Annons:
Etikettövrigt
Läst 1865 ggr
[lenniiis]
8/10/14, 10:24 AM

Ny Mac

Igår blev jag mac-ägare för första gången och jag måste säga att jag känner mig ganska… handikappad. Det är inte mycket jag förstår på denna avancerade, men underbara lilla dator… Datorn jag köpte är en MacBook Pro och jag älskar den! Meeen jag har några frågor…

Hur skapar jag mappar till bilder, så att jag kan ha t.ex "fotografi", "familjen", "mina djur", m.m? 

Kommer säkert komma på mer frågor så småningom…

Annons:
[Jens]
8/10/14, 10:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hej! Välkommen till MAC-världen =)

Det är många som känner sig så för första gången och det brukar ta t ex 2-3 veckor innan man känner sig hemma med det. Det är ju ett helt nytt operativsystem man måste lära sig känna.

Att skapa mapp gör du genom att klicka på Shift+cmd+N . Titta gärna på menyn som är högst upp och till höger om varje funktion så ser du kommandona för vad som ska göras.

Återigen ett stort grattis till den nya datorn och du är naturligtvis välkommen igen när du har fler frågor!

[lenniiis]
8/10/14, 10:45 AM
#2

Tack så mycket! :) Har varit iPhone-ägare i flera år och älskar den, så det var bara en tidsfråga innan jag bytte ut HP mot Mac. Det känns bra, men det är svååårt!

Åh, tack!! :D Det var ju inte så svårt… =) Borde jag listat ut själv.

[Jens]
8/10/14, 11:27 AM
#3

Det tar sin tid och låt det ta tid. Utforska och ha trevligt och ställ frågor för det är därför du är här och snart så är du som hjälper andra med MAC-problem. 🙂

[lenniiis]
8/10/14, 4:09 PM
#4

Haha, vi får väl se! :D

Har hittat något jag stör mig på! När jag ska scrolla använder jag ju mina två fingrar, men ibland (väldigt ofta :P) kommer liksom "skrivbordet" upp, förstår du? Min internetflik förminskas och så får jag en överblick eller något. Det här händer typ var femte minut haha

[Jens]
8/10/14, 4:21 PM
#5

Om du går till inställningar för mus så kommer du hitta 'felet'. ;) Gå igenom inställningarna och ställ in så att det passar dig.

[lenniiis]
8/10/14, 4:28 PM
#6

Omg!! En helt ny värld öppnades nu :D Tack!!

Annons:
[Jens]
8/10/14, 4:51 PM
#7

Hehehe, varsego! ;)

[lenniiis]
8/11/14, 10:22 PM
#8

Hjääälp! Har helskärmsläge på internet och det är skitstörande! Råkade trycka på en knapp. Hur får jag bort det?

[Jens]
8/12/14, 6:18 AM
#9

(Av)aktivera helskärm: Ctrl + cmd + F

Ytterligare några smarta kommandon att lära sig:

Stänga ett fönster (eller en flik): Cmd + W
Avsluta ett program: Cmd + Q

Ett bra tips är att du tittar på de olika funktionerna som finns menyerna. 😎

Johnny
8/15/14, 7:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Ett sätt till att göra ny mapp.

"Klicka" med två fingrar på skrivbordet.

Upp till toppen
Annons: