Annons:
Etikettmacos
Läst 3674 ggr
mimmi2107
2015-01-07 23:11

Är jag hackad? eller har jag ett virus på Macen?

jag är riktigt orolig eftersom jag gick in på en youtube länk under en video(trode att den lädde till något slags instalationsprogram för spelet, jag vet att det var riktigt dumt men jag gjorde det. Sen gick jag ut från sidan när jag märkte att det inte var den. Gick in på ett annat spel och loggade in på det, där märkte jag att reklam notiser från den förra sidan fanns. Jag klickade snabbt bort sidan och startade om datorn. Men när jag kom in igen var reklamen forfarande kvar, jag ränsade historiken. Datorn lät väldigt mycket, som när den anstränger sig fast jag bara hade safari öppet. (ska kanske säga att jag dagen innan instalerat den nya uppdaterinngen för mac book pro) jag är väldigt orolig över detta eftersom datorn är kopplad till både min skolipad och min nya telefon. vad ska jag göra? någon som vet? snälla inga onödiga spydighets kommentarer

Annons:
Huygens
2015-01-07 23:28
#1

1. Ta reda på så mycket du kan om trojanen, vilken sida den kom från och beteende, utseende.

2. Sök på nätet på lösningar att få bort den.

3. Kolla många likadana lösningar som inte i sin tur är trojaner. Kolla forumkommentarer m m.

[Jens]
2015-01-08 06:48
#2

Kan du nollställa Safari så gör det för det kan vara så att du har fått in ett fult insticksprogram i datorn. Det är som sagt mycket mycket ovanligt att en OS X får in trojaner i datorn men det kan hända naturligtvis.

Har du ett virusprogram? Ladda ner t ex Sophos och kör igenom datorn med det programmet. Den finns att hämta här och är gratis: https://secure2.sophos.com/en-us/products/free-tools/sophos-antivirus-for-mac-home-edition/free-download.aspx

Efter du har laddat ner den så välj att uppdatera virusdefinationerna innan du kör en scanning av din dator.

Gwydion
2015-01-20 06:02
#3

Du kan ju tanka ned TSM Adware Removal Tool

Lycka till!

Upp till toppen
Annons: