Annons:
Etikettmacos
Läst 3826 ggr
Niklas
2014-12-01 11:40

Trådlöst nätverk instabilt i OS X Yosemite 10.10.1

Efter någon av de senaste uppdateringarna av OS X fungerar trådlösa nätverk otroligt dåligt i min MacBook Air. Den ansluter till näten men det går ofta långsamt, på gränsen till stillastående. Är det någon som vet om det finns något att göra?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Cireea
2014-12-01 11:55
#1

Den här tråden vill jag följa, exakt så blir det på min MacBook Pro också. 😡


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Jens]
2014-12-01 17:34
#2

Det är fortfarande problem med trådlös nätverk vad jag förstår. Ni är inte ensamma om det för jag har läst om det på andra forum som är mac-relaterade.

Niklas
2014-12-02 11:53
#3

Ja. Tyvärr har jag inte sett någon lösning heller.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Jens]
2014-12-02 17:21
#4

Näe, inte jag heller… =(

Johnny
2014-12-10 09:01
#5

Den senaste tiden har det ofta dykt upp följande felmeddelande – Safari hittar inte servern, vilket har gjort att ganska många sidor inte fungerar!!!

Här skulle jag kunna använda %##& och en massa andra!

De drog ju tillbaka en Safari uppdatering för någon dag sen, är det månne allt för djärvt att hoppas på att den ska reda upp saker och ting? Hoppas!

Jag har startat allt som går att starta om, men inget har hjälpt!

[Jens]
2014-12-10 15:50
#6

#5

Har själv märkt av sådana problem och det är att när har man 3G/4G igång samtidigt som Wi-Fi så sker detta problemet och det är en bugg. Stäng av t ex Wi-Fi så fungerar det korrekt. Förmodligen kommer detta åtgärdas i kommande version. Jag hoppas det i alla fall.

Annons:
Cireea
2014-12-11 00:34
#7

#6 3G/4G på Macbook? 🤔 Kan du utveckla det där svaret för jag har exakt samma problem på min Pro…


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Jens]
2014-12-11 05:34
#8

Hahaha, När jag läste inlägget så trodde jag var på iPhone fokus  =)

#5 och #7 

Jag har läst om problemet med OS X Yosemite och jag själv har inte haft det problemet sedan jag gjorde en 'ren ominstallation' av systemet, dvs inte en uppgradering.

Det finns lite lösningar som användare har gett tips om men jag skulle inte rekommendera att följa det om man inte vet vad man gör utan bara vänta på nästa bugg-fix som då förhoppningsvis löser sig problemet.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.591919/wifiproblem-for-manga-yosemite-anvandare

http://osxdaily.com/2014/10/25/fix-wi-fi-problems-os-x-yosemite/

Mitt råd är att antingen vänta på att vi får en bugg-fix snart från Apple eller att göra en ren ominstallation av systemet. Det sistnämnda är lite bökigt att göra eftersom man inte kan ta allt ifrån sin backup (TimeMachine).

neasfotografier
2014-12-11 11:26
#9

Jag har det problemet att nätverket fungerar men kopplas ifrån flera gånger under dagen.
Det började när jag uppdaterade till Yosemite. Sen kom det en programuppdatering och då fungerade det faktiskt bra i ett tag. Men började igen för ett par veckor sen.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

MagArne
2014-12-12 14:55
#10

Jag tycker att internet har känts betydligt segare sen jag uppgraderade till Yosemite. Spelar ingen roll om jag kör med nätverkskabel eller trådlöst eller på vilket nät jag sitter på. Ibland tar sidor evigheter att ladda.

Dock var jag ju så ivrig att jag uppdaterade alla mina datorer till Yosemite så jag kan ju inte jämföra med något. Får se om nya Safari 8.0.2 ger något men är tveksam.

MackanMac
2015-01-20 09:04
#11

Flera tusen användare har samma problem om man läser forum. Apple har åter igen lanserat en produkt med fel och vägrar erkänna tills försäljningen droppar.

Du kan prova alla olika lösningar med routern och nätverkets inställningar, men inget verkar ha någon långvarig effekt om du har problemen med nätverk som tappar kontakt. Du kan lösa uppkopplingen för en stund, men problemen återkommer senare.

Tror själv att problemet ligger i kodningen av Yosemite, ett fel som kommer att få en fix så småningom. Till dess lika bra att byta operativsystem eller använda andra maskiner till problemfri surf.

Eftersom alla andra maskiner fungerar som tidigare efter att en Yosemity-Mac kopplas mot nätverket är inte problemet varken i routerns kanaldelning eller i signalstyrka som vissa problemlösare vill få det till.

Troligtvis är problemet kopplat till Apples "förbättringar" av WiFi, där det går att kontrollera det trådlösa nätverket mer detaljerat eller så har krypteringen som nu övergått till WPA2 inte helt lyckats.

Apple själv kommer att hävda hårdvarufel och felsöka, men självklart funkar sändare och mottagare och du kommer att få skulden för att ditt nätverk är felet. Lägg inte tid på detta nu, vänta på fix och surfa på något annat sätt till dess.

[Jens]
2015-01-20 19:20
#12

Jag tycker det är skitdåligt att inte Apple gör något åt problemet utan låter bara tiden gå! Jag fattar inte varför de håller på.

neasfotografier
2015-01-20 20:29
#13

#12
Håller med dig! Det är sällan det brukar gå så länge innan Apple löser problem. I alla fall vad jag upplevt det som. Men nu är det som att dom inte ens bryr sig.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Annons:
neasfotografier
2015-01-31 18:24
#14

NU har det kommit en uppdatering som ska åtgärda problemen med det trådlösa nätverket.
Har uppdaterat idag så vi får väl se om det funkar.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Niklas
2015-02-01 10:13
#15

Jag har också uppdaterat. Hoppas det fungerar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: