Annons:
Etiketttillbehör
Läst 3472 ggr
Anna
8/5/14, 10:55 AM

Magic Mouse vs Magic Trackpad?

Jag har alltid använt en Magic Mouse till min iMac, och inte funderat så mycket på det. Dock har jag i flera år haft problem med karpaltunnelsyndrom, som jag upplever blivit värre under den senaste tiden. Om det beror på Magic Mouse eller om det hade hänt oavsett vilken pointing device jag använt vet jag inte, men jag har börjat fundera på att skaffa en Magic Trackpad istället för att se om den funkar bättre. I dagsläget har jag svårt att arbeta vid datorn alls då jag får så pass ont. 

Vad använder/föredrar ni? Jag kan tänka mig att det underlättar att kunna använda vänsterhanden ibland, för att avlasta höger (något jag inte kunnat göra med Magic Mouse då arbetsflödet blir för långsamt). Är Trackpaden mer ergonomisk?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
[Jens]
8/5/14, 8:19 PM
#1

Jag är ingen expert på just karpaltunnelsyndrom men vet ändå lite om det. Jag har testat både Magic Mouse och Trackpad och måste säga att självklart är det lindrigare med Trackpad men inte tillräckligt för att lösa problemet med karpatunnelsyndrom. Det är väldigt mycket rörelser man ska kunna hantera med Trackpad och det kan vara lite påfrestande för handled men däremot kan man se till att underarmen ligger still på bordet. Det kan man även göra med Magic Mouse genom att ha den i mitten nedanför tangenbordet, dvs så viker du armen i nittio grader och styr på det viset. Det tar sin tid att lära sig det men har räddat en hel del från att inte ha musarm. Däremot vet jag att det finns en specialmus för de som har karpaltunnelsyndrom och denna mus har jag aldrig testat men kanske skulle du tala med din läkare om det? Musen jag tänker på heter Evoluent Vertical Mouse 4. Gå gärna till youtube och sök info om musen. Jag hittade en och det är på engelska men det kanske inte är några problem? https://m.youtube.com/watch?v=dtTEy29jduQ

[Jens]
8/5/14, 8:29 PM
#2

Såg att det fanns till och med version 5 på deras hemsida och jag vet att det finns evoluent som är anpassade för just mac. http://www.evoluent.com

[Jens]
8/5/14, 8:39 PM
#3

Nu till något annat som jag kom att tänka på. Jag jobbar ju på IT-avdelningen i kommunen där jag bor och jag tar emot ordrar från kunder. Flertalet som ringer och säger att de får ont i sin hand, handled och nacke vill gärna köpa en Rollermouse. Då köper de denna och den kostar ju en slant som sagt. http://www.contour-design.se/produkter/rollermouse-red Tycker ändå du ska prata med en läkare om vad dom tror är bäst för dig. De kommer säkerligen titta på vikten på hur du sitter framför en dator så du inte sitter för högt eller för långt och titta på att du har en 'vilande' position med armen på bordet när du använder dig av en mus, trackpad, evoluent eller en rollermouse. Jag är som sagt ingen expert =)

Anna
8/5/14, 8:44 PM
#4

Tack för många bra tips! :)

Givetvis förstår jag att en Trackpad inte skulle ta bort mitt problem, men jag är ändå ute efter något som inte sliter och gör ont på samma sätt som Magic Mouse gör. Jag testade ditt tips att positionera den framför/under mig med armen i en 90 graders vinkel, och det känns helt klart bättre än hur jag vanligtvis använder den, så tack! Det funkar absolut tills vidare.

Jag ska läsa mer om Evoluent och se om det kan vara värt att investera i. Är dock ändå sugen på en Trackpad. :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[Jens]
8/5/14, 8:48 PM
#5

Tänk på att ha rätt höjd på stolen. Hoppas du har höj och sänkbar stol där du ser till att ha en 'vilande' underarm på bordet utan höjning på axel och sedan styr musen som du har testat i 90-graders vinkel. Vet att flera gillar det starkt att sitta så med armen. Är du sugen på Trackpad och känner dig nöjd med att sitta så med armen så kör på för Trackpad är guld värt! Jag kan inte vara utan den!

[Jens]
8/5/14, 8:49 PM
#6

Nu var jag lite snabb att ändra texten ovan om Rollermouse men du får läsa igenom tråden igen. Hoppas jag inte pladdrade för mycket ;) Lycka till med ditt val och inte minst blir av med ditt problem med karpaltunnelsyndrom.

Annons:
Leon1973
8/5/14, 9:29 PM
#7

Jag använder mig av en Magic Mouse, men oavsett mus så är jag noga med att skifta position på "musarmen" regelbundet. Den skönaste positionen är att ha armen vinklad till vänster så att musen hamnar mellan mig och tangentbordet.

Avståndet att flytta högerhanden från mus till tangentbord är mindre när jag har mushanden nedanför tangentbordet, det rör sig om en flytt på kanske 10 cm och min handled är vinklad på ett sätt som är naturligt.

Att ha handen till höger om tangentbordet gör att avståndet jag flyttar handen är längre eftersom jag ska förbi det numeriska tangentbordet också. Handleden är dessutom inte vinklad på ett naturligt sätt när jag sitter traditionellt med musen på höger sida om tangentbordet.

Personer som har börjat känna av musarm på jobb har fått rådet av mig att flytta på musen så att den hamnar nedanför tangentbordet och denna positionen har hjälpt ett par av dem. Jag rekommenderar att du testar detta du också.

Annars är rollermouse ett väldigt bra hjälpmedel, men de kostar en hel del.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Niklas
8/6/14, 9:45 AM
#8

Jag använder Magic Trackpad och är helt nöjd med hur det fungerar. Som du skriver kan den användas med vilken hand som helst och stå var som helst. Som jag har förstått det är träning viktigt för att förebygga och bli av med musarm.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: