Annons:
Etikettövrigt
Läst 1915 ggr
Fjäril
2014-08-06 22:01

En mapp med filer i OS X?

Hej,

Det kanske inte är något jättekonstigt men för mig som inte sett det tidigare så måste jag fråga.

Idag uppmärksammade jag en mapp döpt till mitt namn.files. I den katalogen ligger en massa blandade bilder på personer/vänner från Facebook? Först tänkte jag om det blivit något konstigt via itunes och om jag "gillat" eller skrivit något under dessa bilder, men det har jag inte? Det ligger också en massa andra konstiga saker/dokument med svårläst text. 

Är det något ni känner igen?

Kom på en annan sak som hände igår. Min sambo fick ett sms av mig som jag hade skickat för några dagar sedan. Han kunde se det som nyskickat på sin mobil medan inget syntes på min. Det stod också vilket datum det var skickat från början under texten (iphone-mobiler). Märkligt! Tänkte om det kunde ha något samband med min dator?

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
Inkanyezi
2014-08-06 22:09
#1

Mappen döpt till namn.files hör troligen till en sparad webbsida. Du kan ha sparat den av misstag när du har klickat runt. Kolla om du har en motsvarande fil som slutar med .htm eller .html. När du öppnar den, kommer i så fall de där konstiga texterna att bli mer begripliga. Det kanske är Facebook-sidan du har råkat spara. 

När det gäller sms så finns inte någon garanti för att de alls kommer fram, och i enstaka fall kan det dröja dagar innan ett meddelande man har skickat kommer till mottagaren. Så det är inte någonting särskilt märkligt när det är ett par dagar sent. Jag har varit med om att ett meddelande skickat till min telefon inte alls kom fram, men jag kunde se i avsändarens telefon att det var skickat till mitt nummer. 

Det har inget med din dator att göra om du inte har skickat det därifrån.

Fjäril
2014-08-06 22:26
#2

#1, Tack för ditt svar - och vad gäller mappen så tror jag det är som du skriver (och mobilen med). Blev så orolig och ringde min bror. Berättade att jag skulle spara ner en av mina egna bilder och råkade göra det i ett html-format. När jag sedan jämförde mappen mitt namn.files så blev det mer begripligt, som du säger. Där stod de en massa statusuppdateringar och antagligen är det så att jag haft en konversation med dessa personer, någon gång, som någon lyft upp nu - och som lagt sig som det senaste. Oj så rörigt det låter men hoppas du förstår :) Jag känner mig i alla fall mer trygg! Tack igen! Då har man lärt sig något nytt idag också :)

Sajtvärd på Övernaturligt

Upp till toppen
Annons: