Annons:
Etikettmacos
Läst 1850 ggr
Moalinn
2016-01-08 18:22

Kommer inte in i datorn OS X Yosemite

Sitter med en MacBook (2010) framför mig, fläktarna går på högvarv men "startskärmen" har stått stilla i 1,5 timmar nu. Med startskärmen menar jag äpplet och "strecket" som dyker upp efter start. Jag startade om datorn, detta hände och varade i ungefär 2 timmar innan jag tvångavslutade den med strömknappen och samma hände igen. Strecket rör sig den första halvan, sen stannar den. Har inte sett den röra sig på iallafall 1 timme. Funderade först på om den gjorde uppdateringar, men hade inte det stått? Tidigare har jag fått uppdatera manuellt, så vore konstigt om den började med det automatiskt? Vad kan jag göra?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Zpookey
2016-01-08 18:53
#1

Låt datorn vara helt strömlös ett tag.
Om du har möjligheten att ta ut batteriet så gör det…och även strömkabeln.

Annars testar du följande.
https://support.apple.com/sv-se/HT201295

På bärbara Mac-datorer med batteri som inte kan tas bort

Bärbara Mac-datorer som har ett batteri som du inte ska ta bort är bland andra: MacBook Pro (tidigt 2009) och senare, alla modeller av MacBook Air, MacBook (sent 2009) och MacBook (Retina-skärm, 12 tum, tidigt 2015).

Så här nollställer du systemhanteraren:

1. Stäng av datorn.
2. Koppla in MagSafe eller USB-C-strömadaptern i en strömkälla och i datorn.
3. Tryck på Skift-Kontroll-Alternativ (till vänster) på det inbyggda tangentbordet och på strömbrytaren samtidigt.
4. Släpp alla tangenter och strömbrytaren samtidigt.
5. Starta om datorn genom att trycka på strömbrytaren.

På MagSafe-nätadaptrar kan LED-lampan ändra status eller tillfälligt stängas av när du nollställer systemhanteraren.

På bärbara Mac-datorer med borttagbart batteri

Äldre MacBook- och MacBook Pro-datorer har borttagbara batterier. Läs mer om att ta bort batteriet på MacBook och MacBook Pro.

Så här nollställer du systemhanteraren:

1. Stäng av datorn.
2. Om MagSafe-nätadaptern är ansluten kopplar du loss den från datorn.
3. Ta ut batteriet.
4. Håll ned strömbrytaren i fem sekunder.
5. Släpp strömbrytaren.
6. Återanslut batteriet och MagSafe-nätadaptern.
7. Starta om datorn genom att trycka på strömbrytaren.

Om inte det fungerar så testa även https://support.apple.com/sv-se/HT204063

Moalinn
2016-01-08 21:41
#2

Det är väl inte alla som har en trevingad skruvmejsel? Kan alltså inte få ur batteriet. Ska jag testa det de föreslår för datorer där batteriet inte kan tas bort?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Zpookey
2016-01-08 21:59
#3

#2
Japp…det är därför som där finns en sektion med "På bärbara Mac-datorer med batteri som inte kan tas bort" 😃

Testa även länk 2 ifall inte länk 1 löser ditt problem.
I värsta fall få du ta in datorn till någon Mac-butik.

Moalinn
2016-01-08 22:10
#4

Haha, tänkte väl att man skulle skruva och ha sig på de datorer som går att ta bort batteriet men då ska det alltså bara vara att plocka bort det? Testat båda länkarna men det fungerar inte. Har en i min närhet som jobbat med sånt här så får ringa honom. Trött jag blir :(

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[Jens]
2016-01-09 09:50
#5

Går det att felsöka?  Du kör Apple Hardware Test (AHT) och ser om det är ett hårdvarufel fast min misstanke ligger dock på att det är ett mjukvaruproblem men man vet aldrig.

Apple Hardware Test (AHT) = http://macs.about.com/od/Troubleshooting/fl/Use-the-Apple-Hardware-Test-Over-the-Internet-to-Diagnose-Problems-With-Your-Mac.htm

adress
2016-01-09 16:16
#6

#0 Det är inte så " enkelt " att den indexerar. Det kan ju ta mycket lång tid - beroende på hur mycket du har.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Annons:
Zpookey
2016-01-09 17:29
#7

Testa annars att ringa Apple Support på tel 020-100529

Eller se om du kan få tag i en skruvmejsel som passar för att kunna öppna botten och lossa på kabeln till batteriet för att få den helt strömlös ett tag.

Upp till toppen
Annons: