Annons:
Etikettövrigt
Läst 2825 ggr
Zabbio
2014-09-05 08:04

Skapa ''bootable'' usb i Mac OS X

Hej!
Jag har en liten mini-pc (Asus eee modell) som jag för nåt år sedan installerade ubuntu på. Tiden det tog att starta upp den minskades från 2 minuter till 30 sekunder, så det var ju bra.. men den är frustrerande att använda eftersom jag inte kan vänja mig vid gränssnittet, och för att fönstrena i vissa tillfällen (specifikt när jag ska öppna eller spara något) inte anpassas till skärmen, utan jag måste krångla för att komma att ''spara/öppna'' knappen, eller välja destination osv.

Jag har inte tillgång till windows dator, utan sitter på en iMac från 2007 med OS mavericks installerat.

Så fråga 1: Jag utgår från att det inte finns något enkelt sätt att föra över CDn med OS x snow leopard (som jag har, och köpte fullt lagligt) på en USB sticka och använda den på min lilla netbook? Förmodar att hårdvara och DOS inte skulle acceptera det.. men måste ändå fråga om det går?

fråga 2: Jag har försökt göra en startklar USB sticka med windows 7 starter, vilket jag har produktnyckel till på klisterlappen på mini-pcn.

Jag har laddat ner windows 7 ISO.
När jag försöker ta bort ei.cfd filen (för att låsa upp så att jag får möjlghet att använda just starter-versionen, eftersom jag inte har nyckel till ultimate eller vad den heter..) så… går det inte. Lyckades hitta något recept att göra det i terminal, men även  där var det ''permission denied''. För windows finns ju ett program som tar bort den filen, men hittar inte det i mac.

Så jag kopierade alla filer till en mapp, lyckades ta bort ei.cfd eller vad den hette.
Försökte använda skivverktyget till att konvertera mappen till en iso, vilket verkar ha fungerat efter några försök.
Försökte sen lägga iso-filen på en formaterad usb sticka med skivverktyget, som CD/DVD master, enligt instruktioner på google, men där blev nåt fel spå det gick inte.
Försökte genom bootcamp (hr lyckats låsa upp så att den har alternativet att göra windows usb startskivor), den gick halvägs igenom rätt snabbt, stannar och tuggar och meddelar sedan att det blev problem med kopieringen av windows-filer.

Jag provade även att bara dra ISO-filen till USB stickan, men det ville naurligtvis inte mini-pcn starta ifrån :P Var ju tvungen att testa. Den flimrade bara i skärmen  och skrev en massa pprepad text för fort för att jag skulle hinna med (det var iaf samma örsök att göra något som fick samma svar hela tiden). "Disabled" boot booster men då blev den bara helt svart och skrev ingenting när jag försökte starta från USB.. mer vilsamt för ögonen än de där blinkandet iaf.

Jag utgår från att något är fel på Iso-avbilden, eftersom problemen kommer när den ska göras om till fungerande startskiva. Men ärligt talat kan jag ingenting om datorer, det jag gjort hittils har jag googlat fram..

Någon som kan ge en enkel beskrivning av hur jag får tag i en windows 7 starter.iso genom min iMac utan virtuella windows applikationer eller annat som jag inte har eller begriper? :)
Jag vill ju bara återinstallera programmet som fanns på mini-pcn från början (eller för all del mac os om det kan gå, har nog hellre mac os för det känns som att det kräver mindre prestanda än windows.. och prestanda saknar den där lilla maskinen helt)..

Någon windowspartition finns förståss inte kvar på den lilla datorn heller, så det går inte att bara återställa/starta om i win 7. Inte på något sätt som jag känner till iaf.. fins det någon special tangentkombintion för att komma åt en osynlig, o-överskrivbar startskiva inne i den så hojta..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Zabbio
2014-09-05 16:48
#1

Ok, jag råkade hitta att Asus eee pc faktiskt kan köra mac ganska enkelt.. så jag försöker installera det nu. Har iaf lyckats påbörja installationen :)
Hittade inte min modell (r101D) så jag vet inte hur mycket eller lite som funkar.. vissa funkar allt på, andra vill inte alls hitta ljud eller nätverk eller skärm..men hoppas.. ljud och så kan jag leva utan.. men det hade varit trevligt om internet fungerar och det går att installera Openoffice utan svårigheter.

Gissar att Apple inte riktigt älskar att man använder deras OS på fel maskiner.. men tycker att eftersom både programvaran och datorn är lagligt köpt så borde det inte spela någon roll…?

Hoppas det funkar.. det kan inte bli värre iaf.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Niklas
2014-09-07 17:05
#2

Berätta gärna hur det går.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Zabbio
2014-09-07 17:12
#3

Det går ganska jättedåligt. Jag har mac os på datorn nu, men kan bara stara den via USB stickan. Därifrån kan jag välja att starta från datorns hårddisk och det går och jag kan ta ur stickan. Men det går inte att starta från datorn själv.

Jag har försökt avända netbookinstaller, vilket verkar fungera (den installerar sig) men sen funkar dt ändå inte.

Sen är det en massa grejjer som inte funka, tex internet, och instruktionerna på att flytta Kext och sånt verkar inte funka med en modellen av installer som ville installera, de filer som nämns finns liksom inte.

För övrigt kan jag inget om vad kext är eller hur ag patchar från root och allt vad de skriver.. så det ligger lite på is just nu. :)

Men jag hittade en video med min modell av dator och OS.. de fick det att funka men hur han gör det vet jag inte, det är för otydligt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Niklas
2014-09-07 17:14
#4

Okej.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: