Annons:
Etiketthårdvara
Läst 7232 ggr
Nicklasangora
12/26/14, 11:33 PM

Ny hårddisk MacBook air 2014

Hej! Har en macbook air ifrån 2014. Tänkte att jag skulle vara smart och köpa den med 8gb ram istället för 4. Men tyvärr så glömde jag hårddisken.. Fick bara en på 120. Skulle vilja byta till en på 250-500.

Så det jag undrar är: Går det att byta? Och vart kan man köpa en ny hårddisk?

Annons:
Niklas
12/27/14, 10:00 AM
#1

Det går inte att byta disk på en MacBook Air. Du får skaffa externa diskar i stället. Lagra sånt du använder ofta på den inbyggda SSD-disken som är snabb och allt annat på externa diskar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Nicklasangora
12/27/14, 6:50 PM
#2

Såg att dom gjorde det på youtube igår..:/ fast den var ifrån 2012. Dom kanske är bygga på olika sätt?

Niklas
12/27/14, 7:31 PM
#3

Okej, allt är möjligt även om det inte är meningen. Känner du dig bekväm med att byta disk tycker jag att du ska göra det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Nicklasangora
12/28/14, 12:03 AM
#4

Själva byter kommer inte vara problemet. Men det verkar svårt att hitta passande diskar. Finns på eBay men vet inte om man vågar? Hade varit grymt att tryckt i en 512gb.. :)

Leon1973
12/28/14, 9:12 PM
#5

Problemet är att det inte är "vanliga" 2,5" SSD diskar i Macarna längre utan moduler, var man som privatperson köper dessa modulerna vet jag inte men de ser ut så här.

http://www.robertotoole.com/wp-content/uploads/2012/05/OWC-480GB-SSD-and-AppleSSD-2012-Robert-OToole-Photography.jpg

be inte om hjälp om du inte vill ha den

MagArne
12/28/14, 9:52 PM
#6

#1 Det går utmärkt att byta hårddisk på samtliga Macbook Air men det är svindyrt om man vill ha originaldiskar från Apple. OWC har ju billigare hårddiskar men är rätt tveksam på om trim-stödet fungerar utan modifikationer. Nya Yosemite har ju kextsignering vilket gör att en p-ramreset lätt låser operativsystemet om man kör med t.ex. Trim-enabler.

Viktigt att tänka på är att man köper rätt ssd/flashsticka till datorn då apple i stort sett bytt typ på varje årsmodell. Fram till 2012 var det olika SATA-basserade och 2013 och nyare lika varianter av PCIe.

Annons:
Niklas
12/29/14, 10:20 AM
#7

#6: Okej, det där ligger utanför vad jag skulle känna mig bekväm med. Jag håller mig till byten på gamla MacBook och Mac mini. Där är det bara att öppna, byta och stänga och lätt att få ta på diskarna.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: