Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1444 ggr
[Lillmatten]
8/26/15, 2:15 PM

macbook 12 eller macbook air 13?

Hej!

Lovar att detta blir min sista fråga angående datorköp haha😃 Jag har fått upp ögonen för 12-tums macbook men funderar på om den är så bra som apple får den att låta…?  den verkar ju ganska smidig och så men slår man emot något med den lär den väll gå sönder på en gång?  Den har ju 8 GB RAM minne och 256 GB flashlagring vilket jag ska ha om jag köper en macbook 13 också  och prisskillnaden blir bara på några hundra mellan dem så det är därför jag velar fram och tillbaka…

Annons:
yeahsica
8/26/15, 2:26 PM
#1

Kort kan man säga att Macbook:en har bättre skärm, högre skärmupplösning och väger mindre, medan Air:en har bättre processor, bättre batteritid och bättre grafikkort. Macbook:en har USB-C-port och Air:en vanliga USB-portar, så om du använder USB måste du köpa en adapter om du köper Macbook:en.

Så det beror lite på vad du värderar högst. Själv hade jag köpt en Air om det stod mellan de två :)

[Lillmatten]
8/26/15, 2:37 PM
#2

okej tack! Ja det är den det lutar mot faktiskt,  jag vill ju kunna använda den hela dagen och jag vill inte heller att den ska vara för ömtålig. Jag ska bl.a. använda den till universitetsstudier och då kommer jag ju bära runt på den mycket så då är det  bra om den är lätt men även hållbar…

yeahsica
8/26/15, 4:24 PM
#3

Jag tror inte att du behöver vara rädd för att Macbook:en är mer ömtålig eller mindre hållbar så länge du är försiktig med den. Men om du ska ha datorn mest till skolarbete kan det vara smidigt att ha vanliga USB-portar, vi brukade nämligen ha en del grejer på USB-minnen när vi gjorde grupparbeten. (Men å andra sidan går det ju annars att föra över via t.ex. mail, dropbox eller google drive istället).

[Lillmatten]
8/26/15, 4:47 PM
#4

okej! 😃 Själv brukar jag använda mig av airdrop  om det är möjligt annars google drive eller mail så det ska nog inte spela roll. Men det är väll beroende på vilka jag kommer skriva grupparbeten med i framtiden också, vissa kanske bara vill använda sig av USB :/

Upp till toppen
Annons: