Annons:
Etikettprogram-appar-tjänster
Läst 1782 ggr
bellan63
2016-08-04 21:53

Återskapa från Time Machine

Nu har det här man hoppas man ska slippa slutligen hänt, min externa hårddisk med alla mina filer har pajat på nåt sätt. Jag kan se alla filer men inte lägga in fler eller ändra, det gick inte heller kopiera alla filer till en annan plats.
Jag har raderat den hårddisken med "Skivverktyg" men när jag skulle partitionera om den så gick det inte - Partitionera var utgråat och gick inte att välja. Men när jag gjorde en koll av den så verkade den fungera utan fel.

Största problemet, när jag gick in i Time Machine och skulle återskapa så gick det inte överhuvudtaget att markera den externa hårddisken, det hände ingenting - därmed ingen återskapning…

Nu är det ingen panik, tack och lov, jag gillar att ha "både hängslen och livrem" så att säga, jag har säkerhetskopierat till en helt annan extern hårddisk som jag nu kopierar tillbaka till den som pajade (tappar bara det jag lagt in de senaste 2 veckorna).

Men jag vore supertacksam om nån kunde förklara hur det här med Time Machine är tänkt att fungera.  Om jag inte kan lita på den vad är det då för mening? Eller är det jag som inte begriper hur det fungerar?

Supertacksam för förklaring av nån som begriper ;-)

Anki

Annons:
adress
2016-08-04 23:08
#1

#0 Lättast är nog att du läser om det själv. Oftast lättare än att försöka förklara. Här har du allt som rör Time Machine. Lycka till. https://support.apple.com/sv-se/HT201250

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

bellan63
2016-08-06 07:15
#2

Tack!
Jo, jag har letat och läst men inte hittat nåt om vad det kan bero på att partitionera  är utgråat (köpte en ny extern hårddisk men den gick inte heller att partitionera) eller inte går att välja en hårddisk i Time Machine, men jag ska fortsätta läsa.

adress
2016-08-06 18:12
#3

Vilket format väljer du när du partitionerar hårddisken ? Du måste välja macOS Extend. Annars kommer det inte att fungera. Alternativet är att du köper en HD som redan är klar för OSX och använder till TimeMachine. Den skall ju även ha matning med 220V och inte bara USB.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

[Jens]
2016-08-15 06:25
#4

När du väljer information om den externa hårddisken. Vad är den portionerad i för system? Om jag inte minns fel så ska Time Machine sköta detta och ge hårdisken rätt system från början.

När jag söker lite på internet så finner jag följande information om de 'gråa' filerna:

OS X Mavericks or earlier

• A gray tick mark is a backup that can be restored now from a local snapshot.

Observera att det handlar om OS X Mavericks eller äldre versionerna. Är det dessa som är gråa hos dig?

Upp till toppen
Annons: