Annons:
Etikettövrigt
Läst 2082 ggr
Frosstis
6/24/15, 6:38 PM

Göra Mac-datorn mindre seg

Vad är era allmänna tips på att få en dator mindre seg? :) jag har CC cleaner och har rensat flera gånger men vill gärna få tips om vad mer jag kan göra.

Annons:
Kyllan56
6/24/15, 6:41 PM
#1

Rensa från onödiga filer och defragmentera den, om du har Windows, som operativsystem.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Frosstis
6/24/15, 8:25 PM
#2

hur defragmenterar man? jag har ju en macbook så jag kan väl inte ha windows som operativsystem

Frosstis
6/24/15, 8:25 PM
#3

Har även en till fråga. Hur roterar man videos i iphoto? det står bara att jag inte kan redigera videon förutom att korta ner den i kugghjulet.

Kyllan56
6/24/15, 8:33 PM
#4

#2 Då gäller inte mitt råd. Jag har själv en Macbook och frågade i en apple affär om att defragmentera. Men det är ett annat system och ska sköta sig själv fick jag tillsvar. Jag köpte en extern hårddisk. Laddade ner allt jag ville ha, minus program.  Datorn installerades  om och sedan gick den bättre igen.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Niklas
6/25/15, 7:38 AM
#5

#0: Vilken MacBook har du? Hur mycket ledigt diskutrymme har den? Hur mycket RAM-minne har den? Vet du vilken version av OS X den har?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

adress
6/25/15, 11:31 AM
#6

@paulina.s Utan att veta vilken MacBook eller OSX du har som Niklas frågade om ovan - Har du många program öppna samtidigt. Eventuellt startas automatiskt - när du sätter på datorn. Har du många mappar liggandes på skrivbordet - kanske med bilder i ? Troligtvis är det arbetsminnet RAM som spökar. Det ät det minnet som gör att datorn inte behöver leta på hårddisken hela tiden - då blir det segt. Försök att inneha flera program gåendes samtidigt - och inte för mycket mappar på skrivbordet. Eventuellt rensa cashen i Safari också . Då skall du se att den blir snabbare. Diskfragmentering - som skrevs - behöver du inte hålla på med i ditt fall. Det är sånt där Windows tjafs - som dom får hålla på med. Har du CC- cleaner eller Disctoktor - skall det normalt sett räcka. Detta mest för att du förmodligen har många dubletter av bilder/ musik osv - som tynger ner datorn. Lycka till !

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Annons:
Frosstis
6/25/15, 8:49 PM
#7

hur kollar man det?

Frosstis
6/25/15, 8:51 PM
#8

#6 åh tack! jag har ofta flera program öppna samtidigt men försöker stänga dom så fort jag kommer på det. Jag har 3 st mappar med bilder på skrivbordet men jag vill inte radera dom bilderna .. :S sen har jag många dokument (skolan) och även många bilder i Finder men har raderat många av dem.

Upp till toppen
Annons: