same procedure as last month…😉

Jag, igen. 

Ja, så kan man sammanfatta den senaste månaden. Ingen omstart, låsning eller annat som är relaterat till Yosemite. 

Har inte velat ta hem Flash, för att kunna tippa via ATG, det gör jag via frugans dator. 

Trevlig att kunna så smått skräddarsy Notiscenter. Spotlight är också trevligt. Ser fram emot att kunna svara på datorn om det ringer. Det fungerar ju på paddan med iOS8. Får se om jag kommer tillbaka om en månad? Då kan ju den skarpa ha släppts?!

Annons:
[Jens]
2014-09-27 12:16
#21

Ja, jag väntar på den skarpa versionen och en månad går ju fort ;)

Niklas
2014-09-29 10:32
#22

Jag har inte heller haft några problem. Betaversionen av OS X Yosemite har varit så bra att jag inte ens tänker på att det är en beta.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Johnny
2014-09-29 11:34
#23

Bra sammanfattat! STÄMMER!!!

LajvKrattan
2014-09-29 14:10
#24

Jag har haft en del stabilitetsproblem och låsningar på min MacBook Air sedan jag skaffade Yosemite och jag hoppas verkligen att de löser det till den slutgiltiga versionen.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Johnny
2014-10-01 07:10
#25

Konfunderad!😕

Installerade GM av Yosemite. Klart.

Jag har två partitoner, en för Maverick  och en för Yosemite. Hur gör jag bäst, för att få allt i Yosemite? 

Trodde att det skulle ske per automatik. Att det inte skulle behövas någon handpåläggning. Måste jag manuellt flytta tex iPhoto, diverse dokument mm mm?

Johnny
2014-10-01 07:28
#26

Svarar med en fråga till.

Versionen som släpptes igår, var den kanske inte GM?

Niklas
2014-10-01 09:31
#27

Installera Dropbox i bägge partitionerna och flytta med hjälp av det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Johnny
2014-10-01 10:20
#28

Ok, förstår. Om jag vill slippa det.

Vad sägs om nedanstående resonemang?

Om jag raderar partitonen med Yosemite, och väntar till den officiellt släpps och installerar den som jag tidigare gjorde med Maverick över Lion?

Niklas
2014-10-01 10:40
#29

Det är det officiella sättet så det går förstås bra om du orkar vänta. Jag installerade min beta i huvudpartitionen så för mig är det redan klart.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Johnny
2014-10-01 11:32
#30

Hm… du är modig, du, Niklas😉

Jag kör en stund till, sen tar jag det officiella sättet. Tryggt.🙂

Niklas
2014-10-01 13:08
#31

Jag hade gjort en Time Machine-kopia innan så jag hade kunnat backa om det visade sig behövas.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Johnny
2014-10-01 14:10
#32

Hmm… har också Time Machine🙂

Men som nybliven pensionär, så släpper man allt mer av allting! Tro mig, ni kommer få en aha-upplevelse, när det är så dags.

Jag tänkte INTE alls i de banorna, nu är det så dags. Kul😂

Niklas
2014-10-01 15:41
#33

:-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Johnny
2014-10-02 14:43
#34

iMac 27 med Yosemite, senaste och iPhone 5s med iOS8, 8.0.2, fungerar inte AirDrop!

Har startat om mobilen.  Förslag, någon.

Var det inte tänkt att det skulle fungera med Yosemite?

Annons:
Niklas
2014-10-02 14:54
#35

Jag är osäker på om just AirDrop ska fungera i beta-versionen av Yosemite. Jag ska testa om det fungerar hos mig.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2014-10-02 14:57
#36

Det fungerar. Har du AirDrop i Finder öppet när du försöker dela från iPhone?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Johnny
2014-10-02 15:30
#37

Yes, sir

"Öppet", ja, men det syns inget som är "kopplat" till det.

Det fungerar från paddan och till mobilen, och tillbaka! Som det ska!

Johnny
2014-10-02 15:45
#38

Det är ingen ko på isen, Niklas😎

Jag klarar livet ändå… jodå!😂

Som man säger här i Småland, jag hiar mig. Vänstra på den skarpa.

Niklas
2014-10-02 18:46
#39

För mig kan det ta upp till en halv minut innan telefonen syns i Finder när jag har startat delning i iPhone. Har du kollat en gång extra att både Mac och iPhone använder samma trådlösa nät?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MagArne
2014-10-02 18:58
#40

Jag har också problem med AirDrop i Yosemite. Får se om de har löst det när den släpps på riktigt i fullversion.

Johnny
2014-10-03 13:07
#41

Japp, alla tre enheterna är i samma "nätvärk".

Annons:
Niklas
2014-10-03 13:38
#42

Då är det kanske en bugg ändå. Fast nu dröjer det nog inte många veckor innan den skarpa versionen kommer.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MagArne
2014-10-03 14:23
#43

Jag har testat mellan en MBA 2014 med Yosemite och en MBP Retina 2013 med Mavericks

Datorerna syns i Airdrop efter en del klickande och val av visa alla enheter och gamla modeller men inget händer hos mottagaren när man väljer att skicka filer.

Har iof inte felsökt speciellt mycket så jag kanske har missat något.

Johnny
2014-10-15 16:12
#44

Testperioden är över. 

Det blev inga nära döden upplevelser😉

Nyss raderat Yosemite, förberedd för i morgon. Räknar med att det blir som de tre senaste uppdateringarna. Lätt och smidigt, möjligtvis lite kö?

MagArne
2014-10-16 23:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Yosemite finns i App Store nu men verkar vara överbelastat för den går inte att ladda ner.

Thaeri
2014-10-17 04:50
#46

Jag tänker installera om datorn med skivorna jag fick, så det blir Snow Leopard, och sen uppgradera till Yosemite.

Brukar alltid funka bättre om man inte har tredejpartsgrejer installerade.

Kommer ta ett par dagar innan jag har sorterat alltihop, så då bör uppgraderingen gå smidigt.

[Jens]
2014-10-17 06:24
#47

Själv kommer jag lägga Yosemite på en sticka och sedan installera en ren kopia av det ikväll. Orkade inte vänta med att ladda ner det igår kväll utan drar ner den nu på morgonen.

Niklas
2014-10-17 07:57
#48

För er som vill uppgradera finns det att hämta gratis här:

Uppgradera till Mac OS X Yosemite nu


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Upp till toppen
Annons: