Annons:
Etikettövrigt
Läst 4005 ggr
Malava
2015-06-05 17:55

Hjälp, har Macen fått virus?

Super orolig! tog antagandet med kostnadsfri healing pga. som hon nämner.

Fick den och återkopplas där hon nämner att jag behöver mer.

Tackar ja och får den kl: 9:30 i morgon lördag.

Därefter händer sjuka saker med min mail.

Konstaterar att viktigt mail som jag bearbetar plötsligt förvinner! och ersatts med svarsmail till henne i  utposten?

Mailar tillbaka att aldrig haft dig i utpost

Mailar tillbaka och nämner situationen, då får  jag har "VIRUS" i min dator!!!!!!!!

Aldrig haft och har mac så vad fan är detta?

Hjääälp  om dock dumdristig o okunnig, vad göra?

Trodde jag slapp virus  om jag har mac , bara det hur du e man

HJÄÄÄÄÄLP! vad göra?

AnmälHantera


Annons:
Yellow12
2015-06-05 17:59
#1

Apple har väldigt bra virusskydd så..

Malava
2015-06-05 18:19
#2

Dom o sonen säger så , men iom händelae vad är  rätt?


Niklas
2015-06-05 19:41
#3

Installera ett antivirusprogram och skanna datorn. Avast och Sophos brukar vara gratis.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Malava
2015-06-05 23:24
#4

Ok ,tack så länge… lite okoncentrerad fnv men tack, det betyder att man kan dra på sig virus trots allt, ironiskt nog trott att mac var säkert från det.


Callaway
2015-06-06 15:26
#5

Jag har Mac. Du går inte fri från virus bara för att du har Mac. Det finns dock inte lika många virus som angriper mac som för pc. Ju fler macägare vi blir, desto större kommer intresset bli för att skapa virus till mac.

Skogshumblan
2015-06-06 19:50
#6

Vill påpeka att du Mavala inte har bevis för att det var så du fick ditt virus och att anklaga någon oskyldig är inte ok. Ber sajtansvariga här inne om ursäkt ifall ni upplever att jag uppför mig dumt här inne.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
Malava
2015-06-07 07:43
#7

#6 Har inga direkta bevis, men ett mail från vederbörande där personen ifråga anklagar mig om du förstår?

Oskyldig? det får visa sig.

Detta hände i samma veva som vi var i kontakt


Skogshumblan
2015-06-07 07:48
#8

Anklagar hon dig för virus så får det stå för henne, och tvärt om. Oavsett så hoppas jag att du får hjälp med att bli av med viruset och få ordning på din dator igen.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Malava
2015-06-07 09:59
#9

#8 Tack för ditt engagemang i frågan, men nu när det lagt sig något, så skulle jag bara vilja säga till dig att du förmodligen skulle blivit lika "chockad" som jag efter att få ett försvars  mail tillbaka "du har fått virus!" 

Tack tack allra ödmjukast!

Det här med "anklagar" hit o dit blir lite knasigt kan jag tycka för det kan ju tom vara så att hon inte vet om att hon har det alt jag.

Så egentligen är detta inget personligt.

Trist utgång men som sagt jag fick en chock närmast.

Har nu sett att det endast är våra mail som ser sjuka ut och har även testat skicka till personer som vill se hur det ter sig. 

Helt ok mail

Så vi får se vidare hur det ter sig när jag får hjälp av kunnig på området.


Skogshumblan
2015-06-07 10:04
#10

Jag kan bara föreställa mig chocken. Och som sagt här är de proffsiga och jag hoppas du får hjälp! ! Allt gott!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[Jens]
2015-06-07 10:21
#11

Hur gick det med detta ? När du säger att du eventuellt har fått ett virus. Hur visade det sig? Är det bara genom ett mejl där det står att du har fått virus och sedan fått en rekommendation på hur du ska lösa det?

Malava
2015-06-07 10:55
#12

#11 Ja i stort sett, meddelade henne när texten blev skum och annat pågående försvann o ersattes med hennes mejl.

 Personen ifråga mejlade mig då att jag fått virus!

Och att dennas dator även beter sig skumt.

Hennes inkommande mail hamnade i min utkast osv

Texten blir skum med tex flera åååå i ett ord etc. och bara i mejlen oss emellan.

Fått höra att det inte rör sig om virus då det bara är i mejlen??


Malava
2015-06-07 11:16
#13

Exempel på hur det ser ut

Ja det kan vi ääga, 9:30 i morgon öördagäär taget.

Du mera åå morgonen eller hur, korkat fåågat men öör ääkerhetsskull åå

Hoppas att du har haftההה?dje p nytta av deההה?r Reikistunden. Jag fick intrycket av att du ska ha eווו?fyllningssessiווו? att djupandniההה?ווו?t som du skulle ha nytta av.

צ?r av diווו? bokar vi in dig igen (gratis)


Annons:
Malava
2015-06-07 11:19
#14

Och

?????

Ja jag menar 9.3???? morgonen imorgo????rdag

Ha en????n????ll


[Jens]
2015-06-07 11:21
#15

Ja, troligtvis är det nog bara så att du har fått spam-mail och i hopp om att du ska bli lurad av att köpa eller ladda ner en produkt som inte är lämplig. Det var bra att du var uppmärksam för det är som sagt ytterst sällan en mac får virus utan det är mera trojaner och maskar de kan råka ut för men det är alltför sällan det händer.

För att vara på den säkra sidan så rekommenderar jag dig att ladda ner AdWareMedic från http://www.macupdate.com/app/mac/52105/adwaremedic och kör programmet. Det tar ca 10-20 sekunder för programmet att skanna igenom datorn. Hittar den inget så är allt frid och fröjd. Jag brukar köra programmet då och då för säkerhets skull.

Återigen var det bra att du tog upp detta problem så inga andra råkar ut för samma sak. Alltid bra att dela med sig. 👍

Malava
2015-06-07 11:35
#16

Tack så jätte mycket, där ser man.

Sonen får hjälpa mig vid hemkomst.

Återigen tack för ditt svar och tips👍


Malava
2015-06-07 11:59
#17

#15

Orkade inte vänta! fick detta resultatet?

Allvarligt? inte precis lugnare nu

Får inte upp något pris så vad kostar det då?


Malava
2015-06-07 11:59
#18
Malava
2015-06-07 12:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Bild


[Jens]
2015-06-07 12:51
#20

Hejsan. Det där är inte AdWareMedic utan det där är ett skitprogram som skapar stora problem och är fejk! Stäng av det programmet och kör AdWareMedic

Annons:
Malava
2015-06-07 12:58
#21

Va? klickade på länken du gav ovan ju!

Fattar inte hur jag ska hitta rätt länk då?

Stora problem extra för mig nu alltså ha ha kul det här🤦‍♂️


[Jens]
2015-06-07 13:05
#22

Läs mitt PM Malava =)

Malava
2015-06-07 13:08
#23

Ok nu hittade jag rätt, och här får jag upp att den inte hittar nåt fel puh! herreguud vad stressigt. 

Och stackars dig för att ha med en lekman som jag att göra😃

Men TACK för hjälp

Sonen skulle strypa mig om han var i närheten😮tycker man är urkorkad på detta plan o område och jag kan inte annat än att hålla med.


[Jens]
2015-06-07 13:10
#24

Som sagt så skulle jag ändå rekommendera dig min hjälp som jag skrev i PM för att verkligen se att det är OK .

… sedan är vi alla nybörjare så du ska inte behöva känna dig värdelös. Alltid lär man sig något nytt. 😉

[Jens]
2015-06-07 13:24
#25

Måste fråga dig. Körde du AdWareMedic och sedan hittade programmet ett problem i din dator och tog bort det? Efter det så fick du starta om datorn?

TuneUpMyMac är en sk mask som infekterar din dator, dvs att det är ingen virus även om den gemene personen kallar allt för virus trots att det inte är det utan mask och trojan och virus är tre olika saker .. Lite överkurs kanske men där har du något att säga till din son så lär han bli häpen 🙂

Malava
2015-06-07 14:28
#26

Ha Ha ja tack för all överkurs.

Det gick inte riktigt till som du förklarade med att "dra appen" men fick en förfrågan på  AdWareMedic om anv namn och admin för att rätta till en del.

Behövde inte starta om.

Därefter försvann TuneUpMyMac i mina program,hoppas nu bara att det ÄR borta?


[Jens]
2015-06-07 15:08
#27

Ja det tror jag den ska vara. :)) bra jobbat!

Annons:
Skogshumblan
2015-06-07 15:14
#28

Härligt Malava! Glädjs med dig!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Malava
2015-06-07 16:49
#29

#27 Ovärderlig insats från dig, Tack!

#28 Tack!


adress
2015-06-09 13:03
#30

En möjlighet att få virus/mask på alla datorer - oavsett system - är via e-posten . Att bara surfa runt utan att lämna adresser eller cookies efter sig är ganska riskfritt - på OSX fortfarande . Har kört Mac sedan 1985 och aldrig fått virus. Mac har ganska bra virusskydd inbyggt i OSX ( om det är aktiverat) som räcker för dom flesta användare. Comhem - om man har det - har ytterligare ett till billig kostnad. Att köpa - tycker jag McAfee är mycket bra. Fungerar både till OSX och Windows. Tänk bara på att - precis som i Windows - flera olika virusprogram, kan orsaka konflikter eller/och slöa ner datorn. Med lite eftertänksamhet behöver dom flesta Mac användare inget virusprogram. Däremot - behöver dom flesta ett diskrensningsprogramm. 😇

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Malava
2015-06-10 20:45
#31

#30 Tack för ytterligare information och tips för en "novis"

Har nu förstått att det  kan komma via e-post, men vet den som det kommer ifrån om det?

Har blivit bra mycket klokare av all information, tack för det


[Jens]
2015-06-10 20:57
#32

Maskar och trojaner är väldigt lömska och oftast vet inte den som har sänt det om detta och det är alltid olyckligt att det händer. Det bästa är att berätta att man har blivit drabbad själv och att man ber personen att kolla sin dator så de inte har blivit drabbade också. Det kan vara så att man inte vet var det kommer ifrån. Att få virus, trojaner och maskar är inte något man väljer🙂

Upp till toppen
Annons: