Annons:
Etikettmacos
Läst 2163 ggr
Nicklasangora
2014-12-29 14:58

OS X yosemite vs mavericks?

Hej! Jag har funderat på om jag ska uppdatera min macbook air till yosemite. Men har läst så mycket dåligt om det. Så vad tycker ni? Ska jag byta eller var mavericks bättre?

Annons:
MagArne
2014-12-29 16:10
#1

Kör vidare på Mavericks tycker jag.

[Jens]
2014-12-31 19:35
#2

Okej MagArne, jag vet inte varför du är så emot Yosemite för det finns många fördelar och då tänker jag på synkning mellan enheterna som man har som t ex Handoff men annars så tycker jag inte man ska installera Yosemite.

Utseendemässigt så gillar jag Yosemite men skulle mycket väl kunna hålla mig kvar om det inte vore för det jag skrev ovan.

MagArne
2015-01-01 10:37
#3

Ja finesserna i Yosemite är trevliga men när datorerna hänger sig eller saker slutar fungera så man måste starta om datorn dagligen blir man less. Jag har flera datorer med Yosemite som krånglar och även mina kollegor är inte helt nöjda heller. Vi jobbar många timmar varje dag med våra datorer och det blev helt klart mer strul med Yodemite.

[Jens]
2015-01-01 10:47
#4

Jag har inte upplevt att den hänger sig men däremot så tycker jag den är segare än Mavericks.

MagArne
2015-01-02 07:37
#5

Både min iMac 2010 samt MBP retina 15" 2013 brukar inte vilja visa skrivbordet efter skärmen gått i viloläge. Den är helt svart och bara musmarkören syns. Jag har inte kommit på något sätt att få fram skrivbordet annat än att stänga av datorn med strömbrytaren.

Ibland hittar de inte övriga datorer i nätverket. Brukar också behövas en omstart för att lösa.

Och sen som du säger, segare än Mavericks.

Så löser de inte det här snart kommer jag backa tillbaka eller kanske till och med överge Apple för något annat.

[Jens]
2015-01-02 08:16
#6

Är det så illa 😮 att den inte går tillbaka men jag förmodar att du har provat att göra en ren installation av systemet? Jag har Yosemite på 3 st datorer hemma och har inte upplevt det problemet som du tar upp men då har jag gjort en ren ominstallation på alla datorerna och installerat dem från en USB-sticka.

Det enda skulle vara att nätverket inte är 100% stabil.

Annons:
MagArne
2015-01-02 09:46
#7

Någon ominstallation har jag inte gjort än och Yosemite var uppgradering från Mavericks. Drar mig lite från att installera om då det är så mycket jobb. Läsa tillbaka en Time Machine-backup kan ju även läsa tillbaka felet.

Men då jag fortfarande hör så mycket strul från olika håll så är jag tveksam på om det hjälper. Åter står att se om jag hör några förbättringar i kommande 10.10.2 innan jag eventuellt installerar om datorerna.

OS X 10.10 samt iOS 8 var tyvärr långt ifrån färdiga produkter när de släptes.

[Jens]
2015-01-02 10:10
#8

Jag läste nånstans att fel kan avhjälpas genom att göra en ren ominstallation och samtidigt inte läsa tillbaka från Time Machine utan plocka in bit för bit så visst är det arbete med att göra det men det löste som sagt vissa problem som jag upplevde innan.

Håller med dig om att de är långt ifrån färdiga, både OS X Yosemite och iOS 8. Väldigt slarvigt av dem att släppa dessa så tidigt. Känns som beta-stadiet fortfarande.

Upp till toppen
Annons: