Annons:
Etikettmacos
Läst 6825 ggr
Saqu
9/24/15, 2:57 PM

Kan ej installera os x mountain lion

Har en Mac book air från 2012 som jag idag försökte återställa. Raderade föregående Macintosh HD och skulle nu installera om OS X. När jag ska logga in på mitt Apple ID står det att objektet inte är tillgängligt för tillfället. Nu när jag försökte ytterligare en gång står det istället: kunde inte spara installationsinfornstionen på skivan. Vad göra?

Annons:
adress
9/24/15, 4:15 PM
#1

Hur kan du logga in med ditt AppleID om du raderat hårddisken på din MacBook? Vad finns i/på hårddisken nu. Har du ingen installation kvar på ett minne eller ngt. Har du formaterat din HD också ? Var det OSX 8 från början ( Mountain Lion )

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

MagArne
9/25/15, 8:36 AM
#2

#1 Man behöver verifiera med sitt Apple ID att man köpt OS X när man installerar från Recoverypartionen.

Testa att anslut datorn till nätverk, gärna med nätverkskabel och starta Internet Recovery genom att hålla alt+cmd+R nedtryckta vid uppstart. http://osxdaily.com/2014/12/14/reinstall-os-x-mac-internet-recovery/ Du borde då kunna installera OS X 10.7 Lion utan att behöva verifiera dig med Apple ID då det var det OS X som datorn levererades med från fabrik. Efter denna installation kan du uppgradera till senare OS X via App Store. Kör gärna skivverktyget från Internet Recovery och både radera och partionera din hårddisk innan ominstallation.

Saqu
9/25/15, 1:16 PM
#3

Tack! Dessvärre har jag ingen internetkabel och det går inte att knappa in nätverkets namn.. Bindestreck blir bland annat snedstreck osv..

Saqu
9/25/15, 1:20 PM
#4

Tror det löste sig, fick använda internetdelningen på mobilen istället :)

adress
9/25/15, 10:42 PM
#5

#2 Jo det vet jag efter 30 år med Mac. Men eftersom den inte accepterade ID - och meddelandet var " objektet inte är tillgängligt för tillfället" så misstänkte jag att det var ett handhavandefel vd radering av HD. Var ju skönt att det löste sig med internetdelning.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Saqu
9/26/15, 1:06 PM
#6

Tack så mycket för hjälpen! Nu är datorn igång osv! Dock har något hänt med batteriet. Ett x i symbolen istället för batteripeocent och så står det "inga batterier tillgängliga". E det batteriet som nu möjligtvis gått sönder eller finns det något man kan göra?

Annons:
[SirKnasen]
9/26/15, 3:25 PM
#7

De här lustiga fenomenen med felmeddelanden vid installation av OSX kan dyka upp om datorn har tappat datum och tid. (Vilket kan vara troligt om batteriet bråkar)
Det går manuellt att ange tid via terminalen från återställningspartionen genom att att i terminalen skriva.

date {month}{day}{hour}{minute}{year}

Så idag den 26e september klockan 15:24 skulle bli såhär:

date 092615242015

Upp till toppen
Annons: