Annons:
Etikettövrigt
Läst 3466 ggr
[candy_suki]
2015-08-28 16:54

Segt internet bara på min Mac...

De här senaste dagarna är det as konstig med min datorn, mamma använder laptop koppla till Tv varje dag och internet fungera jätte bra medan min datorns internet är väldigt segt, varför är det så? 

Jag har scannat min datorn och har inga virus alls så det kan väl inte beror på virus??

Annons:
Fridaaaa
2015-08-28 16:57
#1

Kollat så det inte är mycket skräp på datorn?

Köra CCleaner? Eller fugnerar kanske inte på Mac?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

adress
2015-08-28 19:05
#2

Jo då CCleaner finns till OSX också. Tror dock inte det är problemet - om bara internet är segt. Använder du Safari så prova att rensa cashen högst upp i menyn på Safari. Det kan hjälpa. Annars finns det mycket det kan bero på. Är den uppdaterad med senaste OSX och Safari exempelvis. Men börja med att rensa cash som jag skrev.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Fridaaaa
2015-08-28 19:06
#3

#2 Jag hade segt internet på min laptop nämligen och när jag körde cclean, (den tog även webbhistorik mm) samt kollade över minnet i datorn och rensade bort onödigt blev det direkt snabbare med internet också :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[candy_suki]
2015-08-28 20:18
#4

#1 När jag gör något som inte behöver internet fungera allt perfect så fort jag ska till t.e.x youtube, Google och ja ni förstå då bli allt segt det kan bli normal igen men sen segt och det händer bara när jag "surfa" resande cache för en vecka sen Uppdaterade datorn också för en vecka sen, scannade datorn för några dag sen så något är ju knasig??

[Jens]
2015-09-20 21:39
#5

Gör alltid backup innan du ger dig på saker och ting. När du har gjort backup så kan du köra Ccleaner och sedan gör nedanstående förslag: Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Starta om som vanligt. https://support.apple.com/sv-se/HT201262 Återställa PRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka https://support.apple.com/sv-se/HT204063 Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm https://support.apple.com/sv-se/HT201295 Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas vilket kan ge märkliga symptom. Skivverktyget, hittas i Verktygsmappen i mappen Program. Reparera skiva - lagar filträdet som OS X hänger på. Lagar inte mekaniska fel. Skiva i detta fallet menas inte den fysiska skivan. Skivverktyget, hittas i verktygsmappen i mappen Program …. No1: De tre första är ofarliga åtgärder. De två sista bör/ska inte göras om det inte finns backup. No2: Alla tecken på strul med datorn kan betyda att hårddisken är på väg att ge upp. Se till att ha Backup innan du gör något annat!! No3: Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den fungerar Seg internet kan även betyda dålig hastighet. Gå till bredbandskollen.se och testa vilken hastighet du har.

Niklas
2015-09-21 11:51
#6

Har du några program igång i bakgrunden som använder internet?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
MagArne
2015-09-21 13:15
#7

Använder du trådlöst eller nätverkskabel?
Går det fortfara om du flyttar dig närmre routern?

[candy_suki]
2015-09-22 21:43
#8

#5 oj! Tack så mycket för länkarna! De ska jag läsa snart :) Jag har förstått att man ska alltid göra en backup men jag har aldrig förstått egentligen, hur egentligen gör man en backup? Spara man allt på en USB?? #6 Nej :) #7 trådlöst, har inte märkt att internet status ändras när jag flytta på mig så…

[Jens]
2015-09-23 05:54
#9

#5 Nej, på en extern hårddisk och du använder dig då utav programmet Time Machine som är en del av Mac OS X. Du hittar det under Äpplet --> Systeminställningar.

adress
2015-09-23 15:25
#10

Bör vara en HD som har separat strömförsörjning - inte bara USB.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

MagArne
2015-09-23 15:27
#11

#10 Har du stött på problem med 2,5" diskar utan separat strömförsörjning till TimeMachine då du rekommenderar diskar med separat strömförsörjning?

adress
2015-09-23 18:30
#12

Flera ggr. Nu har jag FireWire och strömförsörjning på en macformaterad MyBook på 1TB. Vill inte förlita mig på försörjning genom USB när det gäller TimeMachine. Upplevde tidigare att automatiken inte alltid fungerade. Kanske om Mac gått i vila och inte försörjt disken med ström via USB . Sedan kan det säkert fungera för många med USB - utan separat strömförsörjning. Är det så du använder TimeMachine ?

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

MagArne
2015-09-23 19:41
#13

Enda problemet jag haft med 2,5" diskar är när jag kopplat till Apple AirPort Extreme för att köra Time Machine. Där måste man ha strömförsörjd hårddisk för annars hittas inte hårddisken alls.

Annons:
[Jens]
2015-09-23 20:00
#14

Jag har heller inte problem att köra Time machine med 2,5 diskar. Funkar klockrent.

adress
2015-09-23 21:48
#15

Som jag skrev - för en del fungerar det. Det är just i " uppvaknandet " som det kan bli problem för en del. Så länge det fungerar är det ju bara att köra på. Skulle jag skaffa en ny HD idag - absolut med strömförsörjning. Kanske inte FireWire för data dock - finns snabbare idag.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Upp till toppen
Annons: