Annons:
Etikettmacos
Läst 1083 ggr
Niklas
2016-10-24 13:21

Hur lägga ihop mappar i macOS?

Hur gör man för att på bästa sätt lägga ihop två mappar till en? Det handlar om två stora användar-mappar. Det är hundratusentals filer så det går inte att besvara frågor om hur varje fil ska hanteras. Några förslag?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
[Jens]
2016-10-24 16:40
#1

Förstår inte riktigt utan när du flyttar över filer så kommer det väl inga frågor? Jag provade själv att flytta filer genom att dra och släppa och jag fick ingen fråga?

Niklas
2016-10-25 12:24
#2

Jag har två mappar med undermappar med till stora delar samma innehåll. Jag vill lägga ihop dem till en mappstruktur med filer.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Jens]
2016-10-25 17:04
#3

Aha! Då förstår jag bättre och det blir knivigare att lösa.

Niklas
2016-10-27 13:01
#4

Jag anade tyvärr det. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MagArne
2016-10-27 15:24
#5

Kolla dessa artiklar
http://www.howtogeek.com/198043/how-to-merge-folders-on-mac-os-x-without-losing-all-your-files-seriously/

https://support.apple.com/kb/PH18762?locale=en_US

Du kan även googla på typ "apple merge folders" och se vad du hittar mer.

Återkoppla gärna hur det gick.
Se för sjutton till att ha backup innan du testar för detta låter inte helt riskfritt!

Zpookey
2016-10-27 16:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Det ska bara vara att dra och släppa filerna och mapparna till den mappen du vill.
När du får upp en varning om att samma filer redan finns så kan du ju välja "hoppa över" eller "ersätt".
Är det flera bilder så klickar du i bocken "använd för alla".
Väljer du "Hoppa över" så skippas alla filer med samma namn i en mapp.
Dock kan den inte jämföra filer för att se om det är olika filer trots samma namn.

Annons:
Niklas
2016-10-28 11:46
#7

Tack för era tips! Jag ska titta om det kan fungera. Just att det är så många filer och mappar gör det lite läskigt. Säkerhetskopior har jag alltid ett gäng.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: