Annons:
Etiketthårdvara
Läst 2682 ggr
Peak303
11/28/14, 11:11 AM

Föra över till extern disk från minneskort i OS X

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet ej vad som hänt eller vad problemet är. Men jag skulle tömma mitt minneskort. Vilket jag tydligen inte kan göra till min externa hårddisk. Då jag enligt vad jag kan se bara kan se filerna som finns på den. Hur kan man ändra detta?

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Annons:
Peak303
11/28/14, 11:12 AM
#1

Bör tilläggas att jag kunde använda denna externa utan problem till min PC..

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

yeahsica
11/28/14, 11:31 AM
#2

Disken använder filsystemet NTFS, vilket är ett filsystem för Windows, och jag tror att det fortfarande är så att Mac bara kan läsa och inte skriva till sådana diskar. Finns säkert lösningar för det dock, men det har jag inte så bra koll på så det får någon annan tipsa om ;)

Niklas
11/28/14, 3:00 PM
#3

Det går att formatera om disken till exempelvis FAT om du har möjlighet att lagra filerna någon annanstans under tiden.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Peak303
11/28/14, 5:54 PM
#4

#3: Det har jag tyvärr inte :(

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

yeahsica
11/28/14, 6:11 PM
#5

Det finns tydligen drivrutiner/program (har sett Paragon, Tuxera och NTFS-3G nämnas) som gör att man kan skriva till NTFS-diskar, men jag vet inte om jag skulle våga lita helt på det. Du har inte en annan backupdisk? I så fall skulle du kunna formatera om en i taget.

Peak303
11/28/14, 6:13 PM
#6

#5: Jag har 2st men har olika bilder på båda. Och båda är tidigare använda på PC :/

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Annons:
yeahsica
11/28/14, 6:31 PM
#7

Ah, okej. Om det var jag, och jag hade råd, skulle jag nog köpt ytterligare en hårddisk som rymmer alla bilder från båda hårddiskarna, lagt över all data dit och sedan formaterat om en hårddisk i taget. Men det kan ju också vara värt att testa något av programmen jag nämnde. Vet inte alls hur bra dessa fungerar dock, men det kanske finns omdömen att läsa. Om du köper ännu en hårddisk, glöm inte att formatera om den först, i fall den också kommer i NTFS som standard.

Peak303
11/28/14, 6:33 PM
#8

#7: Tack för hjälpen. :) 
Ska kolla upp de alternativet och se hur vida dyrt/billigt det är med en extern till.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

yeahsica
11/28/14, 7:37 PM
#9

#8 Ingen fara!

 Ser nu att jag kanske var lite otydlig och vill bara förklara; anledningen till att jag i första hand skulle fundera på att köpa ytterligare en hårddisk är dels för att jag inte vet om jag skulle våga lita på programmen, dels att det är jobbigt att vara tvungen att ha programvara för att det ska fungera, och dels för att det alltid är bra att ha en extra backup :)

[Jens]
11/29/14, 7:59 AM
#10

Om du köper en ny disk så formatera disken till exFAT. Då kommer disken funka till både PC och MAC. Har man större filer så kan man formatera till HFS+

Niklas
12/1/14, 2:38 PM
#11

#6: Hur stora är diskarna och hur mycket är de fyllda?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Peak303
12/1/14, 5:46 PM
#12

#11 1TB var den ena är nästan full och den andra har typ 450kb kvar

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Leon1973
12/2/14, 11:38 AM
#13

http://www.netonnet.se/Search/Index?query=Mybook

Jag köpte en 4TB för 1590:- , kan verkligen rekommendera dessa.
Det tar tid innan man fyller en sådan.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Annons:
Niklas
12/2/14, 11:52 AM
#14

#12: Okej. Då rekommenderar jag också att du köper en till 4 TB-disk. Jag har köpt de här senaste gångerna: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/172705-seagate_extern_harddisk_expansion_desktop_4tb_stbv4000200 Se till att alla filer finns på minst två diskar för de går rätt som det är sönder. Saknar du kopia då blir det rätt sorgligt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: