Annons:
Etikettprogram-appar-tjänster
Läst 2799 ggr
Otterstamp
9/23/15, 5:59 PM

imessage på Mac fungerar inte

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag köpte min dator nu i julas, den har fungerat prima tills i somras då alla meddelanden i imessage raderades? Alla konversationer SYNS men de innehåller inga sms! Det förändrades liksom över en dag, helt plötsligt var de borta. Varje gång jag får ett sms och klickar på det på datorn så raderas smset i datorn. Samt häromdagen när jag envisades med att smsa från datorn i alla fall så märkte jag att trots att jag klickat på smset på datorn så står det fortfarande som oläst på min iPhone… Jag har jämfört med mina vänner som har mac, och deras imessage ser ut som det gjorde för mig innan… Vad kan det bero på? Har kollat inställningarna och har klickat i "spara konversationer när programmet stängs". Bifogar en bild för tydlighetens skull, så här ser alltså mitt imessage ut just nu!

Annons:
adress
9/23/15, 6:14 PM
#1

Vad har du för version av OSX på din dator. Numera heter det ju " Meddelande" och är samma för Mac - iPhone och iPad. Om din mottagare har Apple så skickas och tas det emot som iMessage - annars som sms.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Otterstamp
9/23/15, 6:40 PM
#2

Hej! Mitt fel, skrev imessage av gammal vana, ser nu att när jag håller musen över applikationen så står det meddelanden! Min uppdatering är: OSX Yosemite version 10.10.5.. fattar verkligen inte vad som kan ha hänt?

adress
9/23/15, 9:43 PM
#3

Det är ngt med inställningar. Antingen i iPhone / iPad eller Mac. Kan inte säga på rak arm. Måste fundera lite. Har du samma inställningar i " Meddelande " i båda? Skall se om jag kan kolla i morgon. Har inga problem med mina 3 apparater.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Otterstamp
9/25/15, 1:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#4

Nu har jag printat hur inställningarna ser ut både på min telefon och min dator!

Senast häromdagen så såg jag att det på mobilen stod "sms-koppling", där hade jag inte kopplat något, nu när jag går in där står det att min MacBook air ska vara kopplad. Fortfarande fungerar inte meddelande på datorn?!?

[Jens]
10/4/15, 8:26 PM
#5

Utifrån bilderna så kan jag inte se något fel. Det förbryllar mig 🙂

Det enda jag kan komma på var att en vän till mig hade problem att skicka meddelanden och det visade sig att hon hade försökt att skicka ett sms sedan tidigare som då inte blev skickat och markerades som en röd (!)<-tecken vid sidan om. När jag tog bort alla dessa misslyckade försök så funkade det igen.

Jag kan inte komma på något förutom att du nollställer allting och börjar om på nytt men spara alltid till molnet först och sedan ställer in dina konton igen på dina enheter som du använder iMessage (meddelanden) på.

En sak till. På din iPhone > Inställningar > Meddelanden > SMS-koppling. Vad har du för val där? Det är inte så att det finns fler enheter där än det du har valt? På min så har jag 5 st alternativ men har endast valt två st utav dessa.

Otterstamp
10/8/15, 11:23 AM
#6

Nej jag kan inte heller se något fel när jag jämför med mina vänners inställningar, blir TOKIG!! På inställningar på iphone så har jag en sms-koppling tillgänglig, det är min MacBook air - denna har jag klickat i så den ska vara kopplad! Har också funderat på att nollställa allting, hur går jag till väga då? Är det meddelande-appen på datorn som jag nollställer eller bör jag på något sätt nollställa båda? 

Tack för hjälp :)

Annons:
[Jens]
10/8/15, 12:57 PM
#7

Nej, det är att ta bort alla kopplingar samt telefonnummer m.m. och sedan lägga tillbaka dem igen från början. En extra fråga. Är det ALLA dina vänner som har Iphone som inte får iMessage eller är det enstaka?

Upp till toppen
Annons: