Annons:
Etikettapple
Läst 2051 ggr
kae
3/31/16, 8:36 PM

RAM-minne

Hej,

detta är förmodligen en riktigt dum fråga haha men jag är inte speciellt teknisk och när jag googlar hittar jag bara förklaringar jag inte fattar. Men det jag undrar är: vad är ett ram-minne?

Annons:
Davbjo
3/31/16, 8:42 PM
#1

RAM är arbetsminnet, där datorn lagrar information som hör till de program som körs. Det nollställs vid omstart.

Redigerar du exempelvis en stor bild i Photoshop så lagras bildinformation osv i RAM för att snabba upp det hela.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Inkanyezi
3/31/16, 8:58 PM
#2

RAM står för Random Access Memory, alltså minne som kan kommas åt när som helst, till skillnad från det fasta skivminnet, där datorn måste leta och slå upp de olika posterna. RAM är ett snabbt minne med direktåtkomst, data som finns där kan hämtas på någon picosekund. Det är minnet processorn jobbar emot när den gör beräkningar.

Inne i datorn ligger det minnet i minnesmoduler som sitter i spår, och de kan i många fall utökas eller bytas mot större, och ibland snabbare.

I dagens moderna datorer är RAM-minnet oftast minst 4 GB, men det kan vara mycket större än så, kanske oftare åtminstone 8 GB, och speldatorer eller datorer som används till mer krävande jobb i sextiofyra bitar har ofta 32 GB RAM.

adress
4/13/16, 11:46 PM
#3

#0 OSX har ju ett mera " kostnadseffektivt" sätt att hantera/tilldela minne - än exempelvis Windows. Sällan ett problem i OSX - om det inte resurskrävande program. Men grundregeln är; man kan aldrig få för mycket minne.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

iMacKalle
4/27/16, 2:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

När jag köpte min senaste iMac hette den Maverick tror jag  och gick att få upp till 32 GB Ramminne. Om  det gett mig fördelar vet jag inte.


Inkanyezi
4/27/16, 3:18 PM
#5

Det är i synnerhet när man jobbar med flera olika program eller många fönster öppna som en stor mängd minne underlättar. I en del fall kan det också göra stor skillnad när stora filer ska behandlas, som när man bearbetar bilder från RAW och om man har flera bilder öppna.

iMacKalle
4/27/16, 4:17 PM
#6

OK, tack för informationen. När jag böt min iMac och passade på att köra i så mycket ram det gick hade jag funderingar om renderingstiden i Blenders projekt skulle kunna påskyndas. Det är ju känt att renderingstiden kan bli flera dygn på vissa projekt, men det har visst att göra med grafikkortet. Jag vill inte lägga 45000:- för att få ett bättre grafikkort med GPU.


Annons:
Inkanyezi
4/27/16, 4:23 PM
#7

Renderingen är ju också processorintensiv, men visst hjälper det med mycket minne, eftersom programmet inte behöver tillgripa virtuellt minne, som tar längre tid än RAM.

iMacKalle
4/27/16, 4:39 PM
#8

Vid årsskiftet tänkte jag byta till en bättre iMac med Retina och SSD kort/disk för runt 25000:- ( helst med ett grafikkort som kör på GPU. Du får gärna tipsa om vilken jag borde satsa på.


Inkanyezi
4/27/16, 5:08 PM
#9

Jag kör ju Linux, så jag kanske inte ska gå in i detalj på vilken Mac som man borde köpa. Det är nog bäst att fråga de som känner till Mac.

Upp till toppen
Annons: